Reklama |
Pojem „rozmrazeno“ a „ze zmrazeného polotovaru“ u cukrářských výrobků
Dnes bych rád otevřel téma, které je v poslední době tak trochu kontroverzního rázu a panuje kolem něho mnoho dohadů. Jedná se o tzv. zamrazování a dopékání (rozpékání) pečiva, ale směr, kam zaměříme naší pozornost, po nezbytném úvodu, není pekařský obor, ale cukrařina.
j) u nebaleného pekařského výrobku, který byl v hotovém stavu zmrazen a spotřebiteli je k) u nebaleného pekařského výrobku, který byl dokončen ze zmrazeného polotovaru, se tam, Zatím se stále marně vedou debaty o rozdílu kvality mezi pečivem čerstvým nebo dopékaným. Pokud je mi známo, je prozatím sporná i otázky zvýšeného objemu „přídavných látek“ v rozmrazovaném nebo rozpékaném pečivu.
Co si tedy vy jako zákazníci můžete představit pod těmito pojmy, které možná mnohé z vás ještě stále děsí??? Pojďme se na to malinko podívat … Nejprve si definujme pojem mražení = snížení teploty pod bod mrazu, kdy se zpomaluje nebo zastavuje průběh fyzikálních, biochemických a mikrobiologických procesů v mražených potravinách. Lidově řečeno, zpomalí se nebo zastaví „stárnutí“ takto konzervovaných potravin. Pod označením „rozmrazeno“ tedy rozumíme hotový cukrářský výrobek, který byl po vyrobení zamražen, čímž se zabránilo „stárnutí“ a po vyjmutí z mrazicího boxu se nechá za předepsaných podmínek rozmrazit a je podáván zákazníkovi. Dnes jsou firmy dodávající mražené dorty i u nás. Označením vyrobeno „ze zmrazeného polotovaru“ je definován cukrářský výrobek, který prošel během výrobního procesu zmrazením. Takže pokud např. listová trubička byla upečena ze zmrazeného listového těsta, již by měla mít označení vyrobeno „ze zmrazeného polotovaru“ a neměla by být na trh uváděna jako „čerstvá“. Ale přesto tuto listovou trubičkou chutí nerozeznáte od listové trubičky vyrobené ze stejného listového těsta, které bylo pouze zachlazené. Totéž platí např. pro mousse (pěny), které byly během výrobního procesu zamrazeny atd. Na příkladu se vám nyní pokusím ukázat, že z pohledu kvality, alespoň dle mého názoru, se jedná pouze o dvě různá slova, která vás vůbec nemusí děsit … Takže dáme si nyní teoretický příklad … budeme vyrábět např. dort s mango – jogurtovou příchutí, kde použijeme klasický piškotový plát, ovocnou mango pěnu (mousse) připravenou z ovocného pyré a šlehačkovou pěnu s příchutí jogurtu. V prvním případě vyrobím zákusek z „méně kvalitních“ surovin, tento výrobek neprojde procesem zamražení, i když je možné ho zamrazit a bude po dohotovení prodáván s označením „čerstvý“. Zlepší označení „čerstvý“ kvalitu použitých surovin a chuť??? Případ druhý … vyrobím ten samý zákusek, ale s tím rozdílem, že použiji „kvalitní suroviny“. Tím chci jen poukázat na to, že dle mého názoru nezáleží až tak na tom, zda je výrobek označený jako„čerstvý“, nebo „rozmrazený“ nebo „ze zmrazeného polotovaru“- to určí příslušná vyhláška, ale hlavně záleží na tom, jak dobře je zvládnutá technologie přípravy a z jakých surovin je zákusek vyroben. Na to byste si jako konzumenti a platící zákazníci měli především dávat pozor! Mnohé z vás jistě napadne … „A proč ti cukráři využívají zamrazování a mrazení??? Proč to nedělají vše jen „čerstvé???“ Zkusím odpovědět opět ze svého úhlu pohledu, kdy se v oboru již pár let pohybuji a troufám si říci, že jsem prošel i různé druhy provozů, od malých cukráren, kaváren až po tzv. „lepší restaurace“ v Praze. Těchto důvodů je hned několik, pokud dovolíte, některé z nich zde vyjmenuji … Dalším důvodem k mražení může být využívání složitějších technologických postupů při přípravě cukrářských výrobků. Osobně velmi rád čerpám ze zdrojů francouzské cukrařiny, kde jsou některé technologické postupy opravdu složitější oproti české cukrařině, nicméně výsledná chuť stojí opravdu za to … A když už cukrář připravuje něco složitějšího, je třeba, aby toho připravil více najednou, a tudíž byla cena výsledného produktu přijatelná i pro zákazníka. Některé technologie moderního cukrářského designu dokonce vyžadují, aby byl výrobek pro specifický způsob dohotovení a dozdobení hluboce zmrazen, k čemuž se používají tvz. šokery. Dort pak svůj sametový vzhled získává např. nástřikem rozpuštěné čokolády rozředěné kakaovým máslem v určeném poměru. Posledním a tím pro mě i možná nejdůležitějším bodem, který pro příklad uvedu, je kupní síla např. v menších městech nebo tam, kde se rozjíždí nový provoz, nebo dokonce nový sortiment cukrářských výrobků … Jak může cukrář odhadnout, kolik bude zrovna ten který den lidiček??? Nebo když si lidé teprve na nové cukrářské laskominy zvykají??? Není proto lepší doplňovat zákusky třeba i několikrát denně, ve skvělé kvalitě, než ve vitrínách „mordovat“ zákusky několik dní staré a oschlé??? Volba je jen na vás milí zákazníci … vy jste ti, kdo určují, jaká kvalita se bude vyrábět … Buďte to vy, kdo určuje směr trhu, ne těmi, kdo se trhu podřizuje … Tento článek vyjadřuje můj zcela a naprosto osobní pohled na věc. Budu velmi rád, pokud byste měl kdokoliv nějaké postřehy či připomínky, abychom je zde na serveru cukrar.cz v poradně prodiskutovali.
Příbuzné články...
16.03.2020 Coronavirus v podobě vodopádu17.03.2019 Dominový efekt salmonely 09.03.2016 Palmový olej a legislativní zákulisí 02.09.2013 Pojištěná salmonela 25.02.2013 Lze na salmonelu uzavřít pojištění? [další příbuzné články] |
Dnes je úterý úterý 3. prosince 2024
svátek slaví Svatoslav, zítra Barbora Top 5 měsíceReklamaReklamaReklama |