�l�nek ze serveru Cukr��.cz (www.cukrar.cz)


V�echna pr�va vyhrazena (c) 2001 V�trn�k, s.r.o.
Upozorn�n�: Doslovn� ani ��ste�n� p�eb�r�n� tohoto materi�lu nen� povoleno bez p�edchoz�ho p�semn�ho svolen� spol. V�trn�k, s.r.o.
Takto vyti�t�n� str�nka nen� dokladem shody vyti�t�n�ho textu se skute�n�m �l�nkem a jako takov� nem��e ani b�t pou�ita.


A tak nm uitel zase stvkuj, pan Mllerov

Autor: Ji V. ez
Datum vyd�n�: 06.11.2019
URL: http://www.cukrar.cz/show.asp?id=3557

U nkterch, ppadn mnohch uitel je pedstava, e k nim pichz k, jen je tvor rozeznvajc pouze svtlo a tmu. A teprve oni jsou tmi osvcenci, kter mu ve ostatn pinesou na stl poznatk.

Uitelé zase stávkují, a to za vyšší mzdy, protoe prý mají málo penz.
Mít málo nebo hodn penz, je porovnání neho s ním. V jejich pípad je nutné brát v potaz asovou hodnotu, protoe výkonnostní stimul je tko urující, respektive není brán v potaz takka vbec. K tomu náleí efekt jejich vloeného vkladu na kvalitu vdomostí tch, které vyuují.
Ve vzájemném porovnání kadé lidské innosti je nkdo první, tetí i poslední, tak podle toho bývá ocenn medailí, body nebo penzi. Je to logické, protoe kadý má odlišnou výkonnost.
Avšak uitelé mají pro sebe jiná kritéria. Bez schopnosti a snahy umístit se na lepší pozici, si všichni nárokují za svj výkon mít na krku zavšenou zlatou medaili.
Podívejme se na poet dn volna, které uitelé v roce mají. Spoítáme-li dobu svátk a velikononích, jarních, pololetních, letních, podzimních a vánoních prázdnin, tak se dostáváme k íslici 100. To je bonus vyplývající z uitelské profese. K tomu je nutno pipoítat piblin další stovku volna vyplývající ze sobot a nedlí. Zaokrouhleno suma sumárum ca. 200 dní v roce, které jsou mimo jejich pracovní innost. Dodejme, e rok má 365 dní.
Soboty a nedle zmiuji proto, e nkteí podnikatelé pracují 365 dní /rok, jak je tomu i u mé firmy. A z tohoto lidského - v pravém slova smyslu - nadvýkonu jsou honorováni uitelé, protoe svojí prací si na ivobytí nevydlají, nato na poadavky jejich stávkového nadnormativu, a jsou tak odkázáni na výkon produktivních profesí, pípadn navyšování státního schodku potamo dluhu, který neslouí k vybudování praktických hodnot, které by svým provozem navyšovaly pidanou hodnotu rozvoje, ale slouí k pouhému - s prominutím – prorání.
Já asto pi dotazu na mé vzdlání uvádím v humoru, ale s poznatkem pravdivého poznání, e je to namlácení si vlastního umáku. Ono to má v podstat vtší výuku ne poznatek získaný ze školy. Z té si pamatuji bohuel minimum, pipouštím, e jsem nemusel být dobrým ákem, ale je zde ješt jeden initel, který ml ze m lepšího áka udlat, a to byl uitel. Tím kdo ze m udlal áka, eknme jak ta ucházejícího, byli rodie, kteí se mnou probírali to, co nám uitel v ptatyiceti minutách kázal a z eho nás pak vyzkoušel.
Ale, jak píšu „namlátit si vlastní umák“, je chybou a to velmi bolestivou, kterou se kadý snaí nezopakovat, nebo není hloupý ten, kdo chybu udlá, ale ten kdo ji opakuje. A takovéto ivotní „bum“ si lovk pamatuje na doivotí, na rozdíl od poznatk naslouchaných ve školní tíd. Prost praktická zkušenost je tím nejlepším uitelem. Z uvedeného me vzniknou pocit, e se snaím navodit téma zda škola ano i ne? Odpovídám, e samozejm ano. Dti si vštípí uritou disciplínu, e mají být v uritou dobu nkde, mají plnit prostednictvím úkol dané závazky, mít odpovdnost k autorit nadízeného, poznají své hodnoty v konkurenci chování svých vrstevník. To jsou záleitosti, které v uení soukromých uitel, kdy dti nechodí do školy vbec, chybí a jejich pozdjší stet s realitou ivota bývá hodn bolestivý. Škola tedy rozhodn ano, ale s pozmnnými programy výukových metod.
U nkterých, pípadn mnohých uitel je pedstava, e k nim pichází ák, jen je tvor rozeznávající pouze svtlo a tmu. A teprve oni jsou tmi osvícenci, které mu vše ostatní pinesou na stl poznatk. Jako ukázku tohoto omylu lze pipomenout vrozenu bystrost dtí, které svého uitele nkdy opravují v jeho výrocích. Nebo pipomenu osobní poznatek o jedné uitelce peddchodového vku, která mla na starosti výuku poítaové techniky (!), kdy se jí klukovská ást tídy smála nad její neohrabaností ve výuce je byla nad její síly a sami tito áci jí vysvtlovali rzné zpsoby aplikace poítaových postup, kdy se mezi sebou nauili úpln všemu sami.
