fiogf49gjkf0d
Pohled na Tontiho díla v katalozích èi knihách vzbuzují pocit vyjímeènosti a snad i nedostižnosti. Až teprve vlastnoruèní mistrovo pøedvedení snímá pomyslnou roušku nedostupného taje a jeho výrobky z èista jasna nabývají rozmìr prosté lidské dimenze. Takovéto poznání není degradací umu svìtového mistra, nýbrž jeho povýšením. Ukázat kolegùm, že tajemství svìtové velikosti spoèívá v urèitém detailu, v ideální dávce barvy v optimálním prostoru, èi v odlišné technice modelování, kdy místo tradièních prstù lze docílit vyšší úèinnosti tvarování prostøednictvím dlaní a malíkových hran, je v podstatì položením daru dlouholetých poznatkù na oltáø cukráøského cechu ve prospìch svých nových kolegù. A to také vyžaduje urèitý druh svìtovosti, kterým je lidský profil vytvarovaný do pøíkladného charakteru èlovìka, bez kterého by nebylo možné v umìlecké oblasti dosahovat svìtových met.
Švýcarský mistr Tonti oba druhy projevu, technický i lidský spojil zpùsobem zcela vyjímeèným. Obojí bylo pøedvedeno prostou, ale velice sugestivní formou, že si získal okamžitou pøízeò, úctu a vysoké ohodnocení pøítomných úèastníkù, skládajících se v naprosté vìtšinì z žen.
Eliseo Tonti se vyuèil ve Švýcarsku cukráøem, absolvoval nìkolik kurzù a pak si otevøel vlastní cukrárnu. Tu provozoval 15 rokù a poté zaèal uèit na lausanneské profesionální škole obchodu a prùmyslu.
Tontiho díla se vyznaèují striktní osobitostí a nabízí se logická otázka zda-li se jedná o jeho umìlecký rukopis, nebo je tento trend pouhým dospìním cukraøiny do této úrovnì ve Švýcarsku èi ve svìtì ?
Tontiho tvorba je ovšem jeho vlastní proud u kterého si avšak nedìlá nárok na patent a pøivítá jestli na jeho základì se poène vyvíjet nový všeobecnì používaný smìr. Mistr je pro moderní školu a pro dekorování, které se odpoutává od starého principu.
Zde je na místì zdùraznit Tontiho motto: "NE MINULOST, ALE SMÌR DO BUDOUCNA".
Tento proud, èi tato škola spatøilo svìtlo svìta již pøed 20 roky a cílem bylo rozpoutat diskusi a uèinit z nìj nový trend svìtového cukráøství a na podkladì zpùsobu tvorby a cíle získal oznaèení DEKOR 2 000.
Tento vyhranìný osobitý zpùsob èinnosti mùže svádìt k domnìnce, že výrobky z rukou mistra svìta jsou poznamenány urèitým umìleckým smìrem v malíøství nebo sochaøství moderní doby. To ale Tonti odmítá i když pøipouští vliv reklam, knih a dalších podnìtù kolem sebe.
Bod zrodu DOKORU 2 000 lze pochopitelnì nalézt v myšlenkové bázi Tontiho jako èlovìka, ale k tomu aby spatøil svìtlo svìta, napomohla Švýcarova vzletnost umìleckých úvah. Pøedstava cukráøského øadového dìlníka provádìjícího stereotypní úkony, není to co by jej pøitahovalo. Tato pøedstava umìlecko-cukráøské klaustrofobie jej emociovala k odpoutávání se od tohoto projevu a posilovala snahu dát dílu vìtší rozmìr ve smyslu vjemù získaných ze zpùsobu moderního života se specifikem soustøedìní se na linie. Tontiho dekory jsou na první pohled složité ale v koneèném souètu pohledù a vjemù nalezneme výslednici osobitého díla vytvoøeného na jednoduchém, pøísnì úèelovém základì. To je patrné již pøi dílèí tvorbì výrobkù.
Tontiho výtvory dostávají definitivní podobu a zejména osobitý výraz nanesením barev. Slovo nanesení je použito zámìrnì, protože mistr výrobky nebarví, tak jak si tento úkon pod tímto slovem pøedstavujeme, u nás z pravidla štìteèkem, nýbrž prostøednictvím kompresoru a trysky barvy na výrobek doslovnì nanáší s lehkostí a vznešeností motýla usedajícího na kvìtinu.
Ménì znamená více, je nejvýstižnìjší chrakteristika barvícího procesu cukráøského profesora. Barvy v jeho tvorbì hrají velkou roli pod striktní podmínkou úspornosti použití.
Tonti zásadnì nepoužívá barevné modelovací hmoty. Barvící úkon probíhá v krátkém èasovém rozmìru a barvy jsou nanášeny oddìlenì s vynecháváním bílých míst hmoty a nikdy ne celoplošnì. Takovéto barevné uskupení vytváøí vìrný dojem rùzných podob zaoblení, zlomù, pøechodù apod.
Používané barvy mohou nìkomu zacházet až k hranici avantgardy, ale ve spojení stylu DEKOR
2 000 pùsobí jako pøirozené doladìní osobitého vzhledu Tontiho exponátù.
Právì zde lze zapoèaí úvahu o praktickém využití DEKORU 2 000. Øeknìme si rovnou, že trojnásobný mistr svìta pøi zahranièním semináøi nebude pøedvádìt úspornou cukraøinu. Bez obalu je možné øíci, že Tontiho tvorba by byla v bìžném prodeji ležákem. Jedná se o špièkové výrobky zhotovované na zakázku pro slavnostní pøíležitosti a úèelem pøedstavení mistrových dìl bylo ukázat horizont cukráøské tvorby.
ARABESKY
Suroviny:
80 g pektinu
200 g cukru
900 g ovocného protlaku
140 g cukru
600 g vody
1200 g cukru
700 g glukózy
20 g kyseliny citronové
Postup:
a) Ve vodì promícháme ovocný protlak se 140 g cukru.
b) Promícháme pektin s 200 g cukru .
c) Smícháme 1 260 g cukru s glukózou.
d) Vzájemnì smícháme hmoty a,b,c a vaøíme na 106 °C. Pøimícháme 20 g kyseliny citrónové. Trychtýøem lijeme do do silikonových forem. Obalíme v krystalovém cukru nebo máèíme v èokoládì.
FLORENTINKY
Suroviny :
300 g cukru
100 g medu
125 g smetany
150 g másla
200 g pomeranèové kùry
300 g mandlí (loupané - plátkové)
Postup:
a) Cukr, med a smetanu svaøíme na 125 °C. Pøidáme máslo, na jemno nakrájenou pomeranèovou kùru a mandle. Vše promícháme.
b) Vzniklou hmotu navlhèenými prsty tvarujeme do tvaru placièek na silikonovém nebo teflonovém plechu jako marokánky.
c) Peèeme - sušíme do zlatova pøi 180 °C.