fiogf49gjkf0d
Při zachování všech hygienických a jiných pravidel by rozhodně k nákaze strávníků salmonelózou nemělo dojít. Ale co kdyby? Co kdyby i vaše jídelna musela řešit problém salmonelózy nebo jiného onemocnění z pokrmů? Lze se proti takovým případům pojistit? Oslovili jsme řadu větších a známějších pojišťoven v České republice a výsledky našeho průzkumu vám přinášíme v tomto článku.
Jak neplatit?
V případě, že jeden nebo více strávníků onemocní salmonelózou (nebo jakýmkoli jiným podobným typem onemocnění, dosaďte si sami), je možné, že po vás bude vymáhat náhradu škody.
Žádná pojišťovna vám nezaručí, že se něco takového nestane. Ale ty větší z nich poskytují poměrně dobrou možnost, jak bránit následkům. Jedná se o tzv. pojištění obecné odpovědnosti a odpovědnosti za vadný výrobek, někdy je to nazýváno také pojištění odpovědnosti za škodu.
Na co se pojištění vztahuje?
Tento typ pojištění poskytují všechny větší pojišťovny. Po individuální konzultaci s pojišťovacím poradcem té které pojišťovny zjistíte, že jde o poměrně šikovnou věcičku, protože zahrnuje řešení všech následujících příkladových situací:
a) strávníci se nakazí salmonelózou nebo jinou nemocí (kampylobakteriózou aj.)
b) konzument si vylomí zub třeba o kamínek v rýži
c) personál polije strávníka omáčkou a zničí mu oděv
d) strávník si roztrhne oblečení o poškozenou židli
e) návštěvník jídelny uklouzne na polité podlaze, roztrhne si oděv a poškodí příruční koženou aktovku
f) pod strávníkem se rozlomí židle a při pádu se zraní
g) strávník si rozřízne ruku o prasklou skleničku, ve které je podáván nápoj
Na co ještě lze pojištění použít?
Tento druh pojištění se vztahuje také na všechny škody, které by provozovatel stravovacího zařízení mohl způsobit z titulu vlastnictví nebo nájmu části nemovitosti.
1. Jestliže provozovatel jídelny či jiného stravovacího zařízení podniká ve vlastní nemovitosti:
Pak je tímto pojištěním odpovědnosti v základním rozsahu kryta též odpovědnost za škody způsobené v důsledku závad elektrických, plynových rozvodů.
Patří sem i odpovědnost za škodu způsobenou provozem výtahu nebo úrazů strávníků uvnitř budovy či na přilehlých komunikacích….
nebo když ze střechy restaurace spadne taška a zraní chodce před domem….
a vy jste pojištění na odpovědnost, nemusíte se obávat.
2. Jestliže pojištěný provozuje činnost v najatých prostorech:
pak jsou pojištěním v základním (!) rozsahu kryty škody způsobené pojištěným jako nájemcem nemovitosti.
Jde o situace, kdy se například od elektrického vařiče vznítí celá budova, pracovník pojištěného špatně uzavře přívod vody, voda prosákne a poškodí omítku v sousedních prostorech…atd. atd.
3. Jestliže je jídelna pojišťována školou:
Většina jídelen je spravována školou, netvoří samostatný právní subjekt. Proto je to škola, kdo za ně uzavírá pojistku. V takovém případě je pojištění jídelny součástí celkové pojistky školy, tzn. při pojišťování třeba výuky pojistí zároveň škola i jídelnu. Mělo by to fungovat tak, že by pojištění odpovědnosti pro celou školu zahrnovalo i pojištění odpovědnosti jídelny. Samozřejmě je nutné, aby na tuto otázku ředitelé škol pamatovali při uzavírání pojistných smluv. Správný ředitel se vždy zeptá, jestli náhodou nezůstává odpovědnost jídelny nepojištěna. Zdůrazňujeme, že je nezbytný dotaz, podmínky smluv se u jednotlivých pojišťoven liší a není možné spoléhat jen na to, že „jde přece o celkové pojištění odpovědnosti, takže jídelna je zajištěna“.
Co ještě od pojištění odpovědnosti čekat?
Pojištěním odpovědnosti jsou kryty i škody na věcech odložených, například když je dítěti odcizena z věšáku v jídelně(nebo před ní) bunda, deštník apod.
