fiogf49gjkf0d
Dlouho pipravovan zahranin sout a prvn vn zatkvac zkouka nov sestavenho Nrodnho tmu kucha a cukr AKC R v dalekm Singapuru, dostala neobvyklou pchu clony sopenho mrana z islandsk sopky na ledovci Eyjafjallajkull. Objeven se prvnch zprv o vbuchu a nslednm vronu sopenho prachu, bylo vtinou eskch poslucha i divk sdlovacch mdi brno jako obyejn zpravodajsk standardka, kter bude mt jepi ivot mrn vznamu dje a vzdlenosti udlosti od na zdnliv jist a bezpen stedoevropsk polohy.
Le ouha!
V potku udlost by snad i mlokterho fundovanho odbornka na vulkanologii i na meteorologicko termickou konvenci mohlo napadnout, jak souhrn vulkanologicko-meteorologickch vliv se doke spojit do mocn bariry, kter zpsob katastrofln flight out na evropskm nebi.
Nato aby vaha podobnho druhu mohla zavdat pinu o nem, co svtov letectv nepamatuje od svho vzniku, u bnch laik kucha i cukr.
A pesto tm vem, a mnohm dalm, vbuch sopky v dalek vzdlenosti na hranici polrnho kruhu, v zem oputnho ostrova v mst kde si Atlantik podv ruku se Severnm ledovm ocenem, zcela pozmnil ivot.
esk reprezentan tm odltal v pten den v 11. hodin, a to v ji siln vyhrocen dob, kdy leteck podmnky dan situace se rovnaly he vabank ve smyslu otzky leteckho provozu zda lett i nelett. Nrodn kulinsk tm byl poslednm letem, ktermu bylo umonno se vznst do vzdunho teritoria naeho sttu a od t chvli nastal stop stav veker leteck doprav.
Vulkanologick pohroma se avak ila dl do nitra Evropy jinm smrem, kam v lidov mluv jak na potvoru, v tu dobu vl severn vtr, kter krom chladu pinel hypotetickou geotermln pohromu pro leteck motory. Sopen prach tak koproval vzdun lpje eskho nrodnho tmu, kter mezitm zdrn unikal do tureckho leteckho azylu, aby po mezipistn v pedplnonm ase pokaoval do msta singapursk zkouky mezinrodnch soutnch sil.
Zprvy hrnouc se prostednictvm mobilovch sdlen, neposkytovaly eskm kulinrnm reprezentantm nijak optimismus a klid potebn pro soutn soustedn. Ale navzdory chmurnm pedpovdm se dopravn letoun s cestujcmi, mezi nimi se nalz i esk gastro osazenstvo, zved a svou pd m do smru tropickho msta uren, co se po 9 hodinch stv realitou.
Take to tedy bylo o psloven fous. Tud 1:0 pro esk nrok. Zdnliv ve dobr. Ale skuten je ve dobr? Kam se podl zmr zmit sv sly s kulinrnm svtem, kter mon nedoletl v plnm potu, kdy tento stav nebude moci tak bt spolehlivm mtkem porovnn zvolen taktiky treninkov ppravy a skuten mezinrodn vkonnosti naeho reprezentanho drustva? A rovn tak ppadn potebn korekce ppravnho zmru naich reprezentanch kucha. Kolik je ptomnch potebnch rozhodch, kterm ml n tm bt pedstaven a dobe zapsn do jejich pamti? V tomto smru je to tedy mon patn. Do mysli vstupuje otzka, do jak mry se poda eskmu tmu nvrat ve stanoven dob, kdy sopka Eyjafjallajkull zeslila svou innost?
A nyn bychom mohli zat kalkulovat v vaze, zda v tomto rozsahu byla opaten natolik nezbytn, zda by bylo ve jinak, kdyby nespadl letoun s polskm prezidentem Kacziskim s doprovodem, i zda pistn americkho prezidenta Obamy v den pohbu na polskm zem bude pro letin initele povelem k oteven evropskch leti atd., atd.
