fiogf49gjkf0d
SALIMA představuje kompletní presentaci výrobků a služeb z oblasti potravinářského a nápojového průmyslu včetně potravinářských strojů, technologií a obalových prostředků. „Letošní ročník představuje 1100 vystavujících firem a devět plně obsazených hal. Každá třetí firma přijela ze zahraničí a celkem je zastoupeno 38 zemí, nejpočetněji Rakousko, Německo, Slovensko a Polsko.
Salima mající status největšího specializovaného veletrhu v zemích střední a východní Evropy slaví letošním ročníkem rovné čtvrtstoletí.
Pod ustáleným názvem SALIMA se prezentují další tři výstavní odvětví:
MBK - 3. mezinárodní veletrh mlynářství, pekařství a cukrářství. Samostatný specializovaný veletrh vznikl na základě požadavků vystavovatelů a oborových asociací. Pekařský a cukrářský obor jsou charakteristické pronikáním automatizace a uplatňováním nových technologických postupů a ve světě bývají zpravidla prezentovány formou samostatných veletrhů
INTECO - 22. mezinárodní veletrh zařízení pro obchod, hotely a veřejné stravování. Veletrh je přehlídkou technologií v potravinářském průmyslu, prezentace vybavení do maloobchodů, velkoobchodů, restaurací a hotelů. V rámci odborného doprovodného programu probíhá soutěž Gastro Junior Brno.
VINEX - 12. mezinárodní vinařský veletrh znamená největší a nejkomplexnější prezentaci tuzemského a zahraničního vinařství a vinohradnictví ve střední a východní Evropě.
Významným činitelem, který svojí aktivní činností obohacuje program potravinářského veletrhu Salima je Potravinářská komora ČR, která přijela se záměrem prezentace dvou projektů.
Pod názvem "Najdi si svého výrobce" je nabízen systém registrace českých potravinářských podniků a jejich značek na webových stránkách informačního systému ČR pod názvem FOODNET. Cílem tohoto projektu je podpořit prodej českých potravinářských výrobků a poskytnout více informací o českých zpracovatelských podnicích a jejich výrobcích.
Druhým projektem je snaha o založení technologické platformy, zahrnující širší spektrum účastníků potravinářského řetězce od prvovýrobců, přes výzkumné ústavy, vysoké školy, potravinářské podniky a ž po obchod s využitím finančních prostředků EU na vědu a výzkum tak, aby byl aplikovatelný v praxi a odpovídal potřebám především malých a středních podniků.
ZLATÁ SALIMA
Trofej nejvyšší kvality udílenou pod názvem "Zlatá Salima" v kategorii masné suroviny a výrobky, drůbež, ryby, obdržely výrobky firem ZŘUD – Masokombinát Písek CZ, kteří Zlatou Salimu získali hned dvakrát – za Jazykovou mozaiku a Dračí klobásu. Drůbežářský závod Klatovy, a. s., uspěl s polotovarem kuřecího masa v marinádě s názvem Kuřecí pánev Hubertus. KMOTR- Masna Kroměříž, a. s., byla oceněna za dvojici trvanlivých masných výrobků Zeus a Hádes a firma Váhala a spol. dostala Zlatou Salimu za Váhalovu slaninu.
V kategorii mléko a mléčné výrobky slavily úspěch společnosti OLMA, a. s. (probiotický mléčný nápoj se 60 % ovoce Energy in) a MILSY a. s. (Bánovecká pomazánka termizovaná s ementálovou příchutí).
Z producentů hotových jídel a výrobků studené kuchyně dosáhly na Zlatou Salimu firmy ALIMA značková potravina, a. s. (Tvarohová pomazánka se šunkou a křenem) a Xaverov, a. s. (polotovar Kuřecí řízky s brokolicovou náplní). V kategorii racionální výživa a speciální potraviny hodnotitelskou komisi nejvíce zaujaly exponáty Peřinky s čokoládovou náplní od firmy POEX Velké Meziříčí, a. s., a Zeleninový bujón Würzl – Bio německého výrobce PRIMAVITA Luneburg (vystavovatel COUNTRY LIFE, s. r. o., Beroun).
Dvanáctá Zlatá Salima byla udělena v kategorii alkoholických nápojů, a to firmě JANKAR PROFI, s. r. o., Čeladná za výrobek Medovinka original + příchutě Cherry, Ženšen, Černý rybíz.
Mezi pekařskými a cukrářskými výrobky byl oceněn Valašský frgál s pěti druhy náplní z Pekařství Valašské frgály, s. r. o., Velké Opatovice.
Další dvě Zlaté Salimy byly uděleny v sekci technologií. První získal Přesný porcovací stroj TREIF FALCON německého výrobce TREIF Maschinenbau Oberlahr a vystavovatele FIMEX spol. s r. o., Praha. Také poslední ocenění obdržel zahraniční výrobek, konkrétně Bezpečnostní systém „CLO“ stahovačky kůží GRASSELLI italského producenta Grasselli Albinea a vystavovatele MASO-PROFIT s. r. o., Praha.
