Tento èlánek je napsán v reakci na diskuzní pøíspìvky na téma „Zrušení uèòovského školství“ v rubrice „Diskuze“na www.GastroNews.cz.
Jedná se zároveò o soubìh tématu dnešní doby, kdy se nám èeské hospodáøství ocitá na èáøe ponoru a kdy na tomto stavu má svùj èásteèný podíl i školství.
Napøíè tomu, že nelze všechny školy paušalizovat a nìkteré je možné vyzvednout, je pøesto nutné i zde hledat jejich podíl. V èem to spoèívá? Vznikl nám nadbyteèný poèet škol, respektive oborù, který nabírá nadbyteèný poèet žákù. Jak je známo, pouze zlomek z nich u profese zùstává. To znamená, že veškeré výdaje na platy uèitelù, režijní a servisní výdaje školy, i dalších zamìstnancù, vèetnì pøidružených výdajù, byly vyhozeny bez užitku oknem.
Jak tomu èelit? Zrušit nadbytek tìchto škol, protože uplatnìní žákù pro profesi, které se vìnovali tøi a více rokù, je mnohdy více než minimální a stávají se zbyteènou zátìží státního rozpoètu. Ponechat pouze omezený poèet škol se spádovou úèinností, kde budou pøísným výbìrem ministerstva školství dosazeni pouze pedagogové s plnohodnotnými pøedpoklady pro danou profesi.
A to ne jenom prázdní teoretikové, kteøí se chtìjí nìjak uživit, ale skuteèní mistøi svého oboru, kteøí musí mít v profesi dobré výsledky, které budou dokumentovat v nìjakých veøejných èinnostech, kde lze demostrovat hmatatelnou výkonnost nebo úspìchy jejich žákù, v soutìžích apod.
Vzpomeòme jenom rùzné integrované školy, kde se doslovnì naflákalo oborù, kolik byla škola svým prostorem schopná pojmout. Jednalo se o profese typu opraváø zemìdìlských strojù, kdy o tøídu dál byl kuchaø èi cukráø. Nic proti tomu, tato rozdílnost profesí neznamená nic špatného. Horší byl výbìr, radši napíšu školitelù, než pedagogù, protože když to trochu nadsadím, tak Franta co jezdil s traktorem si udìlal pedagogické minimum a šel uèit. Stejnì Andulka, co doma pekla na kšeft, byla najednou velkou uèitelkou. Ale pozor, možná, že tato domácí cukráøka, byla nejednou lepší mistrovou než nìjaká dáma, která prolezla „pajdákem“ a v praxi prostì „skutek utek“.
Další problém, a to obrovský, spoèívá v tom, že naprostá velièina znalostí se v dnešní dobì nezískává vkladem uèitele, ale digitální informatikou. Což mimo jiné, znamená, že mimo školu.
Práce s poèítaèem zaèíná být alfou a omegou výuky dnešní doby.
V této souvislosti, lze posloužit zprávou ministerstva školství, které udìlalo rozsáhlý prùzkum a zjistilo, že se mnozí uèitelé bojí ve škole používat poèítaèového systému, a to ze strachu, aby se pøed žáky nezesmìšnili, protože omladina projíždí poèítaèem, jak když bièem mrská a své uèitele nechává za sebou v úctyhodné vzdálenosti.
Pøidám svùj komický poznatek z dávných dob mého støedoškolského studia, kdy náš kantor ruštiny, který byl poloprofesionální fotbalista se vìnoval více sportu než výuce, a nikdy nás nezkoušel pøed tabulí, taktéž z obav ze zesmìšnìní. Zadával pouze diktáty, které mu doma opravovala jeho pøítelkynì.
Dnes obdobný problém, ale v mnohem vìtším rozsahu, máme na školském stole opìt. Konec koncù, staèí se tøeba podívat na kauzu opisujících dìkanù, prodìkanù a dalších rádoby slovutných profesorù pøi vysokoškolské kvalifikaèní práci a mnohé podobné pøípady.
Jak tragicky smutnì se nám vrací do dnešní doby pointa pohádky Hanse Christiana Andersena "Král je nahý" ! A urèitì netøeba dodávat, že se jedná o pouze odhalený støípek pravdivé skuteènosti, prosáklé od základního školství až po nejvyšší stupeò!
Výbìr žákù by mìl být rovnìž nároèný, ale ne podle toho, zdali vìdí, jak má potkan dlouhý ocas, èi znát výpoèet kvantové teorie atomu vodíku. Známky ze základní školy by nemìly být výhradním kritériem pro pøijetí žáka pro uèební obor, ale prioritou by mìl být jeho vrozený pøedpoklad a zájem o obor.