Zde je nutné upozornit, že odpovědnosti za tyto věci se nezbavíte ani vyvěšením nápisu „Za odložené věci jídelna neručí“! Zákon to bere tak, že jednou jste tam ten věšák na věci dali a tak za ně ručíte, ať už k němu napíšete cokoli. I proto je dobré být pojištěn.
Pokud máte jako jídelna stroje nebo zařízení na leasing, je vhodné připojistit také škodu na věcech užívaných. Ale to už bychom se bavili o jiném druhu pojištění, nikoli o základním pojištění odpovědnosti.
Co dělat, když se vyskytne nepříjemnost?
Všechny tyto situace se dnes a denně stávají, naštěstí je poškození ve většině případů nijak neřeší, oděv si vyperou nebo opraví, vylomený zub berou jako vlastní chybu a celkově nedělají z maličkostí zbytečně velkou záležitost. Ale i tak se může stát, že narazíte na dítě, jehož rodiče budou chtít kvůli natrhlému svetru vaši jídelnu žalovat. Anebo podá hromadnou žalobu více rodičů dětí nakažených salmonelou. Co pak?
1. pojišťovna platí soudní výlohy – tedy v případě, že soud prohrajete. Pokud vyhrajete, platí většinou ten, kdo se svou žalobou neuspěl.
2. pojišťovna platí náhradu škody i bezdůvodného obohacení. Tyto náhrady by po vás mohl žalobce požadovat. Pojišťovna přitom nerozlišuje, zda byla škoda vámi zaviněna. Ať už za vznik salmonely může váš zaměstnanec nebo třeba výrobce kontaminovaného koření, vy můžete být klidní.
3. v případě mimosoudního vyrovnání za vás také platí pojišťovna.
4. pokud byste chtěli, můžete se pojistit i pouze pro případ řešení sporu. Existují speciální pojišťovny právní ochrany (např. D.A.S.), které se na toto specializují. Neuhradí za vás náhradu škody, ale jen náklady na soudní řízení.
Kolik to stojí?
Náklady nelze říci paušálně. Každá jídelna platí jinou částku. Ta se vypočítává třeba z obratu jídelny, počtu strávníků apod.
Důležitá je také výška spoluúčasti. To znamená, že vy sami si dohodnete, v jakém poměru byste se třeba podíleli na náhradě škody, zda byste celou částku nechali na pojišťovně nebo ne.
Podstatné také je, jakou nejvyšší částku chcete, aby za vás pojišťovna v případě obtíží zaplatila. Pokud si myslíte, že vám hrozí placení třeba 10 milionové škody, bude vaše pojistka samozřejmě dražší, než pokud očekáváte škody do půl milionu.
Jako příklad může sloužit třeba maličká jídelna s 30 strávníky, která si určí spoluúčast 2500 Kč. Tato jídelna si v pojistné smlouvě vymíní, že v případě náhrady škody bude platit pojišťovna až do výše 5 milionů Kč. Cena takového pojištění by se měla pohybovat okolo 3500 Kč ročně. Tato částka platí pro samostatné jídelny. Pro ty, které jsou součástí školy, nemůžeme bohužel přinést podobný výpočet, jelikož výraznou roli bude hrát samotný subjekt školy a jeho pojištění, od něj se teprve bude odvíjet částka.
Na co si dát pozor
Tento článek jsme nechtěli pojmout jako reklamu na produkt pojišťovny. Záměrně proto neuvádíme názvy pojišťoven, od kterých jsme data získávali. Rozhodně bychom vás, naše vážené čtenáře, nechtěli nabádat k tomu, abyste si honem uzavřeli pojistku, protože už zítra může vypuknout u vašich strávníků salmonelóza. Nepodporujeme obchod se strachem. Tak se dá nazvat jednání některých zástupců pojišťoven. Upozorňujeme tímto na standardní postup takových lidí – nejprve vás vystraší k smrti, co všechno by se ve vaší jídelně mohlo přihodit, a pak vám namluví, že všechno vyřeší vysoká pojistka, s nimi uzavřená. Nikoliv. Můžete počítat jen s tím, co je uvedeno ve vaší pojistné smlouvě.
A právě o tom, co by v ní být mělo, byl tento článek. Aby vás nemohl nikdo napálit. A zároveň, abyste byli chráněni.
Monika Pečková je redaktorkou portálu Jídelny.cz
zdroj: www.jidelny.cz