�l�nek ze serveru Cukr��.cz (www.cukrar.cz)


V�echna pr�va vyhrazena (c) 2001 V�trn�k, s.r.o.
Upozorn�n�: Doslovn� ani ��ste�n� p�eb�r�n� tohoto materi�lu nen� povoleno bez p�edchoz�ho p�semn�ho svolen� spol. V�trn�k, s.r.o.
Takto vyti�t�n� str�nka nen� dokladem shody vyti�t�n�ho textu se skute�n�m �l�nkem a jako takov� nem��e ani b�t pou�ita.


CUKR ROKU 2006 Mozartovy sladk tny v jeho Praze

Autor: Ji ez z Vtrnku
Datum vyd�n�: 01.07.2006
URL: http://www.cukrar.cz/show.asp?id=855

"M Praan mi rozumj", dajn slavn vrok o nm se vedou spory do dnench dn, o kter e to Praany vlastn mlo jt. Historick doba, pvodn sloen obyvatelstva a nzev kulturnho stnku kde se Mozartovy skladby hrly, nazvajc se...

fiogf49gjkf0d


"M Praan mi rozumj", dajn slavn vrok o nm se vedou spory do dnench dn, o kter e to Praany vlastn mlo jt. Historick doba, pvodn sloen obyvatelstva a nzev kulturnho stnku kde se Mozartovy skladby hrly, nazvajc se Hrabc Nosticovo divadlo, je nechal postavit hrab Nostic Rieneck, posouv vahadlo pravdpodobnosti k tvrzen, e Mozartov hudb rozumjc bylo spe nmeck aristokratick publikum. A tak i onak, vrok jeho vzletnost pekonala i vi Svatovtskho chrmu, je jednak velmi vhodnm propaganm artiklem, ale t nikterak nevyvrac podstatu praskho publika bez ohledu na nrodnost, nebo Praha byla od sv podstaty po dneek mstem ne a tak esky ryzm, nbr kosmopolitnm.
Vekerou polemiku avak pekrv geniln duch Mozartovy hudby, kter prv v Nosticov divadle mohla zaznt ve sv tyrkysov istot, nebo v mst mistrova rakouskho pobytu byla jej kehk svest zahluena vdeskou hudebn kulturn pesycenost.
spch rod spch a reprzovan Figarova svatba zplodila originln zakzkovou hudebn kompozici Don Giovanni, je mla spnou premiru i adu stejn oslavnch reprz prv v Nosticov divadle v Praze.
as t dob ji na dlouh hony vzdlen vymil historick odstup rovnho tvrt tiscilet a to je pdnm dvodem k vzpomenut zrodu hudebnho gnia, je nejednou Prahu nazval svm mstem.
Cel hudebn svt pi pleitosti tohoto jubilea uspodal vzpomnkov akce majc sv dominanty v Salzburku, Vdni a pochopiteln i v Praze, na jej poest zkomponoval velk Wolfgang Amadeus i stejnojmennou symfonii.

Acociace kucha a cukr R se svm profesnm zamenm zapojila do programu MOZART PRAHA 2006 a to 1. kolem soute Cukr roku Martin Braun Cup pod patronac stejnojmenn firmy a spolenosti Fiala Praha s.r.o.
Vlastn sout mla vstavn charakter, jemu pedchzela hodnotc degustan vloka a tomuto zpsobu hodnocen bylo podzeno i dvojstupov sloen komise sestvajc z technick sti v zastoupen Jaroslavy Stejskalov, Pavly Babukov a Jana Michlka a degustan hodnotc tm vytveli Vladimr Krofta, Mirka Slavkov a Frantiek Buchal. Pedsedkyn komis byla Pavlna Berzsiov
Junioi a senioi mli toton zadn v nm hlavn soutn kol spoval ve slavnostnm vrobku bez omezen tvaru do hmotnosti 500g na tma:  "Mozart a Praha"
V kalkulaci na cel vrobek (technologick postup a surovinov norma)
a ve zhotoven degustanho vzorku formou kulatho dortu o hmotnosti 400-800 g.

Vrobek musel obsahovat 3 suroviny ze sortimentu firmy Braun, kter dodv firma Fiala - Praha s.r.o.

Expont dovezli soutc ve zhotovenm stavu a porota vybrala 10 nejspnjch prac obou kategori pro postup do druhho kola.

