Cukrář.cz

Reklama



Zmrzlinu ovládají cizinci

28.08.2006 | Autor: | Formát pro tisk | Zaslat mailem | Do oblíbených
fiogf49gjkf0d

Poslední z nejznámějších, ryze českých značek zmrzliny už patří do zahraničních rukou. Tradiční Míša, Nanuk nebo Eskymo totiž už patří společnosti Unilever. Ta tím posílí svou rodinu zmrzlin Algida a zároveň svou pozici jedničky na českém trhu.
Poslední větší český hráč na trhu zmrzlin společnost Alima značková potravina tak odešel z boje o tradiční letní osvěžení. V boji o trh zmrzlin, kde Češi utratí zhruba 2,5 miliardy korun, zůstává už jen Unilever s Algidou, dánská společnost Nowaco se značkou Prima a švýcarský kolos Nestlé, jehož součástí je výrobce zmrzlin Schöller.

Alima sice opustí trh, ale bude nadále pro Unilever všechny nanuky dál vyrábět. "Smlouva se týká pouze odkoupení zmrzlinových značek Míša, Nanuk, Eskymo, Pierot, Terno, Táboráček. Majitelem výrobního závodu i producentem všech zmrzlinových výrobků těchto značek je i nadále společnost Alima, značková potravina," říká Michaela Dvořáková z Unileveru s tím, že receptura všech zmrzlin zůstane zachována.
Podobně to dělá Algida i ostatní. Vlastní značky zmrzlin a zajišťují jejich prodej, ale vyrábí je pro ně někdo jiný. Algida tak vozí některé nanuky například z Polska, část pro ni vyrábí menší čeští výrobci.
Právě malé české producenty zmrzliny zachraňuje práce pro jiné. Zhruba tři čtvrtiny jejich produkce nese značku některého z velkých obchodních řetězců. Například společnost Wero Nova, která je známá především Ruskou zmrzlinou, vyrábí vlastní značky pro Makro nebo Billu. Z českých producentů se na pultech obchodů objevují ještě zmrzliny z Tipafrostu, Mrazíren Dašice nebo Pinka.
Na propagaci vlastních značek jim ale chybějí peníze, proto jsou k dostání spíše regionálně.
Obchodníkům změny na trhu nijak nevadí. "Prodává značka zmrzliny, ne dodavatel," říká šéf Globusu Petr Vyhnálek. "Jediná změna pro nás bude v tom, že se změní fakturační adresa," dodává.
Dnes se v Česku sní za rok podle údajů agentury AC Nielsen 35 miliónů litrů balených zmrzlin. K tomu je ale potřeba připočítat ještě přes deset miliónů litrů zmrzliny prodané během léta z okének. Proto i nadále přežívají menší prodejci zmrzliny a místní provozovny.


Čerstvě prodaný Míša do rukou Unileveru za nezveřejněnou částku se v Česku začal vyrábět v šedesátých letech v mlékárnách Lacrum Brno v provozu ve Zdounkách. Teď se ho ročně prodá asi třicet miliónů kusů. Jeho prodejní cena by se měnit neměla.
Důvodem odkoupení podle Dvořákové byla jejich oblíbenost. "Chceme dále stavět na jejich silných stránkách, především značky Míša, který patří v Česku mezi nejprodávanější zmrzliny," říká Dvořáková. (ihned)


Dnes je pátek pátek 1. listopadu 2024
svátek slaví Felix, zítra památka zesnulých

Top 5 měsíce

Reklama

Reklama Eiskon

Reklama

Reklama

(c) 2001-2024 Větrník, s.r.o. Všechna práva vyhrazena. Kurzovka.