Imhoff - Stollwerck muzeum je největším svého druhu na světě. Když se na podzim roku 1993 slavnostně otevíralo, nikdo tehdy netušil, že se toto muzeum čokolády během 10 let stane nejnavštěvovanějším muzeem v Německu. Za rok přivítá přes 500 tisíc návštěvníků, což je srovnatelné např. s Pergamonským muzeem v Berlíně. Mnoho lidí se do muzea vrací. Zajímavý je také fakt, že muzeum si na svoji činnost vydělá, což v této branži rozhodně nebývá úplně obvyklé.
Budova jako loď
Stavba muzea stála 53 miliónů marek a financoval ji právě majitel firmy Stollwerck Hans Imhoff. Muzeum bylo postaveno za rekordních 13 měsíců na místě staré celnice, v krásné poloze na břehu Rýna nedaleko centra města.
Sama prosklená budova je architektonicky velmi zajímavá, z jedné strany totiž připomíná loď. Stavbu projektoval významný německý architekt Fritz Eller z Cách. K dispozici je na 4000 m2 výstavní plochy ve třech podlažích.
Čokoláda, nápoj panovníků
V muzeu se návštěvník dozví vyčerpávajícím způsobem o historii pěstování kakaových bobů, uvidí vzácné exponáty mayské a aztécké kultury. Součástí muzea je i tropický skleník, kde je udržována teplota 25 - 28 stupňů a mj. tu roste strom kakaovníku.
Historie konzumace čokolády začíná u čokoládového nápoje, který se podával na panovnických dvorech. Teprve od 17. století se čokoláda začala podávat na veřejných místech, stále se však jednalo o luxusní záležitost. Muzeum vlastní i vzácnou sbírku porcelánových a stříbrných šálků a konvic na čokoládu.
V další části expozice se seznámíte s počátky strojové výroby čokolády s ukázkami historických strojů. První strojově vyrobená čokoláda pochází z konce 18. století a první tabulky se objevují až v druhé polovině 19. století. V další místnosti upoutá původní cukrovinkářský obchod z 30. let minulého století, který je zaplněn starými obaly od čokolád a cukrovinek.
Expozice dále pokračuje do prosklené haly, kde jsou nainstalovány linky na výrobu čokoládových figurek, pralinek a malých čokoládiček a je odsud krásný výhled na Rýn. V tomto místě si skutečně připadáte jako na lodi. Všechny linky jsou v provozu a zboží se okamžitě prodává návštěvníkům. Ozdobou této haly je čokoládová kašna, zdobená pozlacenými kakaovými boby. Každý obdrží oplatku namočenou v čerstvé čokoládě.
Reklama a automaty
Ve třetí části expozice zaujme historie firmy Stollwerck, která byla založena již v roce 1839 a od roku 1896 měla firma pobočku i v Bratislavě (dnešní Figaro). V dalších místnostech čeká vzácná sbírka plakátů a emailových reklamních tabulí. Firma Stollwerck proslula svými prodejními automaty, takže ani ty nechybějí. Expozici doplňují reklamní alba s vkládanými obrázky, další známý reklamní fenomén konce 19. století.
Návštěvník má možnost se zastavit i v minikině, kde zhlédne reklamní spoty z 50. a 60. let minulého století.
Na konci expozice můžete navštívit velkoryse koncipovaný obchod s obrovským sortimentem čokoládových výrobků a suvenýrů za přijatelné ceny. Návštěvníkům slouží i restaurace s terasou v letních měsících. Na návštěvu muzea je nutné si rezervovat 2-3 hodiny.