�l�nek ze serveru Cukr��.cz (www.cukrar.cz)


V�echna pr�va vyhrazena (c) 2001 V�trn�k, s.r.o.
Upozorn�n�: Doslovn� ani ��ste�n� p�eb�r�n� tohoto materi�lu nen� povoleno bez p�edchoz�ho p�semn�ho svolen� spol. V�trn�k, s.r.o.
Takto vyti�t�n� str�nka nen� dokladem shody vyti�t�n�ho textu se skute�n�m �l�nkem a jako takov� nem��e ani b�t pou�ita.


Cukrsk obor v umleckm ztvrnn

Autor: Ji V. ez
Datum vyd�n�: 30.05.2018
URL: http://www.cukrar.cz/show.asp?id=3353

Navtvme-li nkterou z vrcholovch cukrskch sout v esku i v zahrani, tak lze s uritost ci, e nejve ohodnocen dla, lze bez nadszky zahrnout do oblasti ryzho umn, protoe s bnou cukrskou tvorbou nemaj pranic spolenho.

 

Takto poloená otázka ji sama o sob zabírá takové prostorové spektrum, e me zaplnit obšírný námtový prostor dizertaní práce.
V první ad je nutno si nastolit pravidla takovéto diskuse, kdy si uríme co vlastn  budeme umním nazývat. Dle mého vnímání je to innost pekraující normu všední rutiny a která je nadstandardním výkonem, který zvládne pouze uritý poet jedinc. A kdy navíc projev takovéto innosti pipoutá pozornost divák i poslucha.

Postavit dm je rutinní záleitostí projektanta a stavebníka a zde rozhodn o pojmu umní nelze diskutovat. Avšak na druhé stran zbudování katedrály je úkol hodný mimoádného architekta a stavební doplky související s ozdobou stavebního chrámu neme zcela urit dlat adový zedník, ale specialista na práce tohoto druhu. A zde se ji nacházíme v oblasti, kde vidíme zetelný rozdíl mezi standardem a nadstandardem, neboli rutinou a umním. A to se pitom jedná o stejný obor a úmrn k našemu tématu i pouitý píklad pináší zárove dílí odpov k nastolené otázce, zdali je stavaina umním i nikoli.
Obor jeho podstatou je projev múz i úkon výtvarníka, je sám o sob v našem podvdomí brán jako umní všeobecn. A pitom proti sob me stát podprmrná mazanice, i hudební paskvil proti vrcholovému výtvarnému dílu, nebo hudebnímu projevu. Je tedy ona mazanice a paskvil umním jenom proto, e spadá do emesla, je jsme navyklí nazývat umní?
A stejn tak, ale v opaném gardu, se meme zeptat zdali vrcholové cukráské dílo ztrácí nárok na umlecký status z toho dvodu, e cukráství oficiáln není v lidském podvdomí, nebo na propaganích plakátech umním nazýváno?
A rovn tak lze hovoit i o dalších profesích. Tolik tedy na úvod, ve kterém pojem umní umisujeme do zetelných kontur. A co se daný námt samotné cukrainy týká, je to principiáln stejné jako v pedchozích píkladech.
Samozejm, e nebudeme mluvit o cukráském umní v souvislosti se špikou, ezem i laskonkou. Ale pokud zaneme od nejnišího hodnotového stupínku cukráského umní, tak nám tuto definici me  zaít pibliovat napíklad modelá zvíátek. Nebo neudlat dobe špiku, je definicí nešikovnosti, ale zhotovení marcipánového zvíátka, mající veškeré atributy svého originálu a je dokáe vyvolat na tvái výraz obdivu, ji nezvládne kadá cukráka. Staí se jen podívat na tyto produkty dtského zájmu, kdy je dlá opravdová cukráská výtvarnice, kterou musí v dob její nepítomnosti zastoupit nkdo jiný. Rozdíly jsou mnohdy enormní.
A to je jenom e o základním cukráském umu, který neme dlat kadý. A to se u dostáváme do oblasti, ze které nám pozvolna ustupuje do pozadí bná rutina a která zaíná vystupovat po prvních schdcích do pater umní. Zde zámrn  v souvislosti s výškovými rozdíly budovy pouívám jednotného ísla, protoe oblast umní lze vrstvit do mnoha výkonostních stup.


Navštívíme-li nkterou z vrcholových cukráských soutí v esku i v zahranií, tak lze s uritostí íci, e nejvýše ohodnocená díla, lze bez nadsázky zahrnout do oblasti ryzího umní, protoe s bnou cukráskou tvorbou nemají pranic spoleného a navíc dokáí upoutat pozornost mas. Tvrí nápad exponátu a jeho rukodlná propracovanost se vymyká onomu ji nkolikrát zmínnému standardu, který je schopen vytvoit kdejaký prmrný cukrá, ale tento vrcholový úkon je vyhrazen tvrím, a zámrn pouívám výraz umlecky nadaným jedincm, kteí tuto ást cukráského odvtví posouvají do oblasti umní.
Poloíme-li tedy onu otázku v titulku lánku, jak je to s tím cukráským kumštem, a zdali je cukraina umleckým emeslem, lze na ni odpovdt, e je emeslem jako kadé jiné. Ale pokud jsou v ní jedinci, tak jako v kadém oboru, kteí mají kumštýské vidní a jejich ruce tuto umleckou vizi dokáí i ztvárnit, pak tito misti dokáí cukrainu promnit ve skutené umní.


Vytisknuto dne 24.11.2024 ze serveru
Cukr��.cz (www.cukrar.cz)
Konec �l�nku