Vystihnout cukrskm pojetm vrohodn fenomna hudebnho svta druh ple 18. stolet jeho 650 hudebnch dl majc aktuln psobnost i v dnench dnech a bezesporu i budoucch, je podmnno nejen absolutnm cukrskm kumtem, ale i zrove mimodnou znalost Mozartova vnmn svta a vpravd nadpozemsk fantazie. Wolfgang Amadeus byl tm, kdo v muzikln oblasti zruil tehdej viny dosavadnch hudebnch vrchol a svou muzikln viz v praxi prokzal, e nad nimi je rozmrn prostor, kter lze vyplnit dal npln hudebnho rezervoru v nm tm pokad dominoval lesk slunen zivosti.
Jeho talent ho ji v pti letech piml k napsn prvn hudebn kompozice a v jedencti k opee a v tinctm roce svho vku se stv koncertnm mistrem salzburskho arcibiskupa. Mozart byl virtuzem na housle a na klavr. Krom toho byl vrcholov vzdln v matematice a ovldal nkolik jazyk. Nechodil do dn koly a uitelem vech obor byl jeho otec Leopold, sm vborn muzikant a skladatel a eeno mluvou dneka i manaer.
Hudebn gnius pedstihl svou dobu a uspchan Vde, kde hudba tehdejho stylu nabvala v podstat komernho charakteru, nedokzala v pvalu neustlch kvantitativnch a nrovch novot, snad ne a zcela dobe rozeznat hodnotu hudebnho pokladu ukrytho v Mozartovch skladbch. A zde pichz na adu suplement v podob msta Prahy, kter le mimo proud vivho dn  spoleenskho ivota csask Vdn.
Praha t doby, msto bez panovnickho dvora, nen tak zatena enormn mohutnost proudu dravho toku nepebern mzy a m dostatek prostoru a klidu prohldnout si kad vhonek pestr krlovsk hudebn zahrady. A tou vzcnou slunen kvtinou byla prv Figarova svatba, kter zalahod sluchu praskho publika (a ji nmeckho i eskho) jak zn hlas zpvnho ptka. 
A tady je potek vztahu Mozart a Praha, a tent kol stl ped cukrskmi tvrci, je mli svm umem epochln sek chodu djin v hlavn roli s genilnm umlcem ztvrnit prostednictvm cukrsk tvorby. Tak jak je Mozartova hudba nadpozemsk, tak rovn nadlidsk byl i tento soutn kol.

Jak sdlila Pavlna Berzsiov, pedsedkyn obou sloek hodnotcch komis, porota sousteovala svj arbitrn hled na shodu tmatu s viz vrobku, kreativitu a chu. Tvorb pedchzel vbr t surovin firmy Braun, zastoupemou spolenost Filala Praha s.r.o.
Jet dve ne vyjdm svj hodnotc pohled, optovn pipomenu mimodnost nronosti zadn letonho ronku prvho kole "Cukre roku", je zn "MOZART - PRAHA".
Ji jsem ve pedeslal, jak asi bude nadlidskm kolem cukrskou tvorbou vbec piblit Mozartovu vjimenost a jak pro vystien zadn nmtu Mozart a Praha je zapoteb znt podstatu vroku "M Praan mi rozumj" a pro se gniova dla, kter propadla v centrln Vdni uchytila v tehdej politicky a kulturn odlehlej Praze.
Zde byl dvod k ji dopedu vyslovenm pochybnostem, kter se pi pohledu na 22 soutnch vstavnch expont naplnila.

Tuzemsk, evropsk i svtov symbol Prahy pedstavuje obraz pohledu na Hradany  v poped s Karlovm mostem. Tot vyobrazen se t opakovan objevilo i na soutn tvorb v nmtu Mozart a Praha. Avak symbiza Wolfganga Amadea s Prahou nen Hrad a ani legendrn most nesouc jmno Otce vlasti, jen byl pojmenovn jmnem naeho nejvtho panovnka oficiln a teprve tm pl tiscilet po csaov mrt, ale bylo to Nosticovo divadlo, dnen Stavovsk. Prv tento kulturn stnek je symbolem spojen Wolfganga Amadea Mozarta s Prahou, dky svtovm premirm dvou oper Don Giovanni, kterou Mozart sm dirigoval a opery La Clemenza di Tito pi pleitosti korunovace  csae Leopolda II, vetn  - nepremirov - Figarovy svatby, t maestrem osobn zen. A tak i premirov v tchto prostorch hran Mozartovy symfonie D dur. Byly to tedy Mozartovy opery a symfonie, kter toto divadlo piblily kulturnmu svtu a tehdej pedstavitel tto kulturn scny z vdku a cty nechaly v jeho prostorch zbudovat Mozartv salnek.

