Cukrář.cz

Reklama



Co PEČOU pekaři

27.08.2003 | Autor: iHned | Formát pro tisk | Zaslat mailem | Do oblíbených
fiogf49gjkf0d
Ostrá konkurence nutí podniky ke sdružování - na obzoru je středoevropský gigant.

České pekárenství nemá na vybranou - stále ostřejší konkurenci může přežít jen spojením sil. Výkonný ředitel společnosti Delta  Pekárny  Jan Jedlička poukazuje na to, že německý  pekař  ročně vyrobí  zboží  za 6 milionů korun, dělník v Deltě se přibližuje sotva 1,5 milionu.

Cenu obyčejného rohlíku tlačí dolů obchodní řetězce. Ještě před rokem požadovaly, aby jim  pekárny  tento rohlík dodávaly za 47 haléřů. Pokud na to  pekárny  přistoupí, pak jim zalistují i jiné  zboží  , na němž může vydělat nejen obchod, ale i výrobce.

Delta  Pekárny  jsou s více než pětinovým podílem nejsilnějším hráčem na trhu. Každou noc jejich třináct  pekáren  upeče přes 5,5 milionu rohlíků. Kdyby se spolehly pouze na tento druh  zboží  , jistě by neměly zisk. Proto sortiment představuje 600 položek.

Delta, divize čerstvého pečiva, vykázala v loňském roce obrat ve výši 2,25 miliardy korun a se ziskem 53 milionů Kč se vrátila do černých čísel po dvouleté pauze. Na celkovém nekonsolidovaném obratu skupiny ve výši 4,25 mld. Kč se podílely i další dceřiné společnosti. Firma zaměstnává 2500 lidí, ještě letos sníží stav o desetinu.

Nízké marže, hrozící růst cen obilí, obavy z vlivu silných německých a rakouských mlýnů a italských těstáren nutí české  pekárny  ke spolupráci. Největší konkurenti - Delta a Odkolek - se proto rozhodli v mnoha oblastech spojit síly. Spojují se mlýny, těstárny, nákupní centrály,  maloobchodní  sítě. Dnes nikdo nedohlédne, až v co spolupráce může vyústit. Další hráči na trhu - Penam a Michelské  pekárny  - prozatím situaci bedlivě sledují.

Spolupráce Delta  Pekáren  a Odkolka začala v provozovnách s rychlým  občerstvením  . Síť dvaceti dvou  prodejen  dnes řídí společnost Eureca Shops - společný podnik Delta  Pekáren  a Odkolka.

Další zemětřesení se odehraje v oblasti mlýnů. Čtyři Odkolkovy mlýny se spojí se třemi mlýny Delty. Vznikne tak společnost Unimills, která ovládne třetinu tuzemského trhu.

Protiváhou konkurence ze zemí EU se tak má stát silný středoevropský podnik. "Koupit linky, aby vyráběly pouze pro malý český trh, to by nebyla dobrá investice. Investovat s výhledem na středoevropský trh už má smysl," říká Marko Pařík, jeden z vlastníků Delty.

 Pekaři  na jedné straně vnímají vstup ČR do Unie jako šanci soupeřit s velkými hráči, ale zároveň se tohoto kroku obávají. Pro západní firmy jsou stále příliš malí. Zdroj: iHned.cz


Dnes je čtvrtek čtvrtek 21. listopadu 2024
svátek slaví Albert, zítra Cecílie

Top 5 měsíce

Reklama

Reklama Eiskon

Reklama

Reklama

(c) 2001-2024 Větrník, s.r.o. Všechna práva vyhrazena. Kurzovka.