fiogf49gjkf0d
Název CS GOSTOL TRADING spol. s r.o. Brno, zajisté znají mnozí ti, kteří přetváří těsto v chléb, jenž má mezi potravinami oprávněnou prioritu skrytou ve slově vezdejší. A stejně tak i ti, kteří v příbuzenském oboru sladkého řemesla tvoří řadové výrobky cukrářských laskominek, či modelují jejich vrcholovou podobu soutěžních exponátů. A kdyby pracovníci i mistři obou odvětví vyplňovali test znalostí dodavatelských celebrit oboru, zřejmě větší počet správných odpovědí by obržela tak ryze česky znějící jména inženýra Jaroslava Řiháka a jeho dcery Martiny.
Šéf a později i mladá společnice, rodinný tandem, začal stavět pyramidu úspěchu položením základního kamene, pozvolným ale jistým tempem stoupal po vertikále námahy, problémů, ale i dílčích radostí z dosaženého pokroku a trpělivě přidával další kameny poznatků, nápadů, lopoty i zlosti ve směru vrcholu vytknutého cíle.
Dodavatelská firma strojního zařízení pro pekárny a cukrárny, která se postupem doby rozrůstala do sekčního konglomerátu, má počátek ve svém zakladateli inženýrovi Jaroslavu Řihákovi. A jeho profesní původ lze vysledovat do doby jeho prarodičů z matčiny strany, majitelů pekárenské firmy v Bílovicích nad Svitavou, nesoucí název Pekařství Stránský. Děda s babičkou dopekli svůj poslední chléb nedlouho poté, co dozněly poslední výstřely druhé světové války, a o výheň pecí a další provoz tohoto pekařství byl přerušen socializací drobného podnikání.
Řihákovic hoch dorostl v jinocha a povinnou základní školní docházku zaměnil za gymnazijní studium a po jeho absolutoriu stál před rozhodnutím volby o vysokoškolském studiu. Rozhodnutí padlo pro obor energetika se zaměřením na parní kotle a turbíny.
Premiérovou profesní štací vyštudovaného inženýra se stala První brněnská strojírna, kde se postavil za rýsovací prkno v kontrukční kanceláři. Později pracoval na oborovém ředitelství brněnského CHEPOSu - dodavatele kromě jiných technologií i zařízení pro pekárenský a cukrárenský průmysl.
Dějinná etapa československého státu dospěla do přerodu tržního systému a doba nabídla na platu vývoje využití rezervoáru schopností každého jednotlivce, který si mohl dobrovolně rozhodnout o svém profesním osudu.
Muži Abrahámova věku se ocitají na svém životním vrcholu a jsou vyzbrojeni silou tvůrčí emoce, podpořenou repertoárem životních zkušeností. Jaroslavu Řihákovi v převratové době zbývaly do padesátky ještě tři roky. A v této zlomové době zažehnul plamen osudu doutnající prarodičovský gen, a socialismem utlumený podnikatelský pud vytrysknul jako gejzír vody do touhy vzít vlastní osud do svých rukou a své vidění věcí přetvořit do podoby vlastní firmy.
Být majitelem a ještě navíc zakladatelem firmy, byla záležitost u nás známá jenom z filmu, a byla opředena aurou společenské posvátnosti.
Že to byla právě pekařina, pro kterou se zkušený inženýr rozhodl, bylo způsobeno tím, že v tomto oboru měl osahanou každou rukojeť, hřídel a i poslední šroubek pekárenského zařízení a důvěrně znal klikatou spleť obchodních cestiček a směrníků. Dáme-li vše do jednoho pytle, protřepeme a vysypeme na zem, vypadne nám nově vzniklý podnikatelský subjekt se zaměřením na dodavatelskou činnost pro potravinářský průmysl pod názvem CS GOSTOL TRADING spol. s r.o. Brno.
Z inženýrovy strany se jednalo o cestu nejmenšího odporu v jeho znalostech a podpořenou o mimořádně cennou praxi. A to, že to byl navíc tento obor, bylo kořením dobrého pocitu, že se ocitá v oblasti, která jeho předkům říkala pane.
Rozjezd Řihákovy firmy se odehrál v Brně na Náměstí 28. října a samotná působnost měla délku jednoho roku, kdy tato prvotní etapa měla účel zakleknutí do startovního bloku pro běh podnikatelskou dráhou. Začátek byl poměrně striktně vyhraněný a podnik byl založen jako obchodně inženýrská firma zařizující vyššími dodávkami, tj. na klíč, pekárenské a cukrárenské výrobny.