Moje malikost mla bt t ptomna prvmu zahraninmu startu nrodnho tmu v tropickm Singapuru. Ml jsem doprovod v mm pteli, pravidelnm spolucestujcm pi vch vznamnch svtovch gastroakcch. Ve bylo z vlastn kapsy zaplaceno, pojitno, dopl jsem si i pepychu jedn okovac vakcny, vetn mnohch dalch nezbytnost a vydali jsme se na brnnsk domc mezinrodn letiti ve vdeskm Schwechatu, odkud se ml uskutenit odlet v 17:10 hodin do Mnichova s dal letovou paralelou ve 21:40 v podob 14 hodinovho letu do Singapuru.
Zprvy u v t dob byly znan zlovstn, ale nadje byla silnj reality. V prbhu dje se ke mn dostv zprva o astnjch kolezch, kte mili k dardanelsk uin. Mj nahlodan, ale doposud pevaujc optimismus ve zdar vci, podminovvaly z mobilnho internetu pichzejc zprvy o uzvrch evropskch leti, ale optimismus ve astn konec ml vak stle v mm nitru svj pevaujc prostor. Ten byl navc umocnn pi pjezdu na vdesk letit pohledem na vzdun teritorium, kde pd vzhry se z rolovac plochy odlepovaly dva letouny.
Ale pi vstupu do letitn haly, kde znm velice dobe atmosfru a pulzujcho ducha funknho provozu, bylo na postvajcch a nezvykle diskutujcch lidech patrn, e je zle.
Pi dotazu na letitn personl ohledn budoucna odletu, nm bylo sdleno, e vechny lety z Vdn jsou uzaven. Mli jsme s sebou auto s idiem, kterho jsme ale pi pjezdu poslali dom s vahou, e i kdy se momentln nepolet, e se tak stane za njakou hodinu, a se mrak ze sopky rozptl. Kdy jsme ovem zjistili, e pes Vde cesta nevede, smoval n dotaz zda je njak monost odletu z Mnichova, kde jsme mli plnovan mezipistn? Odpovd letitnho personlu bylo souhlasn sdlen. Okamit jsme mobilovm signlem vrtili auto nazpt, kter ji bylo tm na druhm konci Vdn a chtli jsme se rychle pesunout do Mnichova. Pi pjezdu idie jsme se chtli ped cestou znovu ujistit, jak je stav mnichovskho letit, ale to nm ji byl sdlen odlin daj, e i Mnichov sv veker lety zruil. To byl konec. Navc si ns zrovna vyhldl televizn tb ORF (rakousk televize) abychom jim poskytli intervue na tma, odkud jsme, kam letme, co na to vechno kme a co budeme dlat? Moj odpovd bylo, e je to zen osudu, a e na mm oblbenm vdeskm letit, kde jsem odltal i pistval tm dvacetkrt, jsem si pro tentokrt vythnul ernho Petra, a e jsme v souasnu a rovn dky nedalek vzdlenosti od Brna, nuceni se vrtit nazpt. Pot jsme sndli potravinov zsoby, vypili vechno prun pivo a smutn se vraceli do Brna.
Od t doby nae intenzivn pokusy o spojen s Lufthansou s monost pepsn letu teba z Itlie, kde by snad nemla bt situace tak zl, byly bez odezvy. Telefony nefunguj a na mailovou vzvu dostvme odpov z automatu, e n dotaz je zaregistrovn. Je to totln kolaps, kter leteck doprava od svho vzniku od roku 1930 nepamatuje. Pokud by se nco pohnulo do nedlnho veera, tak bychom do toho jet li. Ale situace je takov, e sopka zeslila vrony popele a vechna letit v Evrop jsou stle uzaven.
Sobota podveer, z brnnsk redakce GatroNews.cz
Ji ez z Vtrnku