Jan Fischer získal na svou stranu dalšího významného mecenáše - půl milionu korun mu na účet poslal Gevorg Avetisyan, spolumajitel severomoravské společnosti MIKO International. Ta vyrábí tradiční arménské medové dorty známé v českých obchodech a kavárnách pod značkou Marlenka.
Pět set tisíc od arménského imigranta Avetisyana dorazilo na účet prezidentského kandidáta a bývalého premiéra 18. září, jen dva týdny poté, co osobně navštívil výrobnu Marlenek ve Frýdku-Místku. "Nikdy jsem nepodporoval žádné politiky. Je to poprvé, co jsem takovýto příspěvek dal," řekl třiapadesátiletý Gevorg Avetisyan, původně bytový architekt. Poprvé se s Fischerem prý viděl na konci května v Praze. "Chtěl jsem pana Fischera poznat. Pozval jsem ho do své fabriky, aby viděl, jak děláme naše výrobky. Při zářijové návštěvě u nás byla s panem Fischerem i jeho žena," popsal Avetisyan.
Příběh medových dortů (neplést si s konkurenčními Medovníky, které se nepatrně liší a stojí za nimi nikoli arménská, ale ruská podnikatelka) začal v roce 2002, kdy se Avetisyan rozhodl pomoci s byznysem své sestře Hasmin. Postupně se z firmy ve Frýdku-Místku stala tak trochu modla arménské diaspory v Česku.
Podle účetní závěrky mělo MIKO International v roce 2010 obrat 150 milionů, z toho svým majitelům (sourozencům Avetisyanovým, kteří drží každý polovinu ze základního jmění 40 milionů korun) vydělala po zdanění 25 milionů. Společnost měla předloni 85 zaměstnanců.
Pro Jana Fischera je to už několikátý úlovek mezi předními tuzemskými byznysmeny - devět milionů mu poslal ocelářský a zdravotnický magnát Tomáš Chrenek, přes dva miliony přispěl Mikuláš Švéda, jemuž patří síť směnáren Exchange. Fischerovi pomáhá i Jaromír Soukup, který stojí za mediální agenturou Medea a intenzivně posiluje svůj vliv ve světě českých médií.
Ke známým podnikatelům, kteří se už zapojili coby sponzoři do prezidentské kampaně, patří třeba i majitel IT společnosti Unicorn Vladimír Kovář, jenž poslal dva miliony Vladimíru Dlouhému, nebo Martin Nejedlý, na ruský ropný koncern Lukoil napojený byznysmen, který pomáhá Miloši Zemanovi.
A miliony na prezidentskou kampaň už má na účtu také vicepremiér Karel Schwarzenberg. Ten ovšem poslal dva miliony sám sobě.
Zatímco u jiných předvolebních kampaní dosud limity na finanční náklady nejsou, prezidentští kandidáti se jimi budou muset řídit - ale až od října. Oficiálně jim zákon dovoluje utratit 40 milionů před prvním kolem volby a dalších deset milionů před druhým kolem. To, co utrácejí nyní, se jim však do této sumy počítat nebude.
Bohatí straníci
Nejsnazší pozici při financování kampaně mají kandidáti ODS a ČSSD, jejich mateřské partaje jim slíbily po 15 milionech. Ani jeden z nich, tedy Přemysl Sobotka a Jiří Dienstbier, ovšem nepatří mezi favority. Těmi jsou Jan Fischer, který zatím shromáždil přes 10 milionů na sponzorských darech, a Miloš Zeman, o jehož financích se toho zatím mnoho neví, ač jeho kampaň patří k nejviditelnějším.
zdroj: ihned.cz