Toto jubileum v kalendái nenajdete, ve škole se o nm neuí, státní svátek to rozhodn není, ale …
Jak se rozvíjela lidská spolenost, zaala vznikat emesla, která lidem usnadovala ivot a která potebovali. Nkterá dosáhla a k vrcholu dokonalosti, jiná „dosáhla“ na dno (nikoliv na to zlaté) a zanikla.
Kadé má svou historii, své Napoleony, na které s úctou vzpomíná, i své pšáky, bez kterých se ádná bitva neobejde. Kuchaství je emeslo, které se neustále rozvíjí. Je ve své vrcholné form umním, je souástí kultury spolenosti a ovlivuje i ivot rodiny. Nahlédnme trochu do jeho zajímavé historie a souasnosti.
Jaký význam má sdruování lidí v dobrovolných spolcích?
Pl století nejnovjších djin našeho státu bylo poznamenáno absencí základních demokratických práv – práva shromaovacího a spolovacího. V roce 1951 byl vydán zákon o dobrovolných organizacích a shromádních ve kterém bylo eeno: „Tišt spolování v lidové demokracii pechází na masové organizace. Mšácké bezobsané a samo´elné formy spolkaení jsou peitkem“! Bylo tím zamezeno sdruování lidí v zájmových spolcích, jejich snaze uplatnit tvrí invenci, pracovní zkušenosti nebo rozvíjet své hobby. lenové spolk pracovali dobrovoln, s nadšením. Pinášelo to prospch celé spolenosti. Jakousi „náhrakou“ profesní polkové innosti byly v našem pípad Poradní sbory kucha. Vznikaly v roce 1954, byly ízeny podnikovými technology výroby, z kterých byl ustaven Celostátní poradní sbor pi ministerstvu obchodu. Jeho lenové se snaili prosazovat opatení, která by vedla k zlepšení situace v oboru.
Vra se prosím k zaátku Svazu kucha, k jeho jubileu.
Z té magické stovky musíme odeíst 50 let. Svaz byl tyikrát zrušen a jeho innost zastavena. Vznikl v posledních letech 19. století, v dob rozvoje spolkového ivota, vzrstu obanského i profesního sebevdomí. V prosince 1902 praští kuchai, vedeni Karlem Müllerem, schválili na své schzi zaloení profesního spolku Verein der Köche für Böhmen in Prag. Spolek se nevyhnul kritikácm a národnostním tenicím a po osmi letech se pemnil na Ústední spolek kucha. Jeho síla roste, vychází vstník Kuchaský pehled, vše vypadá slibn. Kdo mohl tušit, zanedlouho bude jeho innost ukonena, e peripetie, které tím zaaly, budou trvat celá desetiletí.
První svtová válka ukonila nejen Rakousko-uherské mocnáství, ale i innost spolku. Nebyl to as píznivý pro lukulské hody a talíe rodin se stydly za svoji nahotu. Teprve 28. íjen 1918 pinesl novou nadji a kuchai pipravovali plány do budoucnosti. Vzniká eskoslovenský svaz kucha Republiky eskoslovenské, poboky v Brn a dokonce i v Paíi, zaíná zase vycházet Kuchaský pehled, zakládá se knihovna, vydávají knihy, ustanoveno drustvo na nájem restauraních podnik – práce a nad hlavu.
Dvacátá léta jsou plná sociálních problém. Vrcholí krize v ticátých letech. Svazová Zprostedkovatelna práce hledá pro své leny uplatnní. Bhem roku umístila 430 kucha! Po krizi dochází k rozmachu spolkové innosti v celé spolenosti. Svaz kucha ml v té dob velmi silnou pozici. Jeho vdí osobností byl Spodani, významná kuchaská osobnost. Ješt v r. 1933 se staí sejít v Paíi úastníci mezinárodního sjezdu kuchaských organizací celého svta, zvolit svého prvního prezidenta Augusta Escoffiéra a pak u pišla 2. svtová válka, která zniila vše. Kuchai byli na schzi 9. 2. 1*939 seznámeni s vládním naízením o zrušení spolku a všech hostinských organizací. Tím byla ukonena nejplodnjší léta Svazu. Radiláln byl perušen rozvoj gastronomie a zaalo padesát kritických let. Po ukonení války ekala v r. 1948 eskou kuchyni další rána, osudná deformace. O rozvoji a modernizaci gastronomie jsme se mohli nechat jen zdát.