To byla doba, kdy pan Řihák pracoval ještě osamoceně, nakupoval, kompletoval a dodával klientům. K tomu se ještě věnoval projekční tvorbě pekáren a cukráren, včetně poskytování servisních služeb.
Samotný počátek devadesátých let byl krupobitím poptávky a nebylo až tak nutné jezdit za zákazníkem, neboť investorské požadavky o zřízení pekárny a cukrárny byly takřka každodenním přáním, jež se realizovalo v kanceláři CS GOSTOLu a byla to doba, kdy se dodavatelé velice flexibilně přizpůsobili novému trendu a tak podnikatel Řihák do rubrik dodávek mohl zapsat sumu 330 realizovaných zakázek za období prvních tří let působení firmy.
Podnikatelská sólová dráha inženýra Řiháka trvala půl roku. Objem požadavků v té době začal ale zcela logicky volal po posile. A tou se stala dcera Martina, která svým vstupem se stala spolumajitelkou firmy, a byli přibráni ještě navíc dva zaměstnanci. Šéfova manželka rozšířila řady zaměstnanců na kvinteto v roce 1996.
Po roce provozu firmy vystavuje nájemce Řihákům výpovědní dohodu a CS GOSTOL se stěhuje do středu města do prostoru nádražního korsa. A od této chvíle časový chronometr začal odpočítávat dobu 10 roků, která byla vyhrazena pro působení progresivní firmy mající v pekárensko - cukrárenské sféře vybroušený zvuk. V nových prostorách se i nově vybavovalo, a zřídila se vzorkovna technických pomůcek pro pekaře a cukráře.
Správní budova, kde CS GOSTOL sídlil, byla souborem různých firem a zařízení, ve kterém se nacházelo i kasino. Oheň o kterém je známo, že bývá dobrým sluhou, ale zlým pánem, si zahrál pekelnou ruletu v herním podniku tvořící součást správní budovy a jeho plameny pohltily, byť nepřímo, desetiletý chod Řihákovy firmy v tomto prostoru.
Při úspěšných lidem mnohdy stává i přízeň štěstěny, jak se ukázalo u CS GOSTOLu při vyhledávání nového působiště, kdy se záhy podařilo najít nový objekt, jehož prostory se skvěly novotou a plně vyhovovaly firmě se zaměřením na pekařský a cukrářský obor.
A Řihákovi mohli ve vzniklém meziobdobí rekapitulovat a zesumírovat marketingové poznatky uplynulých let. Prvou etapu firemního vývoje lze označit za zlatou horečku způsobenou popřevratovou dobou, kdy předchozí bublající potůček se otevřením stavidel železné opony proměnil v dravý tok investorského zájmu a zlatý déšť pršel do kašny prosperity.
Druhé období v rozmezí let 94 -95, lze nazývat dobou recese s příchodem výrazného útlumu, a rčení, že nemusí pršet, hlavně když kape, by bylo přílišným nadsazením o obrazu té doby v dodavatelských kruzích.
Sázka na koupěschopnost českého trhu byla v té době střelbou od pasu a zaměření cíle nebylo možné určit prostřednictvím žádných pevných bodů. Přechod od socialismu k tržnímu systému v oblasti malého podnikání se udál pouze v Československu, protože ostatní reformní státy střední Evropy, napříč socialistické orientaci, neopustily v oblasti malé gastronomie tržní princip.
A tím u nás nebylo možné použít objektivní míru statistického kalkulu a začalo se dodávat systémem hlava - nehlava. A konečný spotřebitel byl tím na kom se dodavatelský boom počátku 90. let logicky podepsal v podobě řady bankrotů.
Ovšem zpětná vlna tohoto působení se odrazila i v dodavatelských řadách, kdy i zde se odhlašovaly živnosti, anebo výrazně utlumovala činnost.
A právě tohle období lze nazvat počátkem skutečného kapitalismu v českých zemích v dodavatelské sféře strojního a technologického zaměření pekárenského a cukrářského oboru. Byla to doba, kdy majitel firmy byl nucen zvednout se ze židle a kancelářské prostředí zaměnit za interiér samohybu a nastal doslovně hon na zákazníka. Časy kdy chodila hora k Mohamedovi, byly nyní zcela opačné. A to byla doba proměny šéfa Řiháka, kdy z centrální řídící jednotky umístěné v hlavním stanu firmy se proměňuje v dodavatelského postilióna a s dieselovým ořem objíždí jednu zákaznickou štaci za druhou a počítadlo kilometrů se točí ve zvýšených otáčkách.
