fiogf49gjkf0d
Už jen rok si Češi budou moci namazat na chleba "pomazánkové máslo". Na jaře 2008 zmizí název této oblíbené pochutiny z trhu. Zákazníci pak sice na pultech obchodů najdou stejný výrobek jako dnes, ten se ale bude jmenovat jinak. Zřejmě "mléčná pomazánka" nebo jen "pomazánkové".
"Máslo" v názvu vadí Bruselu. Podle norem Evropské unie totiž pravé máslo musí obsahovat nejméně 39 procent tuku. A české pomazánkové má o pět méně. To podle Evropské komise může mást spotřebitele. Pomazánkové máslo tak bude následovat Tuzemský rum, jehož název také Brusel nepovolil.
Komise včera definitivně zamítla žádost o výjimku, aby se v českých obchodech smělo pomazánkové máslo prodávat dál. Eurokomisařka pro zemědělství Mariann Fischer-Boelová to v Bruselu řekla ministrovi zemědělství Petru Gandalovičovi.
Čeští výrobci tvrdí, že kvůli Bruselu utrpí obrovské ztráty. "Spotřebitelé si na změnu nezvyknou. Malé mlékárny to zabije," varuje ředitel největších tuzemských mlékáren Madeta Milan Teplý.
Výrobci chtějí protestovat
Gandalovič se včera naposledy pokusil přesvědčit dánskou komisařku k ústupku. S Fischer-Boelovou ale nehnulo ani to, že jí ministrův náměstek Stanislav Kozák přivezl z Česka dvě balení pomazánkového másla.
"Bylo nám jednoznačně řečeno, že komise výjimku nepovolí," řekl Gandalovič.
Tuzemští výrobci si stěžují, že jde o diskriminaci, a zvažují protest. "Je to obrovské zklamání. Myslel jsem si, že zdravý rozum zvítězí," řekl HN prezident Potravinářské komory Jaroslav Camplík. "Ale nechceme to takto jednoduše vzdát. Pravděpodobně se obrátíme na evropského ombudsmana," dodal.
Mlékárny budou nyní mít rok na to, aby zpracovaly obaly, které nesou původní název "pomazánkové máslo". "Od druhého čtvrtletí příštího roku by se mělo jmenovat jinak," řekl Kozák.
Výrobci se přesto obávají, že jim změna názvu přinese obrovské škody. Jen ztráty na nespotřebovaných původních obalech se odhadují na 20 milionů korun. Ještě větší ranou ale podle nich bude zmatek, který změna názvu způsobí zákazníkům.
Co s přebytky másla?
"Ztráty budou velké. Spotřebitel nebude poznávat hned, že jde o stejný výrobek s jiným názvem," varuje Camplík. Podle něj tento krok navíc připravuje mlékárny o možnost zpracování přebytků másla. Pomazánkové máslo kvůli Bruselu opustí tuzemský trh po třiceti letech. Vyrábí se unikátní technologií zmáselňování smetany. Jde přitom o jeden z nejpopulárnějších mléčných produktů, podle Camplíka se ho v Česku měsíčně vyrobí na 90 tun.
Výrobci nechápou především to, že komise neudělila Česku výjimku, kterou povolila několika jiným zemím. Na jejich trhu je totiž řada výrobků s názvem "máslo", které obsahují méně tuku, než předepisují evropské normy.
Například ve Španělsku se prodává "medové máslo".
Narušitelé trhu
Evropská komise argumentuje tím, že české "pomazánkové máslo" může narušit trh v jiných zemích unie.
"Bylo nám řečeno, že výrobky v jiných členských státech dostaly výjimku proto, že nenarušují trh v ostatních zemích," řekl Gandalovič.
Podle Camplíka jde o nesmysl. "Žádali jsme jen o povolení českého názvu, je to výrobek jen pro Česko," tvrdí.
Šéf Madety Teplý ale přiznává, že jeho firma chtěla "potenciálně prorazit cestu" tradičnímu názvu pomazánkového másla i v zemích, do kterých je vyváží nebo se k tomu chystá - tedy na Slovensku, v Maďarsku a v Německu. Zatím v nich používá místní obchodní značky.
Česko vědělo už v době vstupu do EU, že s názvem "pomazánkové máslo" bude mít potíže.
Stejných problémů se obávali i Slováci, kteří už v roce 2004 přejmenovali "nátierkové maslo" na "nátierku".