fiogf49gjkf0d
Barbara Škorpilová je disignérkou a polovinu jejich zakázek tvoøí návrhy interiérù restaurací a kaváren. Podívejme se na její èinnost z vnitøního pohledu.
Èím vás pøitahují kavárny ? Naší první realizovanou restaurací byla v roce 2000 Zahrada v Opeøe, zakázku jsem brala jako výzvu. Nikdy pøed tím jsem nic podobného nedìlala a nikdo nevìøil, že to zvládnu. I já jsem mìla urèité pochybnosti - v bývalém Parlamentu, mezi dvìma dálnicemi, to pøece nemùže být úspìšné místo, øíkala jsem si. Ale pøesto se to povedlo. Tím byl odstartován urèitý boom mých restaurací a kaváren.
Jak by mìla podle vašeho názoru kavárna vypadat?
Musí být pøívìtivá a milá. Dokonce víc než byt. Proto se èlovìk k takovému zadání musí chovat jinak, než když dìlá byt nebo kanceláø.
Jak?
Když navrhujete interiér kavárny , musíte lidem nabídnout zvláštní pocity, atmosféru, která je pøitáhne.
Jak to dokážete?
Základem je dobrá dispozice a její variabilita, promyšlená tak, aby se hostùm pøíjemnì sedìlo a aby mìli mezi sebou dobøe nastavené vzdálenosti. Nezastupitelnou roli hraje svìtlo, barvy, dekorace i personál.
Existuje na to nìjaký klíè?
Když teï øeknu pár vìcí, tak je velká pravdìpodobnost, že to bude kavárna , která je pohodlná: Židle s podruèkami, menší, lehèí stolky, protože lidem dávají pocit, že sedí blíž u sebe, jemné osvìtlení, nepøesvícený interiér, kombinace židlí a lavic, škála teplých barev, svíèky, exotické kvìtiny - prostì taková dovolená. Ale všechno se to dá porušit a pøitom vytvoøit pøíjemnou kavárnu .
Co je v kavárnì dùležitìjší, dobrá káva anebo dobrý design?
McDonald's zadal nedávno studii, v níž odborníci zkoumali, nakolik je pro èlovìka rozhodující design pøi výbìru kavárny nebo restaurace. Z výzkumu vyplynulo, že to je více než osmdesát procent. Ohromnì mì to potìšilo.
Èím se pro vás jako pro designérku odlišuje kavárna a bistro?
Kavárna je pro mì klidnìjší prostøedí, kde se tolik nepodává jídlo, kde hraje pøíjemná hudba a kde si èlovìk povídá, ète noviny. Bistro by v mém podání mìlo svým zpùsobem navozovat rychlost a pøehlednost - abych se rychle dozvìdìla, jaké jídlo mohu mít, stejnì rychle ho dostala a mohla odejít.
Myslíte si, že dnes atmosféra kaváren pøipomíná ještì nìco z éry jejich rozkvìtu ve 20. a 30. letech?
Urèitì ne. Tehdy nebyla nákupní centra a žádné kavárny , do nichž by lidé jezdili s nákupními vozíèky. Ale i dnes se stalo urèitou zvyklostí, že èlovìk alespoò jednou za den zajde do kavárny, s nìkým se tam potká, vyøídí schùzky a mezi tím telefonuje. Vznikl také zvláštní druh internetových kaváren, kde se lidé nechtìjí potkávat, ale kam chodí psát dopisy. Vlastnì se tam potkávají s lidmi, kteøí jsou strašnì daleko.
Jaký typ interiéru navrhujete nejradìji?
Mám ráda pøíjemné a milé klienty. Pak už je jedno, jestli s tím èlovìkem navrhujete byt, kavárnu , restauraci nebo hotel . Hlavnì ten èlovìk musí být zajímavý.
Už jste odmítla klienta proto, že vám nesedìl?
Ne, ale vìtšinou ho nepoznáte na první nebo druhé schùzce, kde se o spolupráci rozhoduje. Ale odmítla jsem klienta proto, že máme moc práce.
Respektujete vždycky pøání klienta?
Úplnì. Snažím se ho vyslechnout a pochopit, co on od toho interiéru potøebuje. A i když to nìkdy vypadá, že to celé jakoby "pøetoèíme", vždy se snažíme jeho problém vyøešit. Ještì nemáme nespokojeného klienta.
Kdo tvoøí vaši klientelu?
Ze sedmdesáti procent jsou to cizinci, kteøí v Praze žijí a ze tøiceti procent Èeši. Vìtšinou jsou to lidé, kteøí o architektuøe a designu nìco vìdí, mají je jako svoji zálibu, a v dané chvíli už tøeba také vìdí, proè jdou právì k nám. Pøestože jsme velmi krátkou dobu na trhu, a jsme velmi mladý ateliér, já jsem tady více ménì nejstarší, tak nás znají.
Vytváøíte si osobní vztah ke klientùm?
Zrovna dnes ráno jsem v rádiu slyšela rozhovor s Evou Jiøiènou, která øíkala, že je-li projekt úspìšný poznáte podle toho, jestli máte na konci o pøítele víc. A to mi pøipadá nejvýstižnìjší. S tìmi lidmi prožijete kus života. To nejsou týdenní záležitosti, byt trvá tak pùl roku a toho èlovìka vídáte minimálnì jednou týdnì. A to už se vytvoøí nìjaký vztah.
Jste pøísná?
Myslím že ne. K nám èasto pøicházejí lidé, kteøí mají byt v rozestavìném stavu. V takovém pøípadì to pak možná vypadá, že jsem spíš pøísná nebo dokonce krutá. Øíkám: Tyhle stìny musí spadnout a tyhle pøíèky je tøeba posunout. Protože ono se nìkdy zdá, že bytový design je jenom o nábytku, ale ono jde o rozložení prostoru. Takže když nìkam pøijdeme, nebojíme se dìlat vìtší zmìny - bourat pøíèky, zvìtšovat otvory, nepoužívat bìžné rozmìry, navrhovat nové osvìtlení.
Pokud pøijmete zakázku, co dìláte vy a na èem se podílejí vaši spolupracovníci?
Já vždycky pøináším vize, vytváøím koncepce a inspiruji práci s novými materiály a technologiemi. Na kavárnách pro Davida Mizrahi se mnou spolupracovali zejména Miloš Beran a Lukáš Juøina. Protože tøi lidi kavárnu nakreslí øeknìme za tøi ètyøi týdny. A pak jsou vìtší projekty a na nich pracuje daleko víc lidí. Nás v Mimolimitu zatím není moc - dvanáct. Chci, aby ateliér ještì trochu vyrostl, ale skonèila bych tak na dvaceti lidech. To je zatím moje ideální pøedstava.
Jak vlastnì fungujete jako designérka a zároveò architektka? Potýkají se ve vás nìkdy tyhle dvì profese anebo jsou vždy v souladu?
Mohou být docela klidnì v souladu, pokud postupujete od celkové koncepce k jednotlivým designovým celkùm, a potom k designovým detailùm. Pøitom ten detail se mùže stát ústøedním motivem interiéru, pokud se tak architekt rozhodne. A je také dobré nìco vìdìt jak o stavebních konstrukcích, tak o technologiích a materiálech a všechno kombinovat dohromady. Já si myslím, že to je plus, mít pøehled z obou stran.