A tento symbol pedstavujc Mozartovo spojen s Prahou, kter by nejvhodnji vyplnil sout zadn, se ve tvorb cukrskch tvrc neobjevil ani jednou !

Nejspnjm soutcm juniorsk kategorie se stala cukrka hanckho pvodu Iveta Hadnagyov z Hotelu Corinthia Towers Praha, kter svoji pedstavu zpodobnila do okoldovo - bannovho dortu ve tvaru msta Prahy, plnnho peenmi banny, nugtovm moussem potah sestval z marcipnu a nsik se provdl pistol s dekoranm dohotovenm. Samostatn tvar majc spojitost s dortem je okoldov klavr s Mozartovmi a Praskmi kulikami. Skladatelovu busta tvoila plastick okolda.
Dlo nesouc tvr vyzrlost a vyvenost, v nm se zrcadlila Ivetina soutn zkuenost a spnost v podob dvou juniorskch soutnch vrcholovch sklalp Gastrohradce 05 - 06. Sama prce, jak je u Ivety obvykl, nemla dnho kazu, naopak hlednost, istota zpracovn a umleck dojem byl cennmi devzami tvorby, a sploval normu soutn "ist rasy". Bohuel okolda i vbec tmav surovina je nevdnm nmtem pro fotografickou interpretaci vrobku, kter v live proveden vypad mnohem lpe ne na obrzku.
Tento vrobek obdrel zvltn ocenn.


V kategorii seniorsk se dostala bodov nejve Linda Prochzkov z  Restaurace U Zlat studn s dlkem "Mozartovo blzniv mylen". Zde je nutno se na chvilku zastavit. Prvn s m budu polemizovat je nzev soutnho vrobku, kter je dobe mylen, ale ne moc zrovna vhodn vystien, piem dm ruku do ohn, e nepochz z Lindiny hlavy.
Pravda je v tom, e Mozartova hudba je hodn lenit, a e zmtla i samotnho csae Josefa II., kter t do muziky obasn "pchnul", kdy v hodnocen prohlsil, e ta Mozartova m v sob hodn not. Jenome tyto noty ve sv kvantit, se nachzely na podnosu kvality a kad z nich mla v Amadeovch skladbch svj pvab jako hvzdy na nebi. Blzniv hudba genilnho Mozarta? Urit ne! Blzniv on sm? Snad trochu jinak. Pi poslechu libreta Figarovy svatby (francouzskho pvodu, kter bylo ovlivnno pedrevolun nladou Pae) je patrn, e se jedn o dlo se socilnm podtnem, kdy  se zaaly odhazovat spoleensk konvence tehdej doby, a poddan lid se stav na rove lecht. A pesn takov Mozart, pohybujc se v prostorch csaskho dvora, byl. S pirozenost jemu vlastn uval jazyka ulice jeho vrstevnk i pi pleitosti pobytu mezi urozenou smetnkou. V tom byl urit svrzn. Jeho hudba zurela jako peeje jarnch vod. Mozart se vznel ve vinch voln jako zpvajc ptk v letu. Blzniv byl pro ty, kte se ve svm mylen a tvorb nemohli odlepit od zem. Ale i tomuto nzvu lze rozumt, a je patrn, e jeho podstata se nalzala v oblasti dobrho slova smyslu. Snad by bylo vhdnj jej pro mn zasvcen trochu poopravit na: "Mozartovo geniln blzniv mylen".
Vtvarnci mon nad Lindinm projevem barev sprsknou ruce. Ale bodov nejspnj seniorka dobe v (i jej odborn poradce) kam m. A troufm si tvrdit, e mylen zmr je velmi sprvn. Barevnost Amdeovy hudby, jej lenitost, vlnc se tvar tvr partitury je v Lindin dle ptomn. A osobn bych nevhal pout i vce bartev pro notov znamnka, protoe to k Mozartov hudb rozhodn pat. Protoe tny jeho skladeb jsou opravdu jak blikajc hvzdiky v pohdkovm prosted nonho nebe. A chci bt pesvden, e takt to vidla i porota, a e to byl v jejm podn rozhodujc moment pro zvednut nejvych znmek v nmtovm hodnocen seniorsk kategorie.