První vývojová fáze nedefinovala s přesností kvalitu dodavatelského subjektu, ale střední tok času devadesátých let prosíval nekompromisně aspiranty na pevnou pozici utlumeného trhu. A zde ta skutečná neviditelná ruka trhu ukazovala, bez možnosti odvolání, palcem nahoru či dolů. Pro firmu CS GOSTOL pod vedením rodinného dua Řihákových, ponechala štěstěna osudu prst rozhodnutí ve vztyčené poloze.
Byla-li řeč o štěstí, nebylo by to objektivním vyjádřením obrazu skutečnosti. Připomeňme znovu inženýrův pekařský původ, který ho ovlivnil sice nepřímo, ale do budoucí brázdy podnikání zasil zrno vztahu k oboru jako takovému, který navíc obohatil mízou výdrže a badatelskou vlastností, která ho přiměla k opuštění jistého místa v gigantickém Cheposu, a donutila vyzrálého - téměř - padesátníka vydat se do nezmapovaných panenských prostorů za obzorem ležícího podnikatelského kontinentu.
Řihák chtěl být Řihákem a vše v něm vrozené a dobou i prostředím vypěstované hodlal pod značkou své firmy prodat.
O dceři Martině, spoluvlastníkovi firmy od roku 1991, již byla zmínka. Pracovat vedle inženýra Řiháka, či dokonce pod ním, není pro toho kdo není vybaven nezbytnou zásobou vlohy pro věc, nikterak jednoduché. A neváhám napsat až nemožné.
Řihákův vrozený perfekcionalismus, povýšený praxí na druhou, již jenom podvědomě odmítá amatérismus. A Martina s pouze chabým krunýřem ze středoškolské slitiny měla najednou stát po jeho boku. Dcera nebyla vhozena do řeky, ale do rozbouřeného moře a musela se naučit plavat za jeho burácivého příboje. Lze říci, že tím co otce dělalo úspěšným podnikatelem, byla geneticky vybavena i dcera, ale pod automatickou dominantní pozicí otce, nebylo jednoduché obě dvě, byť v podstatě obdobné složky z počátku sladit.
Vtip byl v tom, že Martin pohled byl o generaci mladší a hodnotil situaci z pohledu digitální generace. Že tátu nezlomí přes koleno, si byla Martina velmi dobře vědoma. A tak jí nezbývalo nic jiného než použití taktiky kapající vody, která v této formě působení po určité době dosáhne většího efektu než naráz vychrstnuté vědro. Předchozí větu lze vyjádřit i jediným slovem - trpělivost -.
Martina si dobře povšimla, že rozdíl mezi jednorázovým kvantovým prodejem jednou za čas a prodejem malým, rozloženým do drobných položek, ale zaručující pravidelnost, může být neméně výrazný, a jak se i později ukázalo v určitých vývojových fázích i záchranným kolem v nouzově obchodních situacích.
A takto vlastně vznikla ve firmě sekce prodeje technických pomůcek pro pekaře a cukráře, kdy právě tato skupina pomohla přemostit krizové období, které bylo nezbytnou součástí převážné většiny firem tohoto zaměření v počátku druhé poloviny 90. let. Zde si Martina v očích svého otce - šéfa udělala jméno.
Tato činnost, ve spojitosti s dalším, byla odrazovým bodem Martina výstupu v duální hierarchii rodinné firmy. Od té doby mělo dceřino působení jednodušší posun vpřed a o generaci mladší partnerka lehce dobývala strategické kóty v podobě počítací techniky a lingvistické oblasti.
Jaroslav Řihák sice vládne jazykem německým, ale při výkonu podnikatelské činnosti nejednou poznal, kteráže to z řečí je oním "number on".
Mladá Martina rychlou výukou angličtiny, kdy jejímu zdokonalení pomohla opakovaná stáž na Maltě, eliminovala dosavadní firemní handikep a její vážnost v otcových očích rostla.
