Pro české návštěvníky bylo milým překvapením setkání se s historicky prvou českou firmou na místním veletrhu, a to s jihomoravským FRUJEM z Tvrdonic u Břeclavi.
FRUJO, založené legendárním podnikatelem Rudolfem Polakem, je široké veřejnosti známé svým reklamním sloganem - toje - a výrobní původ firmy spočíval v konzervaci ovoce aseptickým způsobem bez chemických přísad, v návaznosti na mléčný program a produkci komponentů a surovin pro výrobu zmrzliny, včetně zmrzlinových past, s následným rozšířením o široké spektrum cukrářských produktů, tukových náplní, toppingů, přes kuchyňský program v podobě bujonové různorodosti, šťáv, hotových směsí, základů na tvorbu omáček a mnohých dalších komponentů používaných v gastronomii a mající své vyústění až v pekařské výrobě.
Vstoupit se zmrzlinovým programem na horkou půdu italské zmrzlinářské mekky, by se mohlo na první pohled jevit jako boj s větrnými mlýny.
Avšak rozmanitost výrobního programu FRUJA dospěla již do rozměrů přesahující dosavadní odbyt jihomoravské firmy, a to nejen jak v tuzemské oblasti, tak i v rozměru východoevropského tržiště a proto obchodní logika začala volat po průzkumu dalšího odbytového teritoria. Volby padla na riminský SIGEP, jež se stal oním prubířským kamenem dalších exportních možností firmy FRUJO.
Zástupci firmy FRUJO
Symbióza Itálie a zmrzliny je proslulou věcí o níž tvrdoničtí stratégové velmi dobře vědí a proto se volba prezentace mražené pochutiny vyhnula obloukem usazené klasice a útočný hrot propagace byl zaostřen na zmrzliny ve stylu neotřelých chutí s kořenitou pikantností a s pohádkovým nádechem příchutí "á la babka kořenářka" a směřovala tak trochu až do chuťové avantgardy, mající svůj vrchol v alkoholických aromatech a podoby tzv. softových zmrzlin.
Do prezentačního arzenálu tvrdonické firmy byly zařazeny taktéž odzkoušené novinky jejichž komerční úspěch zajišťoval odbyt na tuzemském a východoevropském obchodním kolbišti a mezi něž patří prášky pro cukráře, pudinggy, mousse, vaječné koktejly, horká čokoláda. topinggy, mexické a neapolské směsi a ochucovací pasty určené převážně pro kulinářskou gastronomie, ale i s možností použití v pekařském průmyslu.
Výstavní premiéru FRUJA v jižní Evropě, s přihlédnutím ke zmrzlinářskému a cukrářskému věhlasu vybavující se pod pojmem Itálie, je možné nazvat vstupem do jámy lvové, jenž měl podle ohlasů odborné i komerční sféry vzbudit zájem s pozitivní odezvou.
A podle slov zástupců jihomoravské firmy v duchu reklamního sloganu - toje - respektive již byla, prezentace, která předčila očekávání jich samých.
Do cukráren patří i slušivý pracovní oděv
Pozoruhodnou novinkou se prezentovala firma Ifi, známá výrobou zmrzlinářských vitrín, mající ve svém marketingovém programu v oblasti metodiky reklamní slogan: "Neptejte se co můžete dostat, nýbrž řekněte co chcete !"
Svým výrobkem inovativní zmrzlinové vitríny překračují hranice dosavadních zvyklostí budila značnou pozornost kolemjdoucích návštěvníků. Kruhový tvar s otáčivým úložným prostorem není jenom disignovou upoutávkou, ale především praktickým záměrem prostorového řešení a prezentací zmrzlinové nabídky. Autoři projektu poměrem šíře a výšky vitríny při otáčivém pohybu rondelu se zmrzlinovými vaničkami dospěli do ideální shody zorného úhlu pohledu zákazníka (při průměrné výšce člověka) a umožnění jeho soustředění na jednotlivé typy zmrzlin bez rušivých vlivů okolních pohledů.
Variabilní objemovost nádobek 3, 5 a 7 litrů umožňuje jejich střídaní podle frekvence či požadavků zákazníků.