Duan Maek z Eurestu s.r.o. Praha si na svm dle hezky "mknul". Neopomnl na podstatu soutnho zadn a sprvn zdraznil Mozartovu praskou premiru Dona Giovanniho. Nmt m logiku, snad trochu disharmonicky psob kvtinov vzdoba , kde by zejm dobr mylence lpe sekundoval dobov ornament tlumenjch barev.
Bude-li Duan na sob tak detailn pracovat jako na okoldovch houslch, ml by tzv. nkam dothnout.



Dana Tmov z Eden Group - Karlsbad Plaza, Karlovy Vary se rozhodla pro odlehenou instrumentln skladbu (jak alespo vyplv z nzvu na popisce), kter v pedstavivosti divka me bt teba preludovna na klvesovm nstroji. Spojitost Mozarta a Prahy je v ppad klavrnho virtuznho umu gnia pravdpodobn, ale v cukrskm ztvrnn pouze hypotetick.
Dana svoj "Klavrn sontou" prezentuje svj vyvinut smysl pro tvorbu konkrtna  a doke-li jej sladit s nmtovou viz, e medail by mohl zdobit jej domc vitrnu.


Karolina Kocincov stoup po vkonostnch nlapech cukrskch soutnch schod plynulm tempem pozvolna vzhru. Jej Mozartovsk pojet v letonm "Cukri roku" je dokladem modern vtvarn cukrainy, v n znzoruje, co ve je mon jednoduchm elovm tahem vystihnout. V souti, kde o konenm vsledku rozhodovala i chu degustanho vrobku, jen ml bt obdobnho sloen jako centrln expont, to vzala Karolna s mozartovskm nadhledem, kdy provedla degustan expertizu inkredienn smsi Mozartovch okoldovch kuliek, a pistciov a mandlov marcipn nsledn aplikovala do soutnho expontu. Sladkost nugtu otupila nahrazenm 71 procentn belgickou hokou okoldou. Piteme-li k jej prci dlouhodob kouovsk vliv Mirky Slavkov, j je Karolna cukrskou schovankou, byl vsledek nabledni.
Tento vrobek byl ocenn zvltn cenou.

Eva Vaejkov z H a OA Velk Mezi, kdy pominu absenci tmatu, prokzala, e j soutn zpracovn cukrainy nen vbec ciz, a e m cit pro krsno a istou prci. Zejm se s n budeme pi udlen medail v budoucnu setkvat astji.


U brnnskho Jiho Kratochvla  z cukrrny Pusinka byla patrn tmatick pipravenost, kdy svou tvorbu smroval v duchu zadn Mozart a Praha do nmtu "Veer ped premirou" kdy na dort vloil notovou partituru on svtov premirov opery Dona Giovanniho v praskm Nosticov divadle a pipojil i notov podklad on prvn prlomov Figarovy svatby.


Luk Pohl z praskho Caf Savoy sice pojal Mozarta a Prahu pouze symfonicky, ale pokud svou tvorbu mnil abstraktn, lze v ist rukodln prci vysledovat prvky mohouc mt spojitost s charakteristickou tvorbou mistra instrumentlnch dl druh ple 18. stolet, kter prezentoval vrazn po cukrsku povedenou istou prac. Zvraznn tmatickho zadn by bylo urit ku prospchu vci.
Tento vrobek byl ocenn zvltn cenou.

U Barbory Hockov z praskho SOU U Krbu  spe dominovalo dekorativn psluenstv ne vlastn dlo. I pesto z tvorby proln pjemn pocit hudebnho zti. Bt to jin sout ne cukrsk, mohlo by bt hodnoceno i ve. Barbora to s nzvem "Snn" zejm t myslela dobe, co potvrzuje npis v podob cittu, ale ekne-li se v hudebnm svt "Snn" nikdo jej nespojuje s Mozartem, nbr s jinm skladatelem (kter t nedobe skonil) a to s Robertem Schumannem
Tento vrobek byl ocenn cenou veejnosti.


David Duek z Francouzsk a Plzesk restaurace jdouc v souti do modern a oslovujc cukrsk kompozice svoj tvorbou ukazuje, e  mu to nmtov pl, a a se otrk a ustl se v urit ne patnm stylu, e se s nm meme setkvat v budoucnu na slunch soutnch pozicch.

