�l�nek ze serveru Cukr��.cz (www.cukrar.cz)


V�echna pr�va vyhrazena (c) 2001 V�trn�k, s.r.o.
Upozorn�n�: Doslovn� ani ��ste�n� p�eb�r�n� tohoto materi�lu nen� povoleno bez p�edchoz�ho p�semn�ho svolen� spol. V�trn�k, s.r.o.
Takto vyti�t�n� str�nka nen� dokladem shody vyti�t�n�ho textu se skute�n�m �l�nkem a jako takov� nem��e ani b�t pou�ita.


Vnon a novoron tradice

Autor: CNT
Datum vyd�n�: 17.12.2018
URL: http://www.cukrar.cz/show.asp?id=3437

Vc tak mli dodrovat v adventn dob pst, pi kterm namsto masa mohli konzumovat vejce, mlko, sr a ryby. Pst a pokn pedchzely obdob vnonho blahobytu, nadbytku a vesel.

Pestoe jsou tyto svátky od sebe oddleny pouze jedním týdnem, rozdíl v pojetí  obou je veliký. Jedno mají spolené, kadý gastronom se me pedvést,  a u chce ukázat ty nejzajímavjší nápady, které po celý rok stádal, nebo momentální kreativní nápady. Záleí na kadém z nás a na pístupu. Ale všichni gastronomové cítíme, e tady je poteba vytáhnout „esa“ z rukávu.

Vánoce se staly po celém svt píleitostí k rodinným oslavám. Pro mnohé je to dokonce symbol všech oslav, jakési finále celého roku.

Vánoce jsou symbolem pohody, potšení a radosti vyplívající z okolí, dárk a prostedí a také harmonií jídel, chutí, vní, smysl a hojnosti. Spojení mezi skladbou menu, typickým prostedím stolu a charakteristikou doplk je obecn vnímáno jako tradiní a rodinné, a intimní. Dekorace stolu i místnosti je pi kadé oslav velmi dleitá, podtrhujeme jí kouzlo píleitosti. Je to pedstavení, je sami provozujeme, je to píleitost k zábav a je-li to o vánocích, dáváme tím zárove dárek i sami sob.

Vánoní svátky jsou jako stvoené pro jídlo a pití pipravené pelivji a v bohatším rozsahu ne jindy. Pipravené menu me být dlouhé, klidn pti a vícechodové degustaní menu. V nkterých slovanských zemích se silným kestanským vlivem se podává dokonce 13 chod, pedevším rybích v rzných technologických úpravách! Symbolizují poslední veei Pán, je se konala v astrologickém znamení ryby.

Jestlie vnímáme vánoní gastronomii jako tradiní a rodinnou, naproti tomu novoroní gastronomie je povaována za luxusní, moderní a spoleenskou událost. Pi tvorb novoroního menu se snaíme pekvapit kreativními nápady, propracovanými detaily, ale pesto sví, mladou a vkusnou záitkovou gastronomií.

Abychom lépe chápali, jak tvoit slavnostní menu, mli bychom znát detailn okolnosti a obyeje tchto nejkrásnjších svátk z celého roku.

Staroeské a Tradiní evropské Vánoce  

Zimní svátky, které vrcholí na Štdrý veer, zaínaly dobou adventní, je je vlastn dobou píprav na vánoní svátky.Advent , je slovo latinské, které znamená píchod. Doba adventní trvá tyi nedle, které pipomínají 4 tisíce let, ve kterých lidstvo oekávalo píchod Vykupitele. Pro vící je advent doba pokání a náboenských meditací. Vící také mli dodrovat v adventní dob pst, pi kterém namísto masa mohli konzumovat vejce, mléko, sýr a ryby. Pst a pokání pedcházely období vánoního blahobytu, nadbytku a veselí. Po posledním adventním svátku, tedy 13. prosince po svaté Lucii zaínaly pípravy na oslavy Vánoc - nejvtší svátek roku, kdy oslavujeme narození Jeíška. 

Základem kesanských Vánoc se stal biblický píbh o zrození Spasitele Jeíše Krista a oslava této události. Tyto kesanské oslavy se napojily na pohanské mýty - církev spojila zrození boského dítte s píchodem zimního slunovratu, vyjadujícím vítzství svtla nad tmou. Pehodnotila také pedkesanské symboly, z nich nkteré pešly ve zmnném významu do symboliky kesanské. Církevním vlivem dostaly koledy náboenský obsah, vycházející z evangelií.

Zhruba prvních 300 let našeho letopotu kesané neslavili Jeíšovo narození zvláštním svátkem. Dvodem bylo to, e v prvních staletích byli kesané ímany krut pronásledováni. Teprve kdy ímský císa Konstantin v roce 313 milánským ediktem vyhlásil náboenskou svobodu, mohli kesané slavit den narození Jeíše Krista.

Svátení vánoní ivot se a do 17. století odehrával v kostelích, kde byl vystaven betlém s jeslikami a slouily se štdroveerní mše. V kostelích se hrály i církevní vánoní hry. V baroku se tyto liturgické hry promnily ve hry ákovské. áci (tehdejší studenti) je však obas prokládali scénkami a píliš svtskými, a proto byli z kostel vyhoštni. Namísto do kostel tedy chodili hrát od domu k domu, a tak se zejm zrodil zvyk koledovat.

V 17. století se vánoní slavení pesunulo do rodin, kde se prolínala oslava narození Jeíška s uctíváním rodinného štstí a vzájemné pospolitosti. O Vánocích se té vítal návrat Slunce a s tím byly spojeny i starosti o zabezpeení budoucí úrody. Z tohoto dvodu je se Štdrým veerem spojeno velké mnoství štdroveerních zvyk a obyej a i staroeský štdroveerní jídelníek ml svou symboliku.

V 19. století se poprvé v eských zemích objevil vánoní stromeek. K vánoní tradiní zeleni patí vedle stromeku také jmelí. V 19. století se Vánoce stávaly stále více svtským svátkem. K nejvtšímu zesvtštní vánoních svátk v eské republice pispli po druhé svtové válce komunisté, kteí jako ateisté nemohli ponechat Vánoce náboenským svátkem. Nepodailo se jim však v bývalém eskoslovensku vnutit namísto Jeíška, jen do té doby nosil dtem dárky, ddu Mráze a slavit Štdrý den na Nový rok, jak tomu bylo v Sovtském svazu. Pestoe má dnes Jeíšek novou konkurenci, a sice "západního" Santa Clause, zstává nevykoenitelnou eskou tradicí.

Advent

Do adventní doby spadalo nkolik památek svtc, ke kterým se pojilo velké mnoství lidových zvyk a povr. Tyto obyeje vycházely z kesanské víry, ale z nkterých na nás dýchne ješt doba pedkesanské mytologie. Ne všechny zvyky se udrovaly všude a kadý z nich ml mnoství krajových variant.

Prvním adventním svátkem byl 30. listopad, den sv. Ondeje.
Druhý svátek adventní se slavil 4. prosince na sv. Barboru.
Nejoblíbenjším adventním svátkem je sv. Mikuláš, který se slaví 5. prosince.
Posledním adventním svátkem byl 13. prosinec - den svaté Lucie.


Vytisknuto dne 24.11.2024 ze serveru
Cukr��.cz (www.cukrar.cz)
Konec �l�nku