�l�nek ze serveru Cukr��.cz (www.cukrar.cz)


V�echna pr�va vyhrazena (c) 2001 V�trn�k, s.r.o.
Upozorn�n�: Doslovn� ani ��ste�n� p�eb�r�n� tohoto materi�lu nen� povoleno bez p�edchoz�ho p�semn�ho svolen� spol. V�trn�k, s.r.o.
Takto vyti�t�n� str�nka nen� dokladem shody vyti�t�n�ho textu se skute�n�m �l�nkem a jako takov� nem��e ani b�t pou�ita.


Èerstvé nebo dopeèené peèivo?

Autor: Klára Èikarová
Datum vyd�n�: 15.08.2012
URL: http://www.cukrar.cz/show.asp?id=1727

Èeští pekaøi jsou terèem kritiky, že neumí vyrábìt kvalitní peèivo, na rozdíl od pekaøù napøíklad v Nìmecku nebo Rakousku. Což není pravda. Je to zaèarovaný kruh - lidé volají po kvalitì, ale kupují levné výrobky, což se odráží v nabídce obchodníkù.

fiogf49gjkf0d

Preference zákazníkù ve výbìru peèiva se mìní. I tak ale zùstává nejdùležitìjší kategorií èerstvého zboží. Ne všechno peèivo se ale od zaèátku srpna smí oznaèovat jako èerstvé. Novou vyhlášku o "dopecích" vítají pøedevším zákazníci a pekaøi, obchodníkùm se již tolik nelíbí. Prùmìrný Èech za rok spotøebuje zhruba 41 kg chleba (zdroj: PSPC, údaje za rok 2011). To je o 14 kg ménì než pøed deseti lety. Mùže za to pøíklon k jiným pekárenským výrobkùm, zejména klasickým rohlíkùm a houskám, i když speciální, napøíklad cereální peèivo, si získává stále nové pøíznivce. Výdaje na peèivo tvoøí asi 2,7 % z nákladù domácností. Za chléb pak každý z nás roènì utratí okolo tisícovky, pøi prùmìrné spotøebitelské cenì chleba 23,30 koruny za kilogram (zdroj: ÈSÚ), která je mimochodem výraznì nižší než v Nìmecku a Rakousku, kde se pohybuje okolo 2-3 eur.
Nákupní zvyklosti, co se týká preference jednotlivých druhù peèiva, se výraznì mìní. Roste poptávka po nižších gramážích, speciálních výrobcích a baleném peèivu. "V meziroèním srovnání (èerven 2011 až kvìten 2012 ve srovnání se stejným obdobím pøed rokem) vzrostla na moderním trhu kategorie baleného chleba o 0,7 % v prodaném objemu a o 10,2 % v prodané hodnotì. Cenová hladina tedy vzrostla o 9 %. Celkem se na moderním trhu v posledních 12 mìsících prodalo 41,2 milionu kg baleného chleba v celkové hodnotì 1,6 mld. korun," pøibližuje Lucie Lejèková ze spoleènosti Nielsen. Potvrzuje to i Radek Mlích, manažer kategorie peèivo øetìzce Tesco: "Zákazník chce mít peèivo stále k dispozici, proto èastìji volí balené varianty."


NOVÁ VYHLÁŠKA NAØIZUJE OZNAÈIT DOPEKY

Zatímco v pøípadì baleného peèiva má spotøebitel informace o výrobku k dispozici na etiketì, rozpoznat v prodejnì zpùsob pøípravy a potažmo tak i trvanlivost a složení nebaleného peèiva není jednoduché. Podle pøedsedy PSPC Jaromíra Døízala pochází jeden z pìti chlebù na pultech supermarketù z tzv. "dopekù". Až do 1. srpna ale nemìli zákazníci možnost poznat, který. To však mìní nová vyhláška Ministerstva zemìdìlství (182/2012 Sb.). Podle ní musí prodejce zøetelnì oznaèit peèivo, které bylo po dokonèení výroby zamrazeno a rozmrazeno a rozpeèeno až v prodejnì. V blízkosti názvu výrobku musí být zøetelnì uvedeny údaje "rozmrazeno" nebo "ze zmrazeného polotovaru". Oznaèení "èerstvý" budou moci nést jen chléb a peèivo, jejichž výroba nebyla pøed dokonèením pøerušena zmrazením, nebo jinou technologickou úpravou vedoucí k prodloužení trvanlivosti, a které je nabízeno k prodeji nejpozdìji do 24 hodin po upeèení.

