fiogf49gjkf0d
Ve městě perníku na výstavišti IDEON se konal 9. ročník kontraktačně prodejních výstav GASTRO PARDUBICE 2004. Při té příležitosti probíhal I. ročník bienále umělecké cukrařiny s mezinárodní účastí a VII. ročník cukrářské a pernikářské soutěže v kategoriích dospělích a juniorů „O POHÁR NESTLÉ ČESKO. s.r.o.“
Soutěž byla vyhlášena ve čtyřech kategoriích se soutěžním tématem Evropská unie.
Kategorie A
1 - Pavla Indrová, Přerov |
55 bodů |
1 - Lucie Průžová, SOŠ Jílové u Prahy |
55 |
1 - Olga Součková, SOŠ Želešice |
52 |
1 - Karolina Kocinová, Orion Studio |
50 |
|
|
2 - Lucie Habová, SOŠ Želešice |
45 |
2 - Martin Valenta, SOŠ Děčín |
42 |
|
|
3 - Jitka Sedláčková, SOŠ Želešice |
39 |
3 - Simona Zelená, SOUp Smiřice |
38 |
3 - Lucie Kratochvílová, SOŠ Třebíč |
36 |
3 - Jana Vlasáková , ISŠ Mladá Boleslav |
32 |
Kategorie C
Absolutní vítěz - Pavel Janoš, držitel Poháru Nestlé Česko s.r.o.
zleva zástupce Nestlé Česko s.r.o. Vladimír Bobok, Mirka Slavíková, Pavel Janoš
Perníkový exponát absolutního vítěze Pavla Janoše
1 - Pavel Janoš, fa. Janoš, Pardubice |
60 bodů |
1 - Ilona Janurová, fa. JaJa, Pardubice |
58 |
|
|
2 - Lenka Plačková, SOŠ Děčín |
48 |
|
|
3 - Veronika Krajčová, SOŠ Kroměříž |
41 |
3 - Jitka Sedláková, HŠ Vel. Meziříčí |
36 |
PODIUM - 7.10. 04´
1 - Elina Meufrox, CIFAP, Francie |
109 bodů |
1 - Ludovic Amiot, CIFAP, Francie |
101 |
1 - Markéta Juříčková, SOU Vsetín |
100 |
|
|
2 - Tereza Přivřelová, SOU Kroměříž |
89 |
2 - Lenka Štěrbová, SOU Chrudim |
88 |
|
|
3 - Petra Švandová, SOU Chrudim |
86 |
Jarmila Marečková, cukrárna Viktoria |
78 |
Nicolas Frauchisti, CIFAP, Francie |
76 |
PODIUM – 8.10. 04´
|
|
1 - Justine Carpentier, CIFAP, Francie |
118 bodů |
|
|
1 - Guibert Cantal, CIFAP, Francie |
118 |
|
|
1 - Alena Jamrichová, SOU Vsetín |
114 |
1 - Thomas Cruzado, CIFAP, Francie |
113 |
1 - Alexis Deseri, CIFAP, Francie |
111 |
1 - Martina Čapková, LHŠ Pardubice |
100 |
|
|
2 - Eva Drozdová, SOU Jílové u Prahy |
96 |
Absolutní vítěz pódiového vystoupení
Justine Carpentier a Guibert Cantal
Kategorie B, viz. Podium
Letošní ročník pardubického GASTRA doznal změnu v podobě účasti francouzské cukrářské delegace, která přijela na pozvání paní Slavíkové (viz. článek Croquenbouche), a poprvé tak získal status soutěže s mezinárodní účastí. Tradiční návštěvníci pardubického Ideonu tentokrát trochu bloudili, než našli správnou cukrářskou výstavní etáž, neboť prostory určené pro prezentaci tvorby mistrů sladkého umu se z původních výšin přestěhovaly do přízemí. Tato změna se ukázala být výrazným pozitivem pro vizážovou kvalitu výrobků, kdy horní prostory žhnuly ve výhni vzhůru sálajícího tepla. Kromě toho v rozlehlejším sále byl větší manipulační prostor pro pódiovou práci i pro působivější dekoraci již dříve zhotovených exponátů.
Post hodnotících komisařů doznal taktéž proměny, když - premiérově – zasedl v komisi zahraniční účastník, kterým byl francouzský prezident AFNP, pan Jean Jacques Kardés. Dalšími členy byli pan David Trdý a taktovku předsedy arbitrů třímala paní Mirka Slavíková.
Soutěž byla rozdělena na čtyři kategorie
Kategorie A – dovezený umělecký cukrářský exponát
- maximální rozměr 50x50x80
- surovina libovolná
- degustační hodnocení 4 ks minidezertů stejného složení o rozměrech 4x4x4 cm
Kategorie B1 - dospělí
dokončení cukrářského exponátu na pódiu
- dovezený korpus, šestihran do 2 kg, připraven pro dohotovení na pódiu
- zhotovení 4 ks degustačním vzorků - minidezertů stejného složení jako výstavní exponát o rozměrech 4x4x4 cm
- pódiové dozdobení
- časový limit 2 hodiny
Kategorie B2 - junioři
dokončení cukrářského exponátu na pódiu
- stejné podmínky viz. dospělí -
Kategorie C
- exponát libovolného tvaru, max. rozměr 50x50x80
- použití surovin pouze jedlého charakteru
- 4 ks minivýrobků stejného složení jako výstavní exponát určené k degustaci
Slovo předsedkyně hodnotící komise Mirky Slavíkové
Porovnejte ve všeobecnosti letošní ročník pardubického GASTRA s předchozími lety.
Letošní GASTRO PARDUBICE bylo odlišné a domnívám se že pozitivně, v tom smyslu, že bylo poprvé ve své devítileté historii obohaceno o mezinárodní účast. Dalším kladem bylo přemístění soutěžního prostoru do přízemí výstavní budovy IDEON, kdy soutěžící měli větší prostor, a zároveň i soukromí včetně klidu pro svou tvorbu.
V jaké pozici se nalézala křivka umělecké úrovně?
Na letošním ročníku bylo patrné jak výtvarná cukrařina spěje dopředu. Trochu mne překvapilo, že tak obsáhlé téma Evropská unie, které vytváří široký prostor pro umělecké ztvárnění, bylo pojato poměrně v úzkém námětovém zpracování. Přiznávám se, že právě zde jsem očekávala trochu víc. Ale z hlediska porotce musím konstatovat, že zadání týkající se symboliky Evropská unie, bylo výstižné u většiny výrobků.
Pokud se někdo odchýlil od zadané tématiky, jak porota reagovala?
Soutěž považuji za výzvu ve které si vyměňujeme názory, učíme se a navzájem obohacujeme o poznatky. Proto i když někdo neztvárnil stoprocentně podstatu zadání, nebyl to v tomto případě důvod k tomu, aby nebyl hodnocen. Je avšak pravdou, že důvod ke ztrátě nějakého bodíku to byl.
Zhodnoťme dílo absolutního vítěze.
Tím se stal pan Pavel Janoš, majitel stejnojmenné firmy v Pardubicích, jenž na perníkovém podkladě ztvárnil symboliku české státnosti, Pražský hrad, Karlův most a portrét prezidenta ČR Václava Klause. Jednalo se o velmi čisté provedení a krásnou práci, u které pro jeho vítězství, kromě uvedeného, rozhodlo také to, že do soutěže pokaždé přináší novou myšlenku a neopakované soutěžní téma.
V kategorii A zvítězila Pavla Indrová z Přerova, v čem se nacházela dominanta jejího díla?
Tvorba v této kategorii byla velmi vyrovnaná. O vítězství paní Indrové rozhodlo to, že její pokrok z roku na rok má velice očividný dynamický vzestup. Já každý rok sleduji tyto, řeknu, cukrářské hráče a může s potěšením konstatovat, že k nim přibývá mnoho nových a tím můj hodnotící metr nabývá širších rozměrů oproti klasické míře.
A když u někoho vidím výrazný pokrok, a díla soupeřů jsou srovnatelná, tak v tom případě používám onoho zmíněného širšího měřítka, a cítím v sobě pudovou potřebu tento vzestup ocenit, čili použiji při hodnocení globálnější pohled.
Zaměřme pozornost na pódiovou soutěž, zřejmě nejtěžší disciplínu.
Určitě je tomu tak. A ještě navíc tato pardubická soutěž má jednu prioritu obtížnosti v tom, že se jednalo o první soutěž v ČR, kdy se na pódiu dohotovávala dekorace. Tzn., že se přivezla jenom základní velikost dortu, kdy se další práce dokončovaly na pódiu. To v praxi znamenalo, že cukrář musel před porotou, či před publikem na živo ukázat, jak dokáže sám ztvárnit podstatu dortu, kterou je její dekorace. Opět se musím přiznat, že tato, řekněme určitá revolučnost pravidel ve mně samotné vyvolávala obavy, ale byla jsem nakonec příjemně potěšena, že tato nastražená past pravidel nesklapla, a že většina soutěžících se úkolu zhostila velmi dobře.
Letošní Pardubice byly obohaceny o zahraniční účast, kde v pódiovce také tito soutěžící zvítězili, a to dokonce doublem.
Byli to Cuibert Cantal a Justine Carpentier. Tmavý Cuibert měl největší a nejpropracovanější karamelovou dekoraci ze všech. Jeho tvorba měla šarm a vkus. A navíc ještě dominoval i v chuťovém provedení a tak jsme jeho kompozici hodnotili jako nejzdařilejší. Obdobným způsobem se vyznačovala tvorba i jeho kolegyně Justin Carpentierové.
Vedení francouzské výpravy s předsedkyní hodnotící komise M. Slavíkovou
GASTRO PARDUBICE se též vyznačovalo doplňkovým programem v podobě:
- Dekorační výrobky z vyřezávané zeleniny a ovoce – LHŠ a SOU Pardubice s.r.o.
- Barmanská show v podání HŠ Bohemia Chrudim a Davida Lukšíka
- Odborné dovednosti kuchařů, cukrářů, číšníků
- Ukázka zdobení perníků – fa. Ja Ja Pardubice
- Zavádění systému HACAP do praxe - Mgr. Zdena Mahdinová
- Česká vařečka ve světě – Ladislav Nodl
- ČOKOLÁDA OD A do Z, modeláž z pravé čokolády – Mirka Slavíková
- Ukázková slavnostní tabule
Garant a organizátor doprovodného programu p. Jaroslav Rundštuk.