Lecos se dnes svaluje na minulý reim. Neomlouváme tím naše souasné nedostatky a chyby? Bylo to tenkrát tak špatné?
Bylo to víc ne špatné, bylo to zlé. V totalitním reimu panoval primát kolektivu, nadvláda instituce nad jedincem, názorová jednota. To snad nikdo nepope. Byla tím zasaena celá spolenost, tedy i gastronomie. Vše bylo smazáno, zešedivno, odlidštno vetn naší chut. Zaala se normovat výroba jídel, spoteba surovin, technologie. Kadá „úchylka“ byla postihována. Pinést si do restaurace petrelovou na z vlastní zahrádky, zdarma jí ozdobit jídlo, bylo pro kuchae riskantní. „Kde ji vzal? V dodávce zeleniny není uvedena a v norm také není?“ Jídelní lístky se podobaly jako vejce vejci, nedostatek potravin, masa, ovoce, zeleniny a dalšího zboí, byl bný. Do podnik chodily kontroly. Byli to mnohdy laici. Posuzovali jídlo a srovnávali spotebu surovin podle ohívadla. Kuchai se báli je likvidovat, protoe by platili rozdíl ve spoteb surovin. Jak vypadala kvalita jídel, to si snad dovede kadý pedstavit. asto nebyly k dispozici suroviny vyadované normou. Zmnit je jinými, to byl další risk a tak se jídlo radji nevailo. Kuchaské emeslo nebylo pro reim dleité, píjem u byl omezen na minimum, nemli se z eho uit, zahraniní kontakty neexistovaly a mnozí kuchai odcházeli pracovat do prmyslu. Bylo to prost šílené! Chce nkdo tvrdit, e to vše neovlivnilo úrove naší gastronomie?
Jak v tom pípad vysvtlíš úspchy našich kucha v restauracích na svtových výstavách?
To jsou paradoxy – ekl by asi náš bývalý prezident. Ale bylo to jinak. Výstavy a mezinárodní pehlídky byly v šedesátých letech „výkladní skíní“ schopností našich kucha, sloily ale pedevším k propagaci socialistického zízení. Ano, mli jsme odborníky, kteí mohli naši kuchyni ve svt reprezentovat. Pokud mli navíc v kapse i potebnou legitimaci, dvee „ven“ jim byly oteveny. Rozdíl byl v tom, e pro pípravu pokrm na tyto akce nebyly závazné normy závaznými. Vailo se podle vlastních receptur , které si kuchai pipravili. Ovšem, kdy se vrátili dom, bylo vše zase pi starém. Jen nkteré Interhotely mly výjimku a mohly tyto receptury pouívat. Mohu vzpomenout úspch našich kucha na lipském veletrhu – Pehlídka eské gastronomie, v Paíi – eský gastronomické týden – na Svtové výstav v Osace, na EXPO v Montrealu apod. Zatím co my jsme se trápili, západ proíval radikální revoluci práv v kuchyni. Gastronomie ovládla „la cousine nouvelle“, která zmnila pístup k jídlu, reagovala na rostoucí ivotní úrove, na nové pojetí ivotosprávy a zdraví, na snahu o moderní ivotní styl. Kulináský program prosazoval lehká jídla, pouívání kvalitních, erstvých surovin a zkrácení doby tepelné pípravy pokrm s pouitím nové technologie. Zmnila se i vizuální stránka. Obrovský význam nabyl talíový design a stolování, které napíklad Francouzi a Italové chápou jako souást své národní kultury. Informace o tom všem k nám picházely ze zahranií jen sporadicky, pozd a byly neúplné.
Toto nezdravé údobí skonilo. Jak vznikla nynjší AKC R?