Avšak jsem si vìdom toho, že tento problém by bylo tøeba v zájmu objektivity pojmout komplexnì. Viz. chování a agresivita žákù èi rodièù vùèi uèitelùm, a jejich skoro bezmoc vùèi tomu èelit, atd, atd. Ale na druhé stranì co øíci na to, když k nám do Vìtrníku pøijde osmnáctiletá sebevìdomá absolventka gastronomické školy a pøi otázce o možnost zamìstnání neopomene dodat, že požaduje plat 15 000,- Kè. Když se jí zeptám, jak k tomuto èíslu došla, odpoví, že jim to doporuèují ve škole. Pøedpokládám, že nemusím podotýkat, že takováto „vysokopøíjmová odbornice“ ještì ani za nic, byla vypoklonkována už mezi dveømi.
Že je ve škole naprostá vìtšina žákù, které obor nebaví a ani se mu nehodlají blíže vìnovat v souèasnosti, natož v budoucnu, je bohužel realita dnešní doby. V této souvislosti lze uvést ilustrativní pøíklad, když se podíváme do rubriky „Diskuze“ tohoto portálu, jaké otázky studenti odborných škol pokládají, kdy už èlovìk neví, zda se má smát èi plakat. Otázka z uvedeného je nasnadì, a to, kdo je špatný, zda škola, potažmo ti co obor vyuèují, nebo žáci, kteøí doslovnì parazitují na tom, co jim kdo za odpovìdi na internetu napíše.
Jestliže je na škole vìtšina žákù, které zvolený obor nebaví, èi pro nìho nemají pøedpoklady, pak se vnucuje otázka, kolik je na škole uèitelù, které jejich profese baví a mají pro ni pøedpoklady, a to zejména k požadavkùm dnešní doby. Na to neexistuje sice žádná statistika, ale lze použít hrubý odhad na bázi logiky zpùsobu spojitých nádob. A ten øíká, že je jich pøibližnì procentuálnì stejný poèet jako žákù.
Samostatnou kapitolou by byla „strojová výuka“ vìtšiny škol, které tvoøí na kšeft, kdy jsou pøitom dotovány z daòového odvodu a mnohých dalších poplatkù produktivních firem, kterým jdou pod cenu. O dotovaném soukromém školství ani nemluvì! Je to nìco podobného jako zemìdìlci, kteøí jsou dotováni, opìt produktivním sektorem, a na oplátku za obživu, v zájmu svých domnìlých požadavkù, svého mecenáše, èi alespoò zákazníka, blokují traktory na silnici!
Je to více než paradox, jenž plnì kopíruje absurdní pomìry tohoto státu.
Jak se v diskuzi zmiòuje kolega Ludìk Ondraèka, musím, opìt ze své praxe potvrdit, že si nevymýšlí. Byl jsem osobnì sám pøekvapen, kolik vyuèencù se nedokázalo v praxi zorientovat ve výrobním procesu, mnozí postrádali základní hygienické návyky a v urèitých vìcech zaèínali tzv. od piky. Jejich tøíletý pobyt ve škole byl totální ztrátou èasu a již zmínìným vyhozením penìz z okna. Je více než nasnadì, že takovýto lidé nebyli protiváhou investic, do nich produktivním sektorem vložených.
Co se týèe – jak Ludìk píše, zrušení škol tohoto typu, tak tato myšlenka se již dala do pohybu. Alespoò v tom smyslu, že mnohé z nich již zkrachovaly. Ale zde je nutno dodat, že i nìkteré z nich, co se týèe jejich kvality, tak i nìkdy neprávem. Bylo to mnohdy tím, že se ocitly v blízkosti mnohem vìtších škol, které ty malé prostøednictvím odstøedivé síly svého projevu a ekonomických možností pohltily, nebo tyto menší byly dány na odstøel vyššími zainteresovanými orgány. Dalším potvrzením toho je, že už se nìkde najíždí na model vydání výuèního listu na základì pouhé zkoušky, a to tìm úèastníkùm, kteøí pochází z podnikatelského prostøedí, u jichž je záruka profesní zdatnosti a i zároveò zùstání u oboru.
To, že se bude systém výuèního studia mìnit ve prospìch kvantity praxe oproti teorii, je již dávným pøíkladem napø. rakouského školství, kdy oboroví studenti se vìnují školské teorii šest týdnù v roce, kdy tak mají ukonèenu výuku pro školní rok a zbytek doby jsou v praktickém prostøedí kuchyní, restaurací, cukráren apod.
Další pøíspìvek pochází od Pavla Býèka, který nám ovšem ze skromnosti zamlèel, o koho se jedná. Pavel je juniorský kuchaø ovìnèený již nìkolika úspìchy na velkých soutìžích, které se odzrcadlily v nabídce do našeho pøedního regionálního týmu CULINERY NESTLÉ TEAM.
Pavel ve svém pøíspìvku velmi dobøe poznamenává, že, cituji: „Dle mého názorù vás škola mùže pøipravit na budoucí povolaní (samozøejmì z vás neudìlá kuchaøe, pouze vám ukáže cestu jak se kuchaøem stát), ale také je to o osobním pøístupu každého žáka).