Kdy jsem dlal pi mých reportáních vstupech rozhovor na téma volby uitelské profese, bylo mn astou odpovdí, e prim v jejich úvaze povolání hrálo mnoství volného asu, které hodlají vnovat svým zálibám. Jestlie chce mít nkdo ve svém povolání hodn volného asu kvli uspokojování svých potšení, kde mu zstane prostor pinést do své profese výkon, kterým by navýšil pidanou hodnotu úrovn výuky?
Pojme se podívat na výkonnostní hledisko. Je rozdíl mezi mladým a starým uitelem. Mladý uitel, a nepochybuji e ve vtšin, má snahu o zefektivnní své výuky, protoe je to vizitka jeho osobnosti.
Starší uitel, tedy více ne o generaci starší, u se dostává do fáze ustálenosti a klesání jeho výkonu a k absenci jeho pizpsobování se poadavkm rozbhnutého asu vývoje, kdy tak v naprosté vtšin u progresi nedokáe vytváet. Ale za svj vk pobírá vtší plat. Bohuel, v tomto pípad je uitel placen za své stáí, pípadn za akademický titul, ale ne za skutený pínos pedagogickému poslání.
Kdy ministr školství zamítl povinnou matematiku s odvodnním, e ješt její výuka není na takové výši, aby mohla být tak stejním pedmtem pi pijímacím nebo zkouškovém ízení, tak se tím vyslovilo zeteln, e je zde  výukový deficit. Tak za co tedy si chce nkdo nárokovat vyšší plat?
Naopak matematika by mla být nedílnou souástí kadých pijímacích zkoušek, protoe práv tato disciplína oddlí zrno od plev a studenti budou pouze ti, kteí i takovýto pedmt zvládnou, kdy nám pak odpadne poet nadbytených státních zamstnanc a vytvoí se prostor pro studium emeslných profesí, kterých zaíná být katastrofální nedostatek.
Uitelé nám v dnešním dnu tedy stávkují. Nedlají to, co souvisí s jejich pracovním zamením, ale pesto si plat za tento den nárokují.
Vezmeme-li v potaz jejich ivitele, tj.produktivní, potamo podnikatelský sektor, který oproti nim má zanedbatelné minimum volna, by v takovém rozhodnutí ml proti uitelm mnohonásobný dvod stávkovat, ale byl by tím sám proti sob, protoe nastalé manko ve výdajích na provoz firmy, nesmyslné poplatky všemoného druhu, o kterých uitel pouze slyšel, a zda-li vbec to, by mu citeln nabouralo jeho rozpoet a tedy i náklady na platy uitel.
Podnikatel, podotýkám e úspšný provozovatel své innosti, musí neustále svj provoz renovovat, rovn navyšovat efektivitu svého produktu, dret krok s poadavky doby a pohybu konkurence.
A ješt lépe je, kdy studiem svého odvtví a poznatky pevedenými do praxe je dokáe pedvídat, vzdlávat se v oboru, a to vlastními poznatky, které mají periodicky pozmovanou hodnotu, a kterým se v zájmu svého bytí musí úspšn pizpsobovat, jinak nemá šanci na peití.
To jsou jeho vdomosti, které mu neme ádný uitel sdlit, by se o to rzní akademici snaí prostednictvím vydávání teoretických publikací, které v reálu mají pramalý význam a jsou na úrovni pouhopouhé plané teorie, která je s reálem v píkrém rozporu.
Je-li vysloven pojem podnikatelský sektor, neznamená to pouze šéfa, ale všechny zamstnance, kteí se v takovém provozu nacházejí, nebo to jsou oni, kteí vytváejí produkt, z kterého se iví i neziskové profese.
Je vcí zejmou, e všechna pracovní odvtví nemohou mít podstavu pruktivního charakteru. Jist. Ale poet jejich len by ml mít adekvátní zastoupení, ne být pebujelý, jak je tomu ve státní správ a dalších a za odpovídající plat, který je na n produktivní sektor schopen vydlat.
Je poteba si v tomto smru uvdomit hrozivou pravdu, na ní by mla stát budoucí reforma školství, protoe v souasnu je uitel v naprosté vtšin pouhým hlasatelem moudra jiných, kdy sám do vývoje pedagogiky nepináší myšlenku pokroku. A to moudro jiných, by mlo bezesporu kdysi svou prioritní hodnotu, má v dnešní dob okrasu šedin odešlého asu, a vrchu nabývají hodnoty úmrné dob momentálního pokroku.
Uitel je v dnešní dob navyšujících se poadavk spíše ukazatelem smru poznatk, které se ák musí nauit sám.
A pes výše uvedené prokazatelné skutenosti, nám uitelé jdou do stávky, která v jejich oboru nebude mít ádný praktický dopad, s tím, e udlají radost dtem, e nemusí do školy a starost rodim nad zmnou jejich denního reimu. A sami sebe posunou dál do bahna trapnosti.
Tímto nám uitelé pedkládají navštívenku jejich myšlení, schopností a smyslu ve veejném prostedí.
Uitelé by se mli zamyslet nad logikou lidského vnímání svta a hodnot, které praví, e kdo si myslí, e má málo, ml by vdt, e má víc ne si zasluhuje.


Vytisknuto dne 21.11.2024 ze serveru
Cukr��.cz (www.cukrar.cz)
Konec �l�nku