�l�nek ze serveru Cukr��.cz (www.cukrar.cz)


V�echna pr�va vyhrazena (c) 2001 V�trn�k, s.r.o.
Upozorn�n�: Doslovn� ani ��ste�n� p�eb�r�n� tohoto materi�lu nen� povoleno bez p�edchoz�ho p�semn�ho svolen� spol. V�trn�k, s.r.o.
Takto vyti�t�n� str�nka nen� dokladem shody vyti�t�n�ho textu se skute�n�m �l�nkem a jako takov� nem��e ani b�t pou�ita.


Mozart - cukraøina - soutìž

Autor: Jiøí V. Øezáè
Datum vyd�n�: 07.03.2018
URL: http://www.cukrar.cz/show.asp?id=3318

Námìt Mozart a Praha se na první pohled jeví jako adresný, jednoduchý a snad i pøímoèarý. Avšak ouha. Mozartova hudba, to je poselství tajemství vesmíru, nám nepatrným èlovíèkùm pøeložené do líbivých tónin.

Kdysi se v Praze konala cukráøská soutìž na téma Mozart a Praha. Souvislost názvu  musela být tomu, kdo se zajímá o hudební dìjiny více než jasná, protože božský Amadeus nechal v Praze svùj výrazný skladatelský rukopis vèetnì jeho premiérovì uvedené opery Don Giovani v tehdejším Nosticovì, potažmo dnešním Stavovském kulturním stánku. O vìènì zeleném sloganu "Mí Pražané mi rozumìjí", se není dozajista nutno zmiòovat. A to vše se stalo zámìrem pro cukráøskou soutìž, v níž mìli mladí cukráøi možnost propojit své profesní dovednosti s hudební klasikou té nejvyšší úrovnì. Zámìrnì se k tomuto tématu vracíme dnes, protože od premiérové uvedení Dona Giovanniho již uplynulo 230 rokù.

Námìt Mozart a Praha se na první pohled jeví jako adresný, jednoduchý a snad i pøímoèarý. Avšak ouha. Mozartova hudba, to je poselství tajemství vesmíru, nám nepatrným èlovíèkùm pøeložené do líbivých tónin. Ale skuteèné vyjádøení podstaty tvorby Bohem povìøeného Amádea  (ostatnì jméno Amadeus znamená Bohu drahý) je jak už jednou zaznìlo vpravdì nadlidským úkolem pro výtvarnì kované profesionální umìlce. Když jsem èinil rozhovor s cukráøi pasující se se soutìžním námìtem Mozart a Praha ve Sladkovského sále, zda nìkdo zná blížeji hudbu Wolfganga Amadea,  èi by dokázal vyslovit alespoò název jedné skladby, potázal jsem se se zlou, (pravdou je, že jsem nemluvil se všemi). A vystihnout, alespoò dobøe, výtvarným umem jednoho z vùbec nejvìtších hudebních komponistù všech dob, k tomu nestaèí být dobrým rukodìlným interpretem, ale je nutné mít obrovskou znalost jak Mozarta samého, tak i mnoho z oboru jeho pùsobení.

V tomto pøípadì to byl souboj nerovných sil, ze kterých si však odnášíme pøi pohledu na díla, která se alespoò k tématu nìjakým zpùsobem pøiblížila, poznatek o významu a dalekosáhlých možnostech cukráøského  øemesla, které je ve zpùsobu svého projevu bezednou studnicí výtvarných možností. A v tom má prioritu mezi všemi ostatními gastronomickými obory. Proto je mu potøeba vìnovat zvýšenou pozornost. Ukazuje se, jak právì tento umìlecký obor mùže obsáhnout široký zábìr spoleèenského svìta. Je navýsost patrné, že pokud se chceme stát soutìžními cukráøi, nelze se spokojit pouze s technickým ztvárnìním výrobku, ale je potøebné být seznámen se všemi náležitostmi v oboru, ale i s životním chodem spojeným s tvoøeným námìtem.
Je to trnitá cesta obšírné informatiky, po které se musí vydat ten, kdo chce uspìt. Platí to nejenom pro aspiranty na vítìzství, ale též i pro poøadatele a hodnotící komisaøe a též i uèitele. Jdìme dál a zdokonalujme se, protože jít po cestách poznání, znamená nalézat. A èím více budeme na naší cukráøské stupnici objevovat nové tóny sladkých poznatkù, možná že se nìkomu z nás podaøí komponovat svá cukráøská díla jako geniální Wolfgang Amádeus Mozart tvoøil svoji hudbu.


Vytisknuto dne 21.11.2024 ze serveru
Cukr��.cz (www.cukrar.cz)
Konec �l�nku