�l�nek ze serveru Cukr��.cz (www.cukrar.cz)


V�echna pr�va vyhrazena (c) 2001 V�trn�k, s.r.o.
Upozorn�n�: Doslovn� ani ��ste�n� p�eb�r�n� tohoto materi�lu nen� povoleno bez p�edchoz�ho p�semn�ho svolen� spol. V�trn�k, s.r.o.
Takto vyti�t�n� str�nka nen� dokladem shody vyti�t�n�ho textu se skute�n�m �l�nkem a jako takov� nem��e ani b�t pou�ita.


KÁVA – fenomén, který vládne svìtu!

Autor:
Datum vyd�n�: 10.11.2006
URL: http://www.cukrar.cz/show.asp?id=900

Zákazníci po celém svìtì se zamilovali do tzv. „Coffee shopù“, kavárenských gigantù nabízejících obrovské množství nejrùznìjších chutí a pøíchutí kávy.

fiogf49gjkf0d

Zákazníci po celém svìtì se zamilovali do tzv. „Coffee shopù“, kavárenských gigantù nabízejících obrovské množství nejrùznìjších chutí a pøíchutí kávy. Tajemství, která se skrývají za kávovými doušky, odkryla agentura Synovate ve svém posledním výzkumu.

Ten uskuteènil Synovate mezi 5.806 respondenty v Americe, Velké Británii, Francii, Brazílii, Hong Kongu, Singapuru, Srbsku, Maroku a Austrálii. Celkem 76 procent respondentù souhlasilo, že „velké nadnárodní kavárenské øetìzce jsou dobré, protože rozšiøují možnosti výbìru svým zákazníkùm, co do nabídky pøíchutí.“

Souhlasíte, že velké nadnárodní kavárenské øetìzce jsou dobré, protože rozšiøují možnost výbìru pro své zákazníky.

Nicménì je zøejmé, že se zákazníci vydávají cestou kompromisu mezi potìšením a zásadou, spolu s 28 procenty lidí, kteøí také souhlasí, že „velké nadnárodní øetìzce negativnì ovlivòují místní národní kulturu.“

David versus Goliáš
Na základì výzkumu Synovate, celých 74 procent Maroèanù souhlasí, že káva z velkých mezinárodních øetìzcù je lepší kvality než káva z malých, nezávislých obchodù. Maroko následuje Hong Kong s 50 procenty, a kousek za ním Brazílie. Pøekvapivì Australané a Amerièané skoro nesouhlasí a to se skóre 11 procent a 14 procent, což napovídá, že tyto národy více podporují malé obchùdky.

Co se týèe negativního vlivu na místní kulturu, opìt nejvíce souhlasí obyvatelé Maroka. Tento paradox naznaèuje pøítomnost morálního konfliktu pøi výbìru kávy. Obyvatelé Hong Kongu a Srbska se touto otázkou zaobírají pouze v 11 a 20 procentech. 

Asijský pohled na vìc komentuje generální øeditel Synovate v Hong Kongu, Jill Telford. „Asiaté nemají tyto skoro automatické negativní postoje k velkým obchodùm, které se objevují u západních kultur. Asijská kultura více akceptuje a toleruje velké spoleènosti. Možná právì toto poznání øíká víc o západì než o Asii.“

Mezitím, generální øeditelka Synovate v Srbsku, Milica Vulicevic, vysvìtluje, že takové názory stále ještì do Srbska nepøišly.

„Srbsko trpìlo pod tolika konflikty, že lidi nemají èas ani náladu pøemýšlet o životním prostøedí a udržitelném rozvoji – kromì intelektuálních spolkù žijících v mìstských centrech. Koncept velkých nadnárodních kavárenských øetìzcù negativnì ovlivòujících místní kulturu není zrovna to, co lidé ètou, poslouchají nebo o èem se spolu baví.“

Je libo latte nebo radìji pøekapávanou kávu?

Jaký typ kávy, je tedy mezi návštìvníky kaváren nejoblíbenìjší? Pøestože se chutì rùzní zemi od zemì, vìtšina stále tíhne k jednoduchosti. Skoro polovina Amerièanù se rozhodne pro pøekapávanou kávu, spolu se dvìma z pìti Brazilcù a Francouzù a skoro tøetinou Britù a Singapurcù.

Cappuccino kraluje Austrálii (45 procent) zatímco obyvatelé Maroka milují latte (38 procent). Není pøekvapením, že espreso je relativnì populární ve Francii, zatímco mocha se ujalo v Singapuru a  v Hong Kongu.  


Starbucks vede

Na otázku, který z ‘coffee shopù‘ nebo kaváren se Vám vybaví jako první, když se øekne kvalitní káva pøipravená k okamžité konzumaci –„ready-to-drink“, odpoví vìtšina respondentù z Hong Kongu a z USA Starbucks. Všudypøítomný kavárenský gigant zmínili také Britové a Singapurci.

