Cukrář.cz

Reklama



William WRIGLEY - vynálezce žvýkací gumy

27.08.2002 | Autor: Radim Řezáč | Formát pro tisk | Zaslat mailem | Do oblíbených
fiogf49gjkf0d
William Wrigley byl původně bankéř, který bydlel na americkém venkově. Byl zaujat tím, že děti v lese s oblibou strhávaly z jedlí prýštící slzy pryskyřice, upravovaly si je do kuliček a žvýkaly je. Říkaly, že jsou chutnější než nějaký špatný bonbón. Vypadaly po těchto "bonbónech" zdravé, dobře trávily a také si takto dezinfikovaly ústní dutinu.
Wrigleye tato dětská záliba velice zaujala a začal se sám o jedlou pryskyřici zajímat. Smísil ji s chutnými šťávami některých rostlin. Připravil směs, která chutnala jako dobré a libě vonící bonbóny, a navíc osvěžovala dech. Bylo to vskutku dost příjemné na žvýkání, což zatím stačilo. Všechno ostatní zařídila reklama.

To, co Wrigley vyvinul po této stránce bylo úžasné. Za nějakou dobu nebylo v Americe trochu veřejného místečka, aby se tam nějakým způsobem někdo nedozvídal o žvýkací gumě. - O tom, jak je chutná a dobrá -. O tom, jak působí na všechny orgány lidského těla -. O tom, jakým je dobrodiním pro ústní dutinu, kterou se přes žvýkací gumu nemůže dostat do úst ani jediného mikroba nemoci- ..., atd., atd.
Ohromné tisíce a tisíce "žvýkacích mužíčků" se rozběhlo do všech koutů velké Ameriky, do velkoměst, osad i městeček, do samot, ba i do prérií, takže je nemohl skoro nikdo minout. A všichni tito poslové žvýkacího vynálezu přesvědčovali každého, jak je zdravá tato činnost, a že žvýkání gumy je dobrodiním, jakého ještě od dob Adamových nepoznal svět. Když americký občan chtěl navštívit vršek svého Kapitolu ve Washingtonu, musel jít kolem Wrigleyova mužíčka, který se na něj sladce šklebil. Když chtěl kamkoli do lesa či na ryby, potkal své mužíčky, kteří mu nabízeli svou gumu.
"Zahání dlouhou chvíli, vábí ryby svou vůní", stálo napsáno na figurách u vody. "Nahrazuje lesní vůni", bylo k přečtení na zaprášených silnicích.

Wrigley dosáhl toho, že žvýkání gumy se stalo posvátným rituálem Ameriky, který panoval jak ve školách, tak v dílnách, tak v budoárech nejskvělejších dam. Všude se žvýkalo "z dlouhé chvíle a pro zdraví".
Je jisto, že od dob Lincolnových nikdo neměl na americký národ většího vlivu než právě William Wrigley.
A toho všeho docílil jenom cílevědomou, důslednou a především dobře promyšlenou reklamou.
Za dobu deseti let vydělal Wrigley ohromné miliony, a bylo o něm známo, že plnou polovinu věnoval zpět na reklamu. Jeho obchodní věž při Michigamském jezeře v Chicagu se stala jednou z pamětihodností města.
Wrigley byl také hrdý na svou žvýkací gumu, nejen za peníze, které za ni utržil. Říkal, a také v tom byl i kus reklamy, že guma a její žvýkání upravily fyziognomii dnešního Američana. Dodalo mu prý slavného tvrdého rysu ve tváři, který je tak něčím na poloviční cestě k profilu Ceasarovu.

William Wrigley zemřel v Phönixu ve státě Arizona v 71 letech a zanechal po sobě mnohamilionové jmění. Jenom na dobročinných odkazech to bylo 120 miliónů dolarů.

Dnes je sobota sobota 23. listopadu 2024
svátek slaví Klement, zítra Emílie

Top 5 měsíce

Reklama

Reklama Eiskon

Reklama

Reklama

(c) 2001-2024 Větrník, s.r.o. Všechna práva vyhrazena. Kurzovka.