TRENDY 2006
Odborná hodnotitelská komise vedená ústředním ředitelem Státní zemědělské a potravinářské inspekce Jakubem Šebestou letos poprvé posuzovala také kvalitu exponátů vystavených v rámci přehlídky trendových potravinářských výrobků TRENDY 2006. V kategorii GO FUTURE! ocenila výrobky BIOTTA zeleninové, ovocné a směsné šťávy v kvalitě BIO-SOUBOR, BIOTTA BREUSS BIO - zeleninová šťáva 500 ml (oba vyrábí švýcarská firma BIOTTA a vystavuje PRO-X s. r. o., Plzeň) a RACIO CROCAMTTE SNACK (RACIO, s. r.o., Břeclav). V druhé kategorii GO TRENDS! získala dvě ceny TRENDY firma ALIMA značková potravina, a. s., Praha, první opět za Tvarohovou pomazánku se šunkou a křenem a druhou za Pink grapefruit. Třetí ocenění obdržel Ochucený syrovátkový nápoj VIAVITA od firmy Global Information Systems, s. r.o., Plzeň. Kategorie GO NATURE! přinesla dokonce osm oceněných výrobků: Energy in (OLMA, a. s.), Kuřecí prsa v aspiku (VÁHALA a spol. s. r. o.), Biolinie rýžové chlebíčky s mléčnou čokoládou (výrobce RACIO s. r. o., vystavovatel PRO-BIO obch. společnost s r. o.), BIO ovocná šťáva jablko-mango Voelkel (výrobce Voelkel Německo, vystavovatel COUNTRY LIFE s. r. o.), Zeleninový bujón Würzl – Bio (výrobce PRIMAVITA Německo, vystavovatel COUNTRY LIFE, s. r. o.), 4FIT – celozrnné pšeničné lupínky (SEMIX PLUSO, spol. s r. o.), Fitness kuřecí šunka (RACIOLA-JEHLIČKA s. r. o.) a Směs na BIO CHLÉB žitno-pšeničný (Jizerské pekárny spol. s r. o.). V kategorii GO TRAVEL! znovu uspěly výrobky oceněné již Zlatou Salimou - Medovinka Original od JANKAR PROFI s. r. o. a Valašský frgál z Pekařství Valašské frgály s. r. o. Stejná firma získala cenu TRENDY také za Valašské Guráble ve třech variantách. Cenu v kategorii GO KIDS! obdržela Dětská hořčice od formy ALIMA značková potravina a. s. V poslední kategorii GO SPECIAL! komise ocenila Banánové mléko PROVAMEL Bio (výrobce ALPRO Belgie, vystavovatel COUNTRY LIFE, s. r. o.), VEGAVITAL - zakysaný sojový nápoj a VEGAVITAL - zakysaný sojový výrobek (oba vyrábí KALMA, k. s., Sviadnov).
Čokoládová fontána - FIALA-PRAHA s.r.o.
Fontánu na čokoládu jako svou výstavní a zároveň i prodejní novinku představila firma FIALA - PRAHA s.r.o. Fontána se vyznačuje vlastním ohřevem, je vybavena šroubovým čerpadlem přivádějící rozehřátou čokoládu vertikálním směrem, která pak v optimální teplotě při následném stékání vytváří působivé efekty. Uplatnění tohoto výrobku má především dekorační význam, který avšak též nabízí možnost potažení povrchu vložené poživatiny odpovídajícího tvaru.
Fontána kromě toho umožňuje i aromatický efekt, kdy vůně temperované čokolády prolíná do širokých prostor a přispívá tak značnou měrou k chuťovému zájmu zákazníka.
Jaroslav Fiala je pravidelným sponzorským podpůrcem Gastro Junioru prostřednictvím činnosti své firmy prezentující výrobky a přípravky fy.Martin Braun Feine Backmittel und Essenzen KG, které jsou též pro návštěvníky Salimy, potažmo MBK k vidění, k informacím či koupi k dispozici v pavilonu B - přízemí, stánek č. 005 B.
Ze široké Fialovy nabídkové škály jmenujme namátkově esence, ochucovací pasty, náplně, krémy a přípravky pro jejich výrobu, žely, ozdoby, suroviny, pomůcky, papírový program a mnohé další náležející do výroby a prodeje cukráren.
AKC ČR získala grantový fond z prostředků EU ve výši 5 miliónů Kč pro rozšíření své činnosti. Představitel firmy FIALA - PRAHA s.r.o. se stal spolumanažerém na uvedeném příspěvku se zaměřením pro cukrářský obor. Celkový finanční objem grantu je určený na profesní vzdělávání dospělých kuchařů a cukrářů.
Tento způsob vzdělávání bude uskutečňován po dobu dvou roků a jeho vlastní forma bude mít podobu odborných seminářů s tématickým zaměřením a jeden povinný seminář se uskuteční na téma hospodářská činnost se specifickým obsahem na podnikatelsko-účetnické téma, s tím že ostatní témata se vyznačují volitelným námětem účastníka.
Vlastní průběh seminářů pro účastníky bude jednodenní, většinou ve víkendových termínech a absolvent obdrží certifikát o jeho absolvování, a jak je podstatou záměru organizátorů AKC ČR, tento způsob výuky bude "lakmusovým papírkem" budoucího systému a praktického způsobu cechovních mistrovských zkoušek.
Reportáž z Gastro Junior - NOWACO CUP se nachází zde