Naproti tomu ve Francii si jako první vybaví nespecifikované bary, restaurace a kavárnièky. Pouze dvì procenta Francouzù uvedla Starbucks. Nejlepší výsledek v Austrálii získala kavárna Gloria Jean s 32 procenty. Dva z pìti obyvatel Srbska uvedli Nescafe.

Tento výsledek vysvìtluje generální øeditelka Synovate v Srbsku Milica Vulicevic. „Káva v tìchto øetìzcích je pro Srby velmi drahá. Zemì ekonomicky strádá a pokud si vezmete, že prùmìrný Srb vypije dennì 5-10 šálkù kávy, není se èemu divit, že radìji sáhnou po instantní kávì.“

Probudit se vùní kávy

78 procent Srbù a dvì tøetiny Francouzù a Amerièanù si nedokáží pøedstavit zaèátek dne bez šálku ranní kávy.

Hlavní výkonný øeditel pro Synovate Severní Ameriku, Bob Skolnick, dodává: „Aèkoliv se informace o prospìšnosti kávy na zdraví rùzní, výsledky rozsáhlého klinického testování, provedeného v minulých letech, prokázaly, že rostoucí konzumace kávy mùže být zdraví prospìšná. Pøi tìchto pokusech se prokázalo, že zvýšená spotøeba kávy má za následek menší výskyt Parkinsonovy choroby stejnì jako cukrovky. Studie ukazují, že èím víc èlovìk vypije, tím nižší je potenciální riziko. Díky této publicitì je pro prùmìrného Amerièana každý šálek kávy navíc více lákavý.“

Zdá se, že Anglièané (63 %), Australané (70 %) a zvláštì Maroèané (90 %) pijí kávu celý den.

Asijské státy, na druhou stranu, kofeinu tolik neholdují. Pouze 21 procent obyvatel Hong Kongu a 44 procent obyvatel Singapuru je zvyklých na ranní šálek lahodného moku a ménì než 12 a 31 procent pøiznává, že pije kávu v prùbìhu dne.

Jill Telford ze Synovate Hong Kong to pøipisuje silné tradici pití èaje a zdravému životnímu stylu. „Káva stále ještì nenahradila tradièní èaj s mlékem jako nápoj patøící k snídani. Mnoho lidí pije kávu odpoledne, což jim pomáhá vydržet aktivní až do veèera. Asiaté si navíc spotøebu kofeinu peèlivì hlídají. Jsou si totiž vìdomi možných následkù.“

Nejen nápoj, ale také zážitek

„Kávová kultura“, která se objevuje v populárních amerických ‘sitcomech‘, opravdu ožívá.

Není tedy pøekvapením, že celkovì 78 procent dotazovaných upøednostòuje nákup kávy v obchodì, který oplývá pøíjemnou atmosférou vybízející k návštìvì. Ètyøi pìtiny Srbù, dvì tøetiny Maroèanù a skoro dvì tøetiny Francouzù udávají jako hlavní dùvod k návštìvì obchodu s kávou nebo kavárny setkání s pøáteli, nikoliv šálek kávy jako takový.

Paradoxnì jsou to Amerièané, kdo v tomto ohledu zaostávají s pouhými 14 procenty za prùmìrem èinícím 44 procent ve všech zkoumaných zemích.

Kuriozity

► Všichni víme, že Francouzi milují své espreso, ale i jeden z pìti Brazilcù považuje espreso  za svou oblíbenou kávu.

► Ledová káva je nejvíce oblíbená v Hong Kongu, Spojených státech amerických a Singapuru, za svùj nápoj ji tam považuje 7 procent respondentù, což je dvojnásobek prùmìru ve všech ostatních zemí.

► Káva bez kofeinu, aè ménì oblíbená, byla vybrána hlavnì Amerièany a Anglièany.

► Na otázku, který obchod s kávou nebo kavárna Vás napadne jako první, zmiòovali Francouzi po hlavních kavárnách/restauracích espreso znaèek Lavazza (8%) a Segafredo (7%), což také poukazuje na významnost espresa na francouzském trhu

O spoleènosti Synovate
Agentura Synovate, èlen Aegis Group, plc., náleží mezi Top 10 svìtových spoleèností zabývajících se výzkumem trhu a poskytuje svým zákazníkùm, mezi které patøí pøední svìtové znaèky v mnoha oblastech podnikání, detailní informace o situaci a trendech na trhu. V Èeské republice pùsobí agentura od roku 1991, pod názvem Synovate pak od roku 2003.
Synovate zamìstnává pøes 5,000 vysoce kvalifikovaných lidí v 108 mìstech v 51 zemích svìta.


Vytisknuto dne 21.11.2024 ze serveru
Cukr��.cz (www.cukrar.cz)
Konec �l�nku