fiogf49gjkf0d
Cukrář výtvarného profilu, jehož originální tvorba i kopie jsou bez zaváhání rozeznatelné mezi různorodou nabídkou cukrářských výrobků. Tak nějak by bylo možné ve zjednodušené formě charakterizovat nám důvěrně známého trojnásobného mistra světa v modelování, pana Elisea Tontiho.
Nezřídka bývá pravidlem, že nově vzniklý progresivní styl se střetne s železnou košilí obyčeje, a že tvůrce málokdy doma bývá prorokem. A nejinak se dělo též i u švýcarského profesora cukrařiny, kdy jeho tvorba byla zpočátku brána u mnohých se smíšenými pocity, neřkuli s odmítnutím. Snad lze nejvýstižněji posloužit příkladem jistého učitele, který v odmítavém přístupu k Tontiho tvorbě na jakési cukrářské výstavě vedl děti obloukem kolem stánku s Tontiho exponáty. Mnohá novota musí mít ostrý a dobře kalený hrot své působnosti, aby mohla pronikat do tvrdé hmoty přetrvávajících zvyklostí. Vždyť i legendární génius Mozart byl při svém "majstrštyku" doma vypískán, a až stověžatá česká matička svým citlivým sluchem postřehla v notové bystřině, tu skutečnou podobu ústřední myšlenky a vzala ji za svou tak,- jak citoval tehdejší mediální pramen - že když velký muzikus v kočáře v Prahu vjížděl, překvapen byl toliko, slyšíc prostý lid písničky z jeho opery si při práci pískati, že v nadšením nad tímto zjištěním, historickou větu vyřkl: " hle, mí Pražané mi rozumějí!"-. A kdyby tentýž pisatel žil dnes, dozajista by v souvislosti s Tontim napsal: - když maestro Tonti jal se české země navštíviti a skrze výklad v nejednu cukrárnu nahlédnul, v nadšení vykřikl: " hle, mí Čechové mě pochopili!".
Dovolte mě prosím tuto vložku historického dokumentu s následnou pomyslnou parafrází vsazenou do současnosti. Nejedná se ale o pokus dramatické zápletky, nýbrž o pravdivé vyjádření skutečného děje, který potvrdil sám mistr, když uviděl mnohokrát svůj Dekor 2 000 v různých cukrárnách, ať již ve více či méně zdařilém provedení. Ale jedno z toho je patrné, že Tonti zasil v Česku kvalitní osivo, a začíná se dočkávat i určité sklizně.
Pro Tontiho to bylo jedno z dalších potvrzení poznatků o správnosti nastoupené cesty Dekoru 2 000 a o jeho schopnosti překonávat hranice a stát se kosmopolitním cukrářským uměním.
Podle Tontiho slov, vývoj jeho stylu není ještě ukončen a rezerva zůstává v možnostech obměn. Práce, například před pěti léty v porovnání s dneškem, ukazuje na pokrok a linie vývoje nedosáhla ještě svého vrcholu.
Přínos a směr vývoje směřuje do formy zjednodušení, které spočívá v čárové kresbě, nahrazující staré a klikaté ornamenty a otevírá tak zároveň dveře do komerční výroby.
Obě části Tontiho semináře zajišťovala čokoládou a surovinami firma Čokoládovny, a.s. a její zástupce, ředitel oddělení surovin Jaroslav Jedlička byl oběma akcím přítomen a podrobně konzultoval s mistrem vrcholového cukrářského umu, současné možnosti a perspektivy výrobků Čokoládovny, a.s., se zaměřením na tento druh cukrářské produkce.
Eliseo Tonti potvrdil způsobilost "orionské" čokolády, s poukázáním na další technologické možnosti jejího vývoje, který by byl ovšem vyvážen dvou až trojnásobnou vyšší nákupní cenou.
Eliseo s Marcelem přísluší pobytem do frankofonního kantonu Švýcarska a také v tomto jazyce komentují svoji předváděcí činnost.
Trojnásobný mistr světa v modelování, jehož tvůrčí akční rádius přesahuje běžnou normu cukrářského objemu, se tentokrát zaměřil větší měrou na čokoládové bonbony. Osazenstvo v hledišti mělo možnost nejen teoreticky, ale i prakticky se seznámit s rozmanitými druhy čokoládových výrobků a jejich náplní. Nezbytným intermezzem Tontiho tvorby, byla ukázka modelování květin a půlmetrového čokoládového monumentu s nezbytnou dekorací á la Tonti. Již bylo řečeno, že Dekor je stále v pohybu ve směru vývoje. Mistr vydal již několik publikací, kde čtenáře seznamuje se svojí osobitou technikou a barevné ztvárnění knihy je pastvou pro oči i duši a zároveň i receptem pro toho, kdo hledá v labyrintu novotvarů cukrářského kumštu.
Tontiho Dekor 2 000 je nutno ovšem brát jako ohraničené umění, které není možné napasovat na každou cukrárnu a tento styl je pouze vhodným doplňkem širokého repertoáru, který cukrařina ve své šíři nabízí.
Styly jsou různé, mění se a některé přetrvávají. Domnívám se, že Tontiho Dekor vstoupil na cukrářskou oblohu jako hvězda zářné velikosti, a že má šanci stát se jeho stálicí.