fiogf49gjkf0d
Jméno trojnásobného místra svìta v modeláøské cukraøinì, tìm úplnì mladým cukráøùm mnoho asi neøekne. Ovšem pro ty, kteøí jsou u øemesla, a pøedevším soutìžního, èi alespoò pokud je jejich zájem zamìøen i tímto smìrem, to bude pojem, pøed kterým se hluboce ukloní. Švýcarský cukráøský mistr pøinesl do objemného mìštce bohatství umìlecké cukraøiny drahokam, který do té doby nebyl ve svìtì ke spatøení. Byl to zpùsob mistrovy osobité tvorby známý pod názvem DEKOR 2000. Tontiho tvorba nebyla pouhou první vlaštovièkou nedìlající jaro, nýbrž zaøadila se do trvalého proudu cukráøského projevu, který byl, a zároveò i je, trvalým zpùsobem vyjádøením rukodìlné techniky a originálního výtvarného projevu. Jeho styl je nezamìnitelný a my máme možnost se s ním setkávat u mladých cukráøských výtvarníkù z øady zemí celého svìta.
Èeští cukráøi mìli možnost se s Tontiho DEKOREM seznámit na nìkolika semináøích v Èechách a na Moravì, a s tímto virtuozním umìlcem je do dneška možné se vídávat na rùzných soutìží svìta, jako s hodnotím komisaøem èi demostrátorem svého umìní. Mistr Tonti pøinesl nìco, co se málokomu za svùj život podaøí. Je to zpùsob vyjádøení pocitu do podoby výtvarné skulptury, u které alespoò trochu fundovaný cukráø na první pohled øekne: "Je to Tonti !" A tisícinásobné reprízy tohoto výroku budou vyslovovat i slýchávat další generace v dobì, kdy velký umìlec bude na tento svìt hledìt z cukráøského nebe.
ŠAFRÁNOVÁ NÁPLÒ
Suroviny:
230 g smetany
1,5 g šafránu
40 g glukózy
600 g bílé èokolády
40 g rostlinného tuku v kouscích
Postup:
Svaøíme smetanu do vykypìní a pøidáme ostatní suroviny. Støíkáme hladkou trubièkou do tvaru kopeèkù a druhý den se vytvaruje do kulièek a máèíme v èokoládì nebo v kakau.
IRSKÁ NÁPLÒ (do skoøepin)
- kávová náplò -
Suroviny:
170 g smetany
350 g tmavé èokolády
4 g instantní kávy
Postup: Svaøíme smetanu do vykypìní a pøidáme ostatní suroviny. Vzniklou hmotu nalijeme do poloviny skoøepiny. Tu buïto zakoupíme v podobì truffees (trýfa) nebo vyrobíme ve tvaru skoøepiny na bìžné èokoládové bonbony.
- náplò whisky -
Suroviny:
140 g smetany
350 g tmavé èokolády
70 g whisky
Postup: Svaøíme smetanu do vykypìní a vmícháme èokoládu. Potom pøidáme whisky, kterou pomalu vlíváme. Chceme-li hustší náplò, pøidáme více èokolády. Po pøedchozím nalití kávové náplnì do skoøepiny, dolijeme zbylou polovinu náplní-whisky. Dosáhneme dvoubarevného provedení i dvojité chutì.
ARABESKY
Suroviny:
80 g pektinu
200 g cukru
900 g ovocného protlaku
140 g cukru
600 g vody
1200 g cukru
700 g glukózy
20 g kyseliny citronové
Postup:
a) Ve vodì promícháme ovocný protlak se 140 g cukru.
b) Promícháme pektin s 200 g cukru .
c) Smícháme 1 260 g cukru s glukózou.
d) Vzájemnì smícháme hmoty a,b,c a vaøíme na 106 °C. Pøimícháme 20 g kyseliny citrónové. Trychtýøem lijeme do do silikonových forem. Obalíme v krystalovém cukru nebo máèíme v èokoládì.
FLORENTINKY
Suroviny :
300 g cukru
100 g medu
125 g smetany
150 g másla
200 g pomeranèové kùry
300 g mandlí (loupané - plátkové)
Postup:
a) Cukr, med a smetanu svaøíme na 125 °C. Pøidáme máslo, na jemno nakrájenou pomeranèovou kùru a mandle. Vše promícháme.
b) Vzniklou hmotu navlhèenými prsty tvarujeme do tvaru placièek na silikonovém nebo teflonovém plechu jako marokánky.
c) Peèeme - sušíme do zlatova pøi 180 °C.
Pohled na Tontiho díla v katalozích èi knihách vzbuzují pocit vyjímeènosti a snad i nedostižnosti. Až teprve vlastnoruèní mistrovo pøedvedení snímá pomyslnou roušku nedostupného taje a jeho výrobky z èista jasna nabývají rozmìr prosté lidské dimenze. Takovéto poznání není degradací umu svìtového mistra, nýbrž jeho povýšením. Ukázat kolegùm, že tajemství svìtové velikosti spoèívá v urèitém detailu, v ideální dávce barvy v optimálním prostoru, èi v odlišné technice modelování, kdy místo tradièních prstù lze docílit vyšší úèinnosti tvarování prostøednictvím dlaní a malíkových hran, je v podstatì položením daru dlouholetých poznatkù na oltáø cukráøského cechu ve prospìch svých nových kolegù. A to také vyžaduje urèitý druh svìtovosti, kterým je lidský profil vytvarovaný do pøíkladného charakteru èlovìka, bez kterého by nebylo možné v umìlecké oblasti dosahovat svìtových met.