Vyhláška pomùže nejen zákazníkùm, aby vìdìli, jaké peèivo si kupují, ale také pekaøùm, zejména tìm menším. "V provozovnách, kde zavedli dopékání peèiva, klesl obrat našich výrobkù o 10-15 %," tvrdí Richard Kuška. Výjimkou, která potvrzuje pravidlo, je provozovna, kde jim zavedení dopekù kvùli jejich domnìlé èerstvosti pøilákalo vìtší množství zákazníkù a tím se i zvýšil prodej jejich výrobkù. United Bakeries coby velké pekárny vnímají podle Jaroslava Pompa vlastní pekárny øetìzcù jako bìžnou konkurenci.

Zatímco pekaøi naøízení Ministerstva zemìdìlství vítají, pro obchodníky znamená jen další administrativní zatížení. "Nesouhlasíme s tím, že celou administrativní zátìž nové vyhlášky ponesou opìt jen obchodníci. Zákazník navíc podle našich prùzkumù nerozlišuje, zda peèivo bylo rozpeèené v obchodì nebo pøivezeno z pekárny," uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdenìk Juraèka. Obchodníkùm podle nìj kvùli vyhlášce vzniknou nové náklady na oznaèování regálù a prodejních míst, které bude nutné èasto mìnit. Složitìjší prý bude také reklamaèní proces.

 Co trápí èeské pekaøe?

JAROSLAV POMP, manažer pro vztahy s veøejností, United Bakeries

Kupní síla obyvatel Èeské republiky. Umíme vyrobit vynikající chleby a mnoho dalších zajímavých velmi chutných pekárenských výrobkù, které ovšem vzhledem k jejich vysoké kvalitì jsou logicky dražší. Lidé v Èesku ale ještì stále preferují pøi koneèném rozhodování o koupi cenu, a proto v øadì pøípa-dù není možné tyto kvalitní výrobky ani zalistovat, protože obchodníci se logicky obávají, že je neprodají. Èeští pekaøi se pak stávají obèas terèem kritiky, že neumí vyrábìt kvalitní chléb a peèivo, na rozdíl od pekaøù napøíklad v Nìmecku nebo Rakousku. Což není pravda. Je to zaèarovaný kruh - lidé volají po kvalitì, ale kupují levné výrobky, což se odráží v nabídce obchodníkù. Ve spoleènosti United Bakeries ovšem striktnì dbáme na to, aby i nejprodávanìjší Šumava mìla svoji standardní dobrou kvalitu.

JAROMÍR DØÍZAL, pøedseda Podnikatelského svazu pekaøù a cukráøù

V poslední dobì stoupá mezi spotøebiteli poptávka po chutném, dobøe propeèeném chlebu, stejnì tak jako po dalších kvalitních èeských potravinách. Bohužel nìkteré obchodní øetìzce preferují více nízkou cenu chleba a výrobci jsou tak nuceni opouštìt tradièní technologie, které jsou nároènìjší na èas a kvalifikaci pekaøù. Soutìž Chléb roku je velmi dùležitá, protože podporuje výrobce, kteøí nerezignují na kvalitu a vìøí, že si zákazník postupnì cestu k jejich produktùm najde. Odborníci z pekaøského svazu vìøí, že brzy nastane "renesance" výroby klasického kvasového èeského chleba, který vychází z tradièních receptur a dlouholetých zkušeností pekaøských mistrù. Pekaøský cech také plánuje kroky, jež by mìly pøispìt k lepší orientaci zákazníkù ohlednì kvality chleba. Byla by velká škoda, aby v zemi, která je povìstná výborným chlebem, byly zákazníkùm v obchodech nabízeny pouze "unifikované" výrobky bez chuti èi v poslední dobì pøedražený chléb dopékaný z mrazeného polotovaru.

RICHARD KUŠKA, obchodní øeditel, Hradecké pekárny

Neustálý nesmyslný tlak zahranièních øetìzcù na cenu základního peèiva (chléb, rohlík). V rámci konkurenèního boje mezi øetìzci zlevòují toto základní peèivo, nejprve na vlastní náklady, a po urèité dobì vystupòují tlak na snížení cen také od dodavatelù.
zdroj: ihned.cz


Vytisknuto dne 23.11.2024 ze serveru
Cukr��.cz (www.cukrar.cz)
Konec �l�nku