Co rozhodlo o tom, že Pavel je tam, kde je, a že mluví, jak mluví? Pøedevším jeho vrozený zájem o vìc, kterou si posléze vzal za své a je realizací jeho života. Jeho profesní vyspìlost se neomezila pouze na „prolezení“ školy, ale sám èerpal gastronomické poznatky z mnoha zdrojù, které dokázal nejenom vstøebat do své mysli, ale i zároveò pøevést do praxe. Tím druhým je to, že vyrùstal v rodinném kuchaøském prostøedí, které ho formovalo do jeho souèasné profesní podoby.
Jenomže, kolik takových žákù, kteøí se vyvinuli v jejich útlém vìku do role témìø mistra svého oboru, existuje? Je jich málo. Mohlo by jich být ale o mnoho více, pokud by školský systém už v samém poèátku vyselektoval ty, kteøí se na obor hlásí jen pouze, aby získali „nìjaký papír“ a s odøenýma ušima nìjak prolezli, a aby ti, co mají vlohy a skuteèný zájem o obor byli vybíráni podle jiných pøijímacích mìøítek, než jsou ty souèasné. Lze zase z druhého pohledu namítnout, že žáci obor nepraktikují, že i pøivší snaze a dobrém úmyslu nenaleznou provozovnu, která by je vzala. Tento problém je podle našich prùzkumù pouze okrajový. Dobrý fachman práci, pokud ne dnes, tak zítra urèitì najde. Nu a pokud by v místì byla opravdu nouze o firmy pøíslušného typu, budeme se muset podívat na pøekážky státnì administrativního smìru, který to má mnohdy na svìdomí. Samozøejmì neopomínám øíci, že si za nìco èi za mnohé, mohou nìkteré firmy i samy. V tomto bodì by to mìla být parketa pro poèin ministerstva školství, které by nemìlo být slepé k nepomìru - pøíjem žákù versus jejich uplatnìní. -
Doposud byla øeè o gastronomickém oboru, ale problematika tzv. èerných øemesel je mnohem horší, protože to nám evidentnì skomírá na úbytì. Ale ani zde tato svízel by nemusela být neøešitelná. Prvním krokem by bylo zapotøebí zrušení kvanta rùzných humanitních škol støedního stupnì, které ve vìtšinì vyprodukují neproduktivní aparát veøejného sektoru. Pokud by se zde zatáhla brzda tohoto trendu, zvìtšil by se tím prostor pro øemesla. Tento krok by byl navíc podmínìn finanèním zhodnocením rukodìlných profesí. Ale to se již dostáváme do jiné kapitoly. Ale i zde je v zájmu protikrizových opatøení pøijmout potøebná a úèinná opatøení, protože výèet ekonomické statistiky státního rozpoètu hovoøí o 56 procentech sociálních výdajù a o 14 procentech na platy veøejného sektoru. V této položce není zahrnut výdaj na režii takovýchto zamìstnancù. To znamená, že pokud se podržíme jenom výètového minima, tak 70 procent lidí tohoto státu musí uživit 30 procent zbytku èeské populace z produktivního sektoru. Pokud bychom statistiku probrali detailnì, tak bychom došli k èíslu ještì vyššímu. A to je cesta rovnou do pekla, kdy jdeme spolehlivì v tomto smìru a v souèasnu se již nalézáme v pøedpeklí.
Selekce se ovšem rovnìž týká i pedagogù, jako i celého dosavadního systému školství.
Tento zabøedlý zpùsob vleklého postupu, èi pøešlapování na místì, tìžko kdo bude dávat do rychlejšího pohybu. Ale v souèasnosti máme k dobru paradoxnì jednu zlou vìc. Nìkteøí jí øíkají krize. Já, který mívám ve zvyku nazývat vìci pravým jménem, tuto situaci nazývám prožranými investicemi a státní hospodáøskou laxností, která umožnila vzniku rùzným darmožráèùm všeho druhu, kdy na takovýto seznam se dostala i urèitá èást našeho školství, a to všech stupòù.
Tím, že zde máme tzv. „krizi“, nezbývá v souèasnu pøed sešupem do propasti nic jiného, než naládovat kanón tvrdých a úèelných protiopatøení, kdy palebná série pøesnì zacílených granátù, mùže mít ve své moci rozmetání negativního demokratického humusu nakupeného za dobu 20 rokù, i vèetnì záporù našeho školství. Avšak s pøihlédnutím k èeské realitì, mám neblahou pøedtuchu, aby se i tøeba patøiènì prùpalné dìlostøelecké projektily, vzhledem k tuhému pancíøi problémù, nestaly pouhými neškodnými diabolkami vystøelenými z obyèejné vzduchovky.
Autor je vydavatelem a šéfredaktorem
gastronomických portálù
www.GastroNews.cz
www.Cukrar.cz
vetrnik@vetrnik.cz