Spoleenské klima po listopadové revoluci bylo plné euforie a elánu. Skupina kucha praského Poradního sboru zaloila Celostátní pípravný výbor pod vedením mistra kuchae Jiího Petráka a v prosinci 1990 je na valné hromad schváleno ustavení Asociace. Prezidentem se stal Josef Vlada a zaleujeme se i do Svtové asociace kucha – WACS. Ješt jednu epizodu musela AKC R pestát: rozdlení státu a tedy i asociace probhlo bez problém. Ve WACS jsme mli v pedcházející dob dobré jméno a tak znovupijetí do této organizace bylo okamité. V lednu 1993 byl zvolen nový prezident AKC R, šéfkucha Julius Dubovský a Asociace mohla dále fungovat.
Jaká je hlavní nápl innosti AKC R a její cíle?
Dlat vše pro to, aby se úrove našich obor zvyšovala, abychom se zaadili po bok vysplých gastronomií ve svt. To vyaduje pedevším zintenzivnit odbornou výchovu našich len, poínaje mladou nastupující generací a ke kategorii dosplých. Poádáme odborné semináe, jejich lektory jsou naši pední kuchai a cukrái, kde se posluchai seznamují s nejnovjšími trendy v oboru, s novými surovinami a jejich úpravou, formou praktických ukázek i teoretickou výukou. Letos uskuteníme 50 seminá v celé R. Zájezdy na gastronomické veletrhy a výstavy doma i v cizin, pomoc pi výuce ve školách, knihovna odborné literatury, poádání soutí, zahraniní stáe, to vše pispívá k odborné zdatnosti našich len. Pro mladé adepty emesla byl zízen Klub junior, ve kterém jsou pipravováni na lenství v AKC R. Ani spoleensko-kulturní vyuití nezstává na chvostu. Jméno si získaly gastronomické „Oslavy Sv. Vavince“ (patron kucha a cukrá), poádané v Praze na výstavišti, Reprezentaní ples AKC R a další akce poádané v regionech.
Jak ovlivuje gastronomie cestovní ruch?
Cestovní ruch se vyvíjí neuvitelným tempem. Není pechodnou módní vlnou. Je ivotní potebou a zasahuje všechny sféry našeho hospodáství. Pináší píjmy tm, kteí se na jeho tvorb podílejí, naplují státní pokladnu a ovlivují zamstnanost. To by si mli uvdomit ti, kteí ohrnují nos nad cizincem, kterého potkají na ulici. Gastronomie pohostinství, hotelový prmysl, to jsou významné sloky cestovního ruchu. Jsou na sob závislé, jeden bez druhého neme dobe prosperovat. Krom toho se zaíná projevovat u zahraniních návštvník nový úkaz. Nechtjí se jen podívat z Karlova mostu na panorama Hradan, navštívit muzeum i divadlo, ale hledají pivnici U Flek, U Švejka a jiné, protoe o nich slyšeli doma od svých známých a chtjí je vidt. A tak se takové podniky stávají jakýmsi zvláštním samostatným objektem cestovního ruchu bez ohledu na své základní obchodní zamení.
Zahraniní návštvník hledá pohodu. Jeho dojmy z návštvy ovlivuje kvalita pohostinských slueb, tedy i gastronomie. To, jak se s kvalitou gastronomie a s celým fenoménem cestovního ruchu dokáeme vypoádat, zejména po vstupu do EU, to záleí u jen na nás
Chtl bys sám ješt nco dodat?
Nechám radji za sebe promluvit svtoznámého kuchae A. Escoffiera, který v roce 1905 prohlásil:
„Pedem musím vzdáti est staré kuchyni, podle které jsem šel a která má zstati základním kamenem pro všechny asy. Kuchyn dnešní doby nesmí zstati na mrtvém bod a jsme to my, kteí musíme vzíti za povinnost podporovati její rozvoj, který nesporn spje do popedí, dreti krok se ivotem moderním a udrovati kuchyni na výši jejího poslaní!“
To co Escoffier ekl tém ped 100 lety je platné dodnes. Mlo by se stát mottem innosti nejen naší Asociace, ale všech kucha – uzavel J. ydek.