Švýcarský mistr Tonti oba druhy projevu, technický i lidský spojil zpùsobem zcela vyjímeèným. Obojí bylo pøedvedeno prostou, ale velice sugestivní formou, že si získal okamžitou pøízeò, úctu a vysoké ohodnocení pøítomných úèastníkù, skládajících se v naprosté vìtšinì z žen.
Eliseo Tonti se vyuèil ve Švýcarsku cukráøem, absolvoval nìkolik kurzù a pak si otevøel vlastní cukrárnu. Tu provozoval 15 rokù a poté zaèal uèit na lausanneské profesionální škole obchodu a prùmyslu.
Tontiho díla se vyznaèují striktní osobitostí a nabízí se logická otázka zda-li se jedná o jeho umìlecký rukopis, nebo je tento trend pouhým dospìním cukraøiny do této úrovnì ve Švýcarsku èi ve svìtì ?
Tontiho tvorba je ovšem jeho vlastní proud u kterého si avšak nedìlá nárok na patent a pøivítá jestli na jeho základì se poène vyvíjet nový všeobecnì používaný smìr. Mistr je pro moderní školu a pro dekorování, které se odpoutává od starého principu.
Zde je na místì zdùraznit Tontiho motto: "NE MINULOST, ALE SMÌR DO BUDOUCNA".
Tento proud, èi tato škola spatøilo svìtlo svìta již pøed 20 roky a cílem bylo rozpoutat diskusi a uèinit z nìj nový trend svìtového cukráøství a na podkladì zpùsobu tvorby a cíle získal oznaèení DEKOR 2 000.
Tento vyhranìný osobitý zpùsob èinnosti mùže svádìt k domnìnce, že výrobky z rukou mistra svìta jsou poznamenány urèitým umìleckým smìrem v malíøství nebo sochaøství moderní doby. To ale Tonti odmítá i když pøipouští vliv reklam, knih a dalších podnìtù kolem sebe.
Bod zrodu DOKORU 2 000 lze pochopitelnì nalézt v myšlenkové bázi Tontiho jako èlovìka, ale k tomu aby spatøil svìtlo svìta, napomohla Švýcarova vzletnost umìleckých úvah. Pøedstava cukráøského øadového dìlníka provádìjícího stereotypní úkony, není to co by jej pøitahovalo. Tato pøedstava umìlecko-cukráøské klaustrofobie jej emociovala k odpoutávání se od tohoto projevu a posilovala snahu dát dílu vìtší rozmìr ve smyslu vjemù získaných ze zpùsobu moderního života se specifikem soustøedìní se na linie. Tontiho dekory jsou na první pohled složité ale v koneèném souètu pohledù a vjemù nalezneme výslednici osobitého díla vytvoøeného na jednoduchém, pøísnì úèelovém základì. To je patrné již pøi dílèí tvorbì výrobkù.
Tontiho výtvory dostávají definitivní podobu a zejména osobitý výraz nanesením barev. Slovo nanesení je použito zámìrnì, protože mistr výrobky nebarví, tak jak si tento úkon pod tímto slovem pøedstavujeme, u nás z pravidla štìteèkem, nýbrž prostøednictvím kompresoru a trysky barvy na výrobek doslovnì nanáší s lehkostí a vznešeností motýla usedajícího na kvìtinu.
Ménì znamená více, je nejvýstižnìjší chrakteristika barvícího procesu cukráøského profesora. Barvy v jeho tvorbì hrají velkou roli pod striktní podmínkou úspornosti použití.
Tonti zásadnì nepoužívá barevné modelovací hmoty. Barvící úkon probíhá v krátkém èasovém rozmìru a barvy jsou nanášeny oddìlenì s vynecháváním bílých míst hmoty a nikdy ne celoplošnì. Takovéto barevné uskupení vytváøí vìrný dojem rùzných podob zaoblení, zlomù, pøechodù apod.
Používané barvy mohou nìkomu zacházet až k hranici avantgardy, ale ve spojení stylu DEKOR
2 000 pùsobí jako pøirozené doladìní osobitého vzhledu Tontiho exponátù.
Právì zde lze zapoèaí úvahu o praktickém využití DEKORU 2 000. Øeknìme si rovnou, že trojnásobný mistr svìta pøi zahranièním semináøi nebude pøedvádìt úspornou cukraøinu. Bez obalu je možné øíci, že Tontiho tvorba by byla v bìžném prodeji ležákem. Jedná se o špièkové výrobky zhotovované na zakázku pro slavnostní pøíležitosti a úèelem pøedstavení mistrových dìl bylo ukázat horizont cukráøské tvorby.