Poadatel z AKC R nepochybn udlali ve pro to, aby cukrsk sout prezentovna obron akc Cukr roku Martin Braun Cup v zastoupen spolenosti Fiala Praha s.r.o. byla vraznm doplkem ronho projektu Mozart Praha 2006 uspodanho pi pleitosti 250. vro zrodu jednoho z nejvtch hudebnch gni vech dob. Nad akc tak vznamn a s eskm sttem spojen (vzpomeme prvnho Mozartova pobytu v zemch Koruny esk v Olomouci, kde nael toit ped epidemi ernch netovic a nsledn v Brn kde jako jedenctilet koncertoval na klavr a kde se dodnes podaj klavrn soute mldee do 11 let a pozdj pobyt v Praze), pevzal ztitu prezident republiky Vclav Klaus a primtor msta Pavel Bm.
Vznam a vnost akce podpoili svou ast vznamn initel majc s Mozartem profesn co do inn. Nap. hudebn vdec Ji Pilka, radn pro kulturu Bohumil ern, i opern mezzosoprnistka Dagmar Peckov.
U posledn jmenovan lze vyslovit trochu politovn nad tm, e pvkyn takovho kalibru pouze pedvala ocenn pro soutc a e alespo teba ve zkrcen verzi "nevystihla" Ariettu Cherubinu z tolik zmiovan Figarovy svatby. Akci by urit prospla znjc hudebn podmalvka nkterch ze 650 hudebnch Amadeovch skvost, vce ne mlen mz pi prezentaci cukrsk tvorby pro publikum. Naopak velmi pkn byl  naivo vodn klavrn vstup Mozartovy hudby. Sladkovskho sl Obecnho domu v Praze byl rozhodn svm pojetm dstojnm mstem soutn oslavy, ale kdyby se tent prostor nael ve Stavovskm divadle, i alespo na Bertramce - msta astho Mozartova praskho pobytu -, mohli bychom mluvit o dokonalosti. Ale ivot nen o tom co chceme, ale o realizaci dostupnch monost.

Nmt Mozart a Praha se na prvn pohled jev jako adresn, jednoduch a snad i pmoar. Avak ouha. Mozartova hudba, to je poselstv tajemstv vesmru, nm nepatrnm lovkm peloen do lbivch tnin. Ale skuten vyjden podstaty tvorby Bohem povenho Amdea  (ostatn jmno Amadeus znamen Bohu drah) je jak u jednou zaznlo vpravd nadlidskm kolem pro vtvarn kovan profesionln umlce. Kdy jsem inil rozhovor s cukri pasujc se se soutnm nmtem Mozart a Praha ve Sladkovskho sle, zda nkdo zn bleji hudbu Wolfganga Amadea,  i by dokzal vyslovit alespo nzev jedn skladby, dostali jsme se k slici, kterou jako prvn vynalezli Arabov, tj. k nule (pravdou je, e jsem nemluvil se vemi). A vystihnout, alespo dobe, vtvarnm umem jednoho z vbec nejvtch hudebnch komponist vech dob, k tomu nesta bt dobrm rukodlnm interpretem, ale je nutn mt obrovskou znalost jak Mozarta samho, tak i mnoho z oboru jeho psoben.
V tomto ppad to byl souboj nerovnch sil, ze kterch si vak odnme pi pohledu na dla, kter se alespo k tmatu njakm zpsobem piblila, poznatek o vznamu a dalekoshlch monostech cukrskho  emesla, kter je ve zpsobu svho projevu bezednou studnic vtvarnch monost. A v tom m prioritu mezi vemi ostatnmi gastronomickmi obory. Proto je mu poteba vnovat zvenou pozornost. Ukazuje se, jak prv tento umleck obor me obshnout irok zbr spoleenskho svta. Je navsost patrn, e pokud se chceme stt soutnmi cukri, nelze se spokojit pouze s technickm ztvrnnm vrobku, ale je potebn bt seznmen se vemi nleitostmi v oboru, ale i s ivotnm chodem spojenm s tvoenm nmtem.
Je to trnit cesta obrn informatiky, po kter se mus vydat ten, kdo chce uspt. Plat to nejenom pro aspiranty na vtzstv, ale t i pro poadatele a hodnotc komisae a t i uitele. Jdme dl a zdokonalujme se, protoe jt po cestch poznn, znamen nalzat. A m vce budeme na na cukrsk stupnici objevovat nov tny sladkch poznatk, mon e se nkomu z ns poda komponovat sv cukrsk dla jako geniln Wolfgang Amdeus Mozart tvoil svoji hudbu.


Vytisknuto dne 21.11.2024 ze serveru
Cukr��.cz (www.cukrar.cz)
Konec �l�nku