�l�nek ze serveru Cukr��.cz (www.cukrar.cz)


V�echna pr�va vyhrazena (c) 2001 V�trn�k, s.r.o.
Upozorn�n�: Doslovn� ani ��ste�n� p�eb�r�n� tohoto materi�lu nen� povoleno bez p�edchoz�ho p�semn�ho svolen� spol. V�trn�k, s.r.o.
Takto vyti�t�n� str�nka nen� dokladem shody vyti�t�n�ho textu se skute�n�m �l�nkem a jako takov� nem��e ani b�t pou�ita.


DRÙBEŽKA

Autor: J.P. Vìtrník
Datum vyd�n�: 14.04.2003
URL: http://www.cukrar.cz/show.asp?id=412

Pøednì odpovíme na otázku, která byla též i naším anketním námìtem, cože to vlastnì drùbežka je. Vìzte, že se znaènì odlišuje od názvu, jenž by nás smìroval do zmínìné oblasti drùbežího chovu. Jedná se totiž o chlebové tìsto.

fiogf49gjkf0d

Název jenž jednoznaènì nabádá upøít svoji pøedstavivost do oblasti drùbežího chovu, popøípadì v návaznosti na pøíslušném zpracování uvedených opeøencù, které napø. ve formì peèínky, pomazánky apod. mohou obohatit náš všední èi sváteèní stùl, mùže být ve své skuteènosti dosti zavádìjící.
O tom, že souznìlost slov mívá mnohdy naprosto odlišný význam nám podal dùkaz pan Miroslav Pelikán, který s hmotou zvanou drùbežka pracuje a podal nám velmi zevrubné vysvìtlení, cože vlastnì se pod tímto oznaèením skrývá, a jak je možné s drùbežkou pracovat.
Protože pan Pelikán podal popis v originálním jazyce své doby, kdy pravdìpodobnì drùbežka vznikala, zvolili jsme pro vás jednodušší formu návodu a navíc v jazyce souèasném. Tam kde se naše poznatky rozcházejí se znalostí jazyka tehdejší doby, ponecháváme originální výrazy.

Pøednì odpovíme na otázku, která byla též i naším anketním námìtem, cože to vlastnì drùbežka je. Vìzte, že se znaènì odlišuje od názvu, jenž by nás smìroval do zmínìné oblasti drùbežího chovu. Jedná se totiž o chlebové tìsto.

Tìsto - na drùbežku se pøipravuje ze žitné vejražky, která se vaøí ve vodì.
Formy - se nazývají podle tvarù mající modelovanému námìtu pøedat svoji podobu, napø. krejcarový koèárek, grešlová panenka, troníkový košík.
Barvení - barví se podle vlastní pøedstavivosti a fantazie. Používala se cibule, èervená prizule èi orlion, který dával drùbežce žlutavý nádech. èernému vzhledu se používalo sazí rozmíchaných ve lnìném oleji. - V dnešní dobì používáme samozøejmì souèasná barviva -.
Spojování - všechny kusy bývají s klejstrum spojené, které bude samé jako tìsto k drùbežce používané. - Neznáme pøesný význam slova klejstrum, ale domníváme se, že se jedná o mouèný roztok -.

Drùbežka se ukládá po vytvarování do pece za úèelem prohøátí a poté barví . Následnì se opìt vkládá do pece až do doby oschnutí a opìt se z pece vyndá a znovu nabarví. Tímto opakovaným procesem se má docílit vyššího lesku.

Pan Pelikán dodává, že on sám mìl trochu problémy s lepením a sušením figur, kdy tvorba vyžadovala vysokou koncentraci a citu, protože problémem bylo docílení udržení tvaru a roviny výrobkù. Nejhorší bylo peèení, kdy pøi vyšší teplotì nebo silném roztoku louhu nastává intenzivní zabarvení a postavièky se naklání nebo dokonce spadnou.

Na závìr historické modelovací exkurze pøedkládáme tvorbu z chlebového tìsta - drùbežku v podání pana Miroslava Pelikána


Vytisknuto dne 21.11.2024 ze serveru
Cukr��.cz (www.cukrar.cz)
Konec �l�nku