A tak se spolumajitelka firmy CS GOSTOL, stala oním systémem kapající vody a houževnatou prací sama na sobě, důstojnou partnerkou zakladatele firmy a převzala dominantní postavení v oblasti organizace nákupu a prodeje technických pomůcek, z nichž šedesát procent tvoří dovoz, ve styku se zahraničními dodavateli, v expediční, celní a všeobecné administrativě a v obchodním vztahu s tuzemskými partnery.
Kde hledat klíč od zámku prosperity CS GOSTOL TRADING ? Každý objekt musí být zajištěn nosným podkladem mající úlohu jistit stabilitu jeho svébytnosti. V případě firmy Řihákových jsou to čtyři základní pilíře:
- prodej nového strojního vybavení pro pekárny a cukrárny
- nákup, prodej a repase starších strojů
- prodej technických pomůcek pro pekaře a cukráře
- poradenská činnost sestávající z inženýrského a znaleckého působení + cestovní ruch
Tyto čtyři nosné pilíře CS GOSTOLu nejsou ovšem osamoceně působícími sekcemi, ale flexibilními prvky vzájemně se doplňující a vytvářející prvek obranné pospolitosti při pnutí tržních požadavků.
Kudy směřuje podnikatelská aktivita ve vztahu k zákazníkovi? Být viděn a být známý, je zestručnělý termín propagace. Řihákovi velmi dobře ví o zákonitosti tržního systému ve smyslu přísloví - sejde z očí sejde z mysli -. Ono být viděn a být známý, znamená u Řiháků být ozářen paprskem mediálního reflektoru a jít s kůží na trh. Je to jediná možná a v podstatě nejschůdnější cesta vstoupit do zákaznického podvědomí.
Kdy se pozná, že právě teď je nejzazší doba nasednout na mediální koberec a nechat se přenést do dálav odbytu? Oním kritickým bodem je chvíle, kdy měšec prosperity minimalizuje svůj objem až do chvíle, že je zřejmé, že dosavadní způsob chodu firmy jej rozhodně nenaplní.
Osvědčená praktika podnikatelské rutiny přikazuje k použití finančního zůstatku do vlastní propagace. A nejinak tomu bylo i u Řiháků.
A nastala masová propagace v odborných časopisech a firemní angažovanost na specializovaných veletrzích a výstavách.
Ve čtvrté sekcí CS GOSTOLU je přidružená "skupina cestovního ruchu", mající na starosti cesty na odborné veletrhy a ve spolupráci s cestovní kanceláří organizovala setkání pekařů a cukrářů v Paříži, Rimini, Veroně, Mnichově, Kolínem n. Rýnem a v Madridu.
A navíc inženýrova zkušenost a prozíravost zamířila i do oblastí ve kterých se peče chléb strategie, a těmi byla profesní společenstva typu Podnikatelský svaz pekařů a cukrářů ČR, Asociace kuchařů a cukrářů ČR a Společenstvo cukrářů ČR, do kterých Jaroslav Řihák přinesl, i pro sebe odnesl, nejednu zkušenost a po prezentační stránce posloužil své firmě.
Firma CS GOSTOL i trochu zaexportuje, byť v okrajovém rozsahu, kdy se jednalo o dodávky na Ukrajinu a do Polska. Importní směr je v podobě nákupu technických pomůcek a distribuce do ČR z Itálie, Francie, Německa, Velké Británie a Holandska.
U CS GOSTOLU TRADING spol. s r.o. BRNO alias u Řiháků se začne v brzké době, stejně tak jako i u jiných firem, lámat chleba. Vstup do EU bude tou pravou zatěžkávací zkouškou každé firmy, zda zmizí v propadlišti dějin nebo se stane podnikatelskou trvalkou. Řihákovi jsou na Evropu připraveni a ve vstupu nevidí problém. Ba právě naopak. Spatřují perspektivu v otevřeném trhu a šanci ve zvětšení prostoru pro jejich prodejní expanzi ve které jim vadily celní a hraniční bariéry. Technické pomůcky pro pekaře a cukráře, které budou základem činnosti firmy, mají všechny náležitosti podle evropských standardů a počátek nákupní osy v západní Evropě hodlají Řihákovi prodloužit v prodejní činnost v prostoru států Slovenska, Ukrajiny a Ruska.
Cíl firmy je logický a přímočarý. Udržení a rozšíření dosavadní pozice a být známou a vyhledávanou firmou v prostoru zemí Evropské unie.
http://www.svetpeceni.cz