fiogf49gjkf0d
Před pěti šesti lety málokdo tušil, že technika dekorací, známá z Asie několik staletí a u nás prezentovaná snad jen v asijských restauracích, zaznamená takový vzestupný trend. A není to jen u nás, důkazem toho byla Kuchařská olympiáda, kde v průběhu čtyř dní bylo vystaveno téměř padesát exponátů a kompozic. ČR se ani v této konkurenci neztratila, na své konto si připsala zlato za nejlepší výsledek dne, dvě stříbra a náš kolega ze Slovenska dovezl další zlatou.
Ale ne každý jede na podobnou akci do zahraničí, která je už téměř vrcholem snažení.
Možnost poměřit se s konkurencí a někdy sám se sebou, nabízí u nás hned čtyři akce. Vezměme to tedy po pořádku výčtem akcí a postupně přejděme na to, co se kde očekává od soutěžících. Téměř každá akce má svá specifika a úspěch na jedné neznamená automaticky úspěch na druhé. O tom se možná přesvědčil už nejeden účastník.
GASTRO HRADEC:
Na výstavu, kde už vezete vše předem připraveno a máte jen dvouhodinový limit na sestavení kompozice, by jste měli připravit něco většího. To znamená, že udělat jeden meloun a pár kusů ovoce a nedat tomu ani název znamená určitě nyní odjet jen s diplomem.
I tyto samotné dekorace by měly být směřovány k nějaké konkrétní příležitosti, kde by měly být hlavní dekorací slavnostních stolů. Samozřejmě to může být fiktivně. Nařezat dost ovoce nebo zeleniny bez ladu a skladu už takovým problémem být nemusí. Ale pokud se Vám podaří ještě výrobku dát název nebo motto, které ještě více podtrhne vaše úsilí, tak je to jedině do plusu. Hodnotící komise pak už na exponát kouká trochu jiným pohledem a je vidět, že jste o výrobku přemýšleli. Body určitě za toto neztratíte. Trochu rozeberu s dovolením poslední svojí kompozici z Erfurtu, která byla komisí oceněna na max. počet 8O bodů.
Snad Vás to může trochu navést, jakým způsobem můžete postupovat třeba i Vy:
Název Sláva vítězům, čest poraženým Připraveno na slavnostní recepci k zahájení letních olympijských her v Řecku 2004.
Do exponátu byly využity tyto motivy
Dýně Olivový věnec vítězů, Diskobolos s listy vinné révy, řecké sloupy s květy.
Právě dýně poskytují možnost tvořit a ukázat, že znáte nejen květy a melouny, ale umíte vyřezávat plasticky byť se nejedná úplně vždy o 3D motiv. A možná toto někdy rozhoduje.
Melouny Jeden byl s latinským nápisem sláva vítězům druhý čest poraženým, třetí s nápisem Athény čtvrtý a pátý byly s motivem starořeckých sportovců. Cukrové melouny tvořily s medailemi pomyslné stupně vítězů.
Květy ze zeleniny Využil jsem na dozdobení stupňů vítězů feferonky (symbol, že prohra pálí a bolí) a samozřejmě i další květy k papáje (jiřiny z kedlubny a taro kořene a karafiáty z červené řepy a celeru) a samostatně i kytici růží z mrkve, bílé ředkve, červené řepy (symbol každý vítěz dostává kytici). Květy byly využity třeba i na větších kusech (papája, dýně) Květinami můžete zkazit jen máloco. Snad jen podmořský svět s růžemi působí kýčovitě. Ale i tady je dobré se zaměřit, aby vše nebylo o stejných květech a stejných lístečcích. Pokud tam budete mít jen jeden druh růží a navíc jeden styl řezu a můžete jich mít třeba sto, pak je to pořád jeden květ. Víc se samozřejmě hodnotí květy, které jsou z jednoho kusu, tedy nelepené. A určitě se zaměřit na jemnost lístečků. Velmi těžko se dělají slabé plátky z tvrdé mrkve.Rovněž by nemělo být vše vyřezáno dlátky, zase trochu víc se hodnotí práce nožem, což růže nebo tulipán vyžaduje. Pokud tam uděláte i jiné květy a třeba méně okoukané, zase získáváte.
Papája (velká) Na dvou byly využity květinové motivy, třetí byla vyřezána z klasických kroucených řezů, jenž měly symbolizovat olympijský oheň. Hned pod papájou byly květy z feferonek symbolizující žár ohně.
Taro kořen - Byl využit na řecké sloupy, což barevně odpovídalo a z menších kousků byly vyřezány květy.
Tato surovina, kterou seženete u nás jen na objednávku přes nějakou firmu dovážející zeleninu ze zahraničí, poskytuje možnost tvořit trojrozměrně. Obsahuje okolo 25% škrobu a je velmi tuhý. Některé kusy připomínají celer, ale oproti němu je zaručeně tuhý bez díry uprostřed. Poskytne Vám tak možnost udělat opravdu řezbářský kousek, který by měl být důkazem, jak jste na tom s technikou. Samozřejmě může být problém s velikostí. Někdy seženete kusy velikosti celeru, jindy se podaří dovézt kus jako velký ananas (bez listů). Právě takové kousky měli účastníci soutěže v Singapuru. Z takového kusu už můžete vyřezat i lidskou postavu. Ta je podle mne téměř nejtěžším prvkem a pokud zvládnete toto a doplníte o další motivy a kusy, tak by Vás nemělo minout dobré umístění a ocenění.
Kromě taro kořenu se řezbářsky můžete vyřádit i na zmíněných dýních, částečně na tvrdém vodním melounu nebo velké papáje a tvrdém celeru. Je mi jasné, že ne každému se kořen podaří sehnat nebo alespoň ne hned, ale své řezbářské umění můžete pak předvést třeba vyřezáním poloplastického motivu na dýni. Na předloňskou soutěž do Basileje jsem vyřezával kompozici se svatební tématikou a na jednom kuse jsem měl novomanžele. To tvořilo dominantní prvek celé kompozice.
Pokud jsme se bavili o 3D motivu, tak nejvíc se hodnotí výrobek vše z jednoho kusu. Jestliže budete vyřezávat lidské tělo nebo koně, bodově více získává prvek bez lepení. Jsou určitě např. zvířecí motivy, kde se bez lepidla neobejdete, příkladem je páv. Těžko tam ta pírka udržíte jinak než lepidlem, to samé platí o křídlech. Kůň z olympiády byl tvořen z bílé ředkve a je jasné, že takto velká ředkev asi nenaroste. Tím ale neříkám, že takové motivy musíte vynechat, tady to mnohdy získává zase body na originalitě a třeba i na celkovém dojmu, ale je potřeba si dát pozor na spoje, aby vše bylo co nejméně znát. Přebytečné lepidlo, které vyteče ven a není odstraněno, nepůsobí dobře. Pěkný květ se dá vyřezat z jednoho kusu, maximálně využít jiné suroviny na střed, aby to barevně ladilo.
Asi nejideálnější a jasným důkazem Vaší tvořivosti, fantazie a umění by u nás mohla být dýně, kde využijete tvar plodu k vytvoření plastického motivu. Pokud si dobře vzpomínám na jeden prvek, který mě na olympiádě hodně zaujal, tak tam byli rybáři vytahující síť z vody a vše bylo děláno z dlouhé dýně. Během řezání se tvůrce dostal k dutému středu, který byl vybrán a vše ještě více vyniklo.
Doufám, že jsem Vás posledními řádky neodradil od účasti. Každý prostě musí využít to co zná a umí. Na loňském Gastru jsem viděl někde snahu o tvorbu plastických motivů na dýních, ale ne vždy to bylo ideální. Právě naopak to třeba kazilo dojem z jinak celkem dobré kompozice. Někdy nezařazení nedokonalého motivu, který máte doma sice připraven, by mohlo spíš pomoci. Tady můžete improvizovat do poslední chvíle. Určitě doporučuji náročnější prvky si alespoň jednou zkusit cvičně, to Vám pomůže odhalit chyby a druhý kus bývá většinou lepší.
Na kompozicích, které si můžete připravovat doma, můžete pracovat pomalu už 4-5 dní, jen je potřeba začít s kusy a motivy tak, jak to vyžadují suroviny.
SOUTĚŽE V ČASOVÉM LIMITU:
Tady samozřejmě musíte velikost výrobku přizpůsobit časovým možnostem, ale platí podobné zásady jako u Gastra. Pokud do kompozice nebo zadané suroviny zařadíte plastický prvek, který není jen o květech, šance na úspěch je větší. To ale neznamená, že jen květy nemohou vyhrát. Stejně jako u kompozic v Hradci se i tady dbá na čistotu zpracování. A pokud ji nemáte na sebelepším motivu na dýni, tak zlatou určitě neočekávejte.
Stručně alespoň projedeme soutěže:
O MELOUN SV.VAVŘINCE (Melounový festival) Zde jsou jasně daná pravidla, za 2 hodiny musíte stvořit vyřezaný vodní meloun, tedy asi nejpopulárnější surovinu u nás na dekorace. Pokud tady chcete uspět, tak bych asi zvolil nějaký motiv, který nebude jen okolo středu a stejné lístečky až dolů. I na melounu se dá ukázat kolik toho umíte a hlavně se to projeví na přechodech z jednoho motivu na druhý. Ke květům bych zařadil i nějaký list(y) a když máte pěkný kus, tak můžete tvořit i menší poloplastiku. Loňský vítěz vyřezal obličej ženy s růžemi a plastický prvek v podobě slunce se objevil i v pořadí na třetím melounu. Tam trochu chybělo více detailů. Ale pokud nebudete mít vhodný meloun, je lepší zůstat u klasiky, tedy u květinových motivů.
JUNIOR CARVING CUP
Soutěžící mají za úkol stvořit kompozici na téma příroda, což v postatě poskytuje možnost pustit se do všeho. Jen osobně bych opět do hotového exponátu zařadil jeden technicky náročnější kus, v ideálním případě ten nejdominantnější. Opět se tím zvětšuje šance na úspěch. Jestliže zvolíte kompozici, kde vše bude tvořeno z menších kusů a může jich být třeba hodně, šance na zlato a možná i stříbro se vzdaluje. Zase ale rozhoduje kromě techniky i čistota zpracování, nápaditost v podobě nového prvku a celkový dojem. I tady někdy může technicky méně náročná kompozice překonat další práce, což byl případ loňského ročníku.
MINUTKA CARVING CUP (Dýňový festival)
Jak to bude letos ještě není 100% jisté, ale pokud tam bude zase zadaná surovina v podobě cukrového melounu a zeleniny, tak určitě bude platit, co bylo zmíněno v předchozích soutěžích. Soutěž byla hodnocena v předchozí Minutce.
Letos se počítá, že by v rámci soutěže byla zařazena kategorie dýní s tím, že by byly už dovezeny hotové kusy podobně jako do Hradce. Pak by samozřejmě platilo to, co bylo zmíněno jak o soutěži při Melounovém festivalu, tak i o dýních na Gastro Hradci. Ten, kdo navštívil loni olympiádu a měl foťák, určitě nápadů z této suroviny si přivezl dostatek.
Závěrem Vám přeji hodně úspěchů na podobných akcích a hlavně ať Vaše práce zdobí stoly ve vašem podniku nebo třeba jen doma při nějaké příležitosti. Svojí prací tak posunujete vnímání nádherného kuchařského a cukrářské umění u veřejnosti zase o kousek dál. A o to jde především.
Luděk Procházka
Článek byl zveřejněn v časopise Minutka 1/2005