Kruhová otáčivá zmrzlinová vitrína
Čokoládová akademie
Čokoládová akademie je název skrývající v sobě kouzlo sladké poezie. Tuto gastropoetickou vizi přiblížila návštěvníkům veletrhu belgická firma Barry Callebaut, která je spjata s tímto tmavým cukrářským zlatem již více jak 120 let. Pořádá kurzy zaměřené na zpracování čokolády a své poznatky v praktické verzi přiblížila návštěvníkům SIGEPU na tzv. čokoládovnickém fóru, s ukázkou přípravy tmavé čokolády prostřednictvím množiny kakaa, kakaového másla a cukru, kdy v poměru mísících poměrů s přísadami vanilinu, vanilky, případně lecitinu se dosáhlo lahodného chuťového efektu. Barry Cellebaut produkuje 12 druhů tmavé čokolády s přísadou kakaa v rozmezí 47,2 - 70 procent s nulovou účastí mléka, 11 druhů tzv. plnomléčné čokolády s obsahem mléka 14,6 -21.8 procent a s max. výší kakaa 35 procent. Dále 6 druhů bílé čokolády, kdy podle typu výrobku se střídaly ve své většině poměry kakaa či mléka.
Chocolat dˇoriginale je úzkoprofilový čokoládový produkt, jehož kakaový podíl pochází z vyhlášených kakaových oblastí, kterými jsou Santo Domingo, Grenada, San Thomé, Tanzánie (73.1 % kakaa), Jáva a Papua.
Pod názvem Bio-Kuvertüre představila firma 6 produktů, jejichž složky pochází z oblastí přísného zákazu použití pesticidů a hnojiv.
Poslední skupinou byla tzv. průmyslová čokoláda v 11 provedeních určená jako přísada pro cukrářské a pekařské výrobky.
Čokoládová akademie předvedla návštěvníkům pestrou škálu zpracování čokolády formou různorodých způsobů jako je temperace, dekorování , aromatizování, plnění, glazurování atd.
zmrzlinová artistika
Ledové tříště, jež roztříští všechny chmury
Když oslava, tak s poschoďovým dortem!
Když si dítě hraje, nezlobí!
Podnikání po italsku s českých akcentem
Setkání na SIGEPU s českými návštěvníky není výjimečnou záležitostí, nýbrž již nezbytným účastnickým doplňkem. Dalším milým překvapením na český způsob bylo setkání s mladou sourozeneckou dvojicí, původem z Ostravy, která nevytvářela obvyklý divácký standard, nýbrž zde byla s přímým pracovním záměrem. Na tom by nebylo nic neobvyklého, takovýchto vyslanců českých firem zde bylo vícero. Ale tento podnikatelský pár tvořící rodinné duo Zuzany a Jakuba Straňanových zde vyhledával nákupní možnosti pro vlastní zmrzlinárnu nesoucí název "Gelateria Gianni" se sídlem v Boloni.
Zuzana a Jakub Straňanových
Starší a vůdčí osobnost sourozeneckého dua Zuzana s italským příjmením Bellini, přesídlila ze slezské rodné hroudy do Itálie, kam podle dávnověké tradice následovala svého chotě a její zaměstnání bylo právě ve zmíněné zmrzlinárně, kdy po dobu šesti roků měla možnost v praxi poznávat chod takovéhoto gastronomického zařízení. Po uvedené zaměstnanecké zkušenosti došlo k využití nabídky prodeje a následné koupi zmíněné zmrzlinárny. Prosadit se v italské zmrzlinové džungli je minimálně titánským počinem, jehož cesta k vytčenému cíli vede po velmi srázném chodníku kvality a dobré marketingové a manažerské rozvahy. Zmrzlina paní Zuzany, jejíž výrobu již půl roku obstarává bratr Jakub, je výhradně krémového zaměření, bez přísad vody, s přítomností čerstvých mléčných komponentů a výhradně čerstvého ovoce, kdy jak suroviny tak i z nich vzešlý finální produkt je té nejvyšší cenové relace. Italská klientela mající bez nadsázky možnost V.I.P. výběru, má v oblasti mražených pochutin pěkně zhýčkaný jazýček. Italská zmrzlinárna není zdaleka pouze o zmrzlině a jejích pohárových odvozeninách. Palačinky se zmrzlinou vytváří v "Gianni" nezbytný prodejní artikl, který je obohacen například o sortiment typu koblih plněných zmrzlinou a další, z našeho dosavadního pohledu, recesní výrobky. O zmrzlinových pohárech již byla řeč, ale rozšířenou nabídku tvoří mléčné poháry se zmrzlinovým doplňkem. Zmrzlina tzv. přes ulici vytváří nabídkovou škálu velikostní členitosti, včetně mnohotvarů a chutí zmrzlinových dezertů.
Pracovní síla v Itálii je téměř luxusní záležitostí a proto je redukovaná na dvě kmenové prodavačky, kdy ostatní práce mající souvislost s provozem zmrzlinárny vykonává výhradně český rodinný pár, kdy jejich "Gelateria Gianni" je v širém okolí vyhledávaných místem pro svůj půvab a lahodnou chuťovou nabídku.
Kdo odolá, ať zvedne ruku!
Načesaná zmrzlina je tolik co načesaná žena
STAMPA
Domlouvat se v Itálii je nejvhodnější dvěma jazyky. Především italštinou a poté angličtinou. Němčina je užívána pouze sporadicky a v civilním prostředí velmi omezeně. Přesto široký prostor pro domluvu tímto germánským jazykem skýtá tiskové středisko, po italsku Stampa, jemuž vévodí signora Roberta Massini, jež se s námi v sympatickém a zasvěceném rozhovoru podělila o dojmy současné i o vize budoucnosti mající spojitost s veletržním areálem fiera a se zaměřením na odborný cukrářský a zmrzlinářský veletrh SIGEP.
Roberta Massini
Signora Roberta, nový veletržní areál letošním rokem přijímá své návštěvníky veletrhu SIGEP již šestým rokem. Porovnejte jeho vývoj od počátku po současnost.
Začnu ještě dříve, a to starým areálem. Dřívější vystavovatelskou nabídku již nebylo možné z prostorových důvodu akceptovat a museli jsme ji odmítat. Dalším problémem byla skutečnost, že dřívější výstavní areál se nacházel téměř na okraji centra města a neskýtal venkovní kapacity pro návštěvnické davy včetně parkovacích míst a značně omezoval dopravní provoz.
Pavilony nového výstaviště byly navrženy a postaveny podle moderních architektonických poznatků s přihlédnutím k dobrému pocitu návštěvníků který je vytvářen rozlohou, výškou a prosklením hal a vytvářející tak příjemnou atmosféru. Dalším pozitivem z hlediska klientely je ona skutečnost, že veškeré výstavní plochy ve všech pavilonech jsou vzájemně propojeny, takže návštěvník nemusí vycházet ven a kdo tak hodlá učinit ať z důvodu odpočinku na čerstvém vzduchu či kouření, jsou pro něho připraveny vkusně upravené venkovní plochy.
Další výhodou pro návštěvníka či vystavovatele je to, že veškeré veletržní prostory se nalézají v přízemních rovinách a není nutno se přemisťovat do různých poschodí.
V jakém rozsahu se pohybuje statistika vystavovatelské a návštěvnické účasti?
Je každým rokem stoupající. V loňském roce jsme měli rovný počet 800 vystavovatelů, z toho necelých 700 z Itálie a přes sto ze zahraničí.
Co se týče návštěvníků jejich počet přesahoval 96 tisíc lidí, z toho 86 procent domácích návštěvníků a 14 procent zahraničních. Italská klientela sestávala z 50 procent ze severní Itálie a střed s jihem se rovnoměrně podělil o zbývající procenta s mírnou převahu účastníků z jihu.
Letošní návštěvnost, čísla ještě nejsou kompletní, bude přesahovat 100 000 lidí, což představuje stoupající tendenci.
Které tématické obory a v jakém pořadí byly zastoupeny na letošním SIGEPU ?
Na prvním místě se jedná o zmrzlinové produkty, které následuje cukrářský sortiment, poté čokoláda, dekorace, pekařská tvorba a strojní zařízení.
S kterými novými veletržními novinkami se setkali návštěvníci letošního veletrhu?
V tomto roce se uskutečnilo ve výstavním areálu mistrovství světa ve zmrzlinové tvorbě, které se zúčastnilo celkem přes 40 soutěžících ze 14 zemí z Evropy, Severní a Jižní Ameriky. Oproti loňsku se zvýšil počet odborných fór ve zmrzlinářském, cukrářském, čokoládovnickém, pekařském oboru, či fórum zabývající se výrobou pizzy. Již se nejedná pouze o fóra pořádané italskými odborníky, ale mnohá u nich mají mezinárodní charakter.
Kromě toho organizujeme tzv.obalové fórum pro cukrářské výrobky, kdy tento způsob balení produktů v Itálii, a nejen v ní, je velmi důležitý z prodejního hlediska. A též v tomto zajímavém oboru pořádáme i příslušnou soutěž.
Přenesme se signora Roberta o rok dopředu. Jaké nóvum máte nachystané pro návštěvníky SIGEPU 2007?
Pro příští SIGEP již budou k veletržní dispozici dvě nové haly. Jejich prostory bychom chtěli věnovat rozšíření cukrářského a pekařského oboru, a to z toho důvodu, že dosavadní ročníky se vyznačovaly převahou zmrzlinářské profese, která by tak zůstala v dosavadní podobě, ale obě zmíněné odvětví svojí kvantitou posílí. Pro rok 2008 máme opět zajištěno pořadatelství zmrzlinářského mistrovství světa, které tak vstoupí